FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg tar kontakt med selger og spør om han har utført naf-test på bilen. Han svarer nei, og jeg tilbyr meg å betale en test (2600 kr). Selger viser til service (6 mnd. siden) og mener bilen er feilfri. Om denne testen viser feil, bør jeg da kreve pengene tilbake eller nedsatt pris? Hva om selger nekter, har jeg da brukt penger på ingenting? Og selger kan vel ikke akseptere høyere bud mens jeg har betalt for naf-test? Selger kan jo bare nekte å selge meg bilen etter naf-test og holde resultatet hemmelig til andre intetanende budgivere Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Hvis du vil ha en test må du betale for denne. Den som betaler er også den som får resultatet av den. Selger vil ikke se resultatet av testen hvis det er du som har bestilt den og du ikke har gitt aksept for selger til å se den. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Ahh tenkte ikke på det. Første gang jeg kjøper bil så er litt fersk på dette området. Men siden selger bor flere hundre km fra meg, hvordan kan dette praktisk utføres? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Om selger ikke vil gå med på å levere bilen til en naf test for din regning så hadde jeg styrt langt unna den bilen. 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Han har gått med på det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Dere må først og fremst bli enige om at bilen ikke selges til andre før testen er tatt, dette gjøres gjerne ved at man inngår en forpliktende avtale der du forplikter deg til å kjøpe bilen dersom ingen feil avdekkes på naftesten (altså feil av en viss alvorlighetsgrad), mens selger avstår fra å selge til andre i mellomtiden. Ved å kjøpe en naf kjøpstest er det du som eier testen, selger har ikke krav på å få se den i det hele tatt. Så hvis det avdekkes feil der beholder du testen, og viser til hva for en feil som er årsak til at du avstår fra å gjennomføre kjøpet.. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Så jeg ringer NAF-kontoret nærmest der bilen står og bestiller en test i mitt navn, som de mailer til meg, mens eier av bilen kjører bilen til testen? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Så jeg ringer NAF-kontoret nærmest der bilen står og bestiller en test i mitt navn, som de mailer til meg, mens eier av bilen kjører bilen til testen? Jepp. Testen er da alene din. Du kan jo selge testrapporten til selger, for la oss si halvparten av det den kosta om det ikke blir handel. Bruk NAF Test ved kjøp - komplett, den er langt bedre enn basis, selv om den koster mer. Melder du deg inn i NAF ved kjøp av test får du gjerne 300kr i rabatt samtidig, det vil i praksis si at du får et basismedlemsskap (uten gratis veghjelp) for under 300kr. Greit å ha tilgang til juridisk rådgivning om det skulle bli noe tull med bilkjøpet. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Så jeg kan ringe et naf-kontor i nærheten av der bilen står, så leverer bileier bilen, så sendes rapporten til meg på epost? Får jeg et prisoverslag fra NAF om hva de tror bilen er verdt også? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 (endret) Mener det er sånn at de lister opp feilene og generelt tilstand på bilen temmelig detaljert. Så konkluderer de på slutten av testen helheten av bilen kan du si. Og vurderer opp mot prisen selger skal ha om "Kjøp er anbefalt": Ja/nei Endret 27. mars 2015 av kremt Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Og jeg kan få denne detaljerte rapporten tilsendt på epost? Hva om selger spør NAF om rapporten? Må jeg be NAF hemmigholde den? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Så jeg kan ringe et naf-kontor i nærheten av der bilen står, så leverer bileier bilen, så sendes rapporten til meg på epost? Får jeg et prisoverslag fra NAF om hva de tror bilen er verdt også? Og jeg kan få denne detaljerte rapporten tilsendt på epost? Hva om selger spør NAF om rapporten? Må jeg be NAF hemmigholde den? Du kan nå NAF på 08505 eller på naf.no. Det du gjør er å få satt opp time for NAF Test ved kjøp - komplett et sted i nærheten av selger. Du kan be om å få testen på epost og bli oppringt for gjennomgang av testen. Samtidig opplyser du hvilken pris som er satt eller avtalt. Selger leverer bilen for test, bilen blir testet, du får testen på epost og blir oppringt. En del av testen er å vurdere den fastsatte prisen, om den er fornuftig, for høy, grei om feil blir utbedret først eller om kjøpet direkte frarådes. Selger får ikke tilgang til testen, det er du som har kjøpt tjenesten og som eier rapporten. Det eneste eier vil få opplyst er om det er feil som gjør bilen farlig å bruke. Du kan selv velge om du vil holde rapporten for deg selv, dele, eller selge den, alt etter hva som passer deg. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Ok, takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå