Gå til innhold

Spørsmål rundt valg om NHH

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå i ferd med å avslutte vg2, og begynner da til høsten på mitt siste år på skolen før jeg skal studere. Jeg tar fagene økonomi, matematikk og fordypning i tysk. Tenker veldig på en siviløkonomutdanning, og regner NHH for å være det beste stedet i Norge. Tror jeg skal greie å komme inn karaktermessig, men har endel spørsmål jeg lurer på om noen NHH-studenter (eller ihvertfall noen som vet litt mer enn meg) kan svare på. For det første lurer jeg på om noen har erfaring med hvordan nivået er i forhold til matematikken. Bør jeg greie meg fint med S1+S2? Har også hørt at NHH-studentene holder seg veldig for seg selv, og har lite kontakt med resten av studentene i Bergen, stemmer dette? Hvordan er kleskoden? Dress og slips? Eller litt mer hverdagslig? En annen ting jeg lurer på er hvor god oppfølging man får, dette gjelder egentlig de fleste studier. Jeg tenker blant annet på veiledning i forhold til hvordan for eksempel masteroppgaven bør se ut. Helt til slutt lurer jeg på hvordan det er med vurdering. Med unntak av bachelor og masteroppgaver, hvor mange vurderinger har man omtrent? Er det større prosjekt, innleveringer eller mer prøver? Er det mange av vurderingene som har mye å si når man senere skal søke jobb, eller betyr karakteren på masteroppgaven egentlig alt?

Håper noen kan svare på noen av disse spørsmålene - hadde vært veldig takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortelle deg litt om mine erfaringer:

1. Jeg hadde 2MX og 3MX på videregående, men jobbet veldig lite og var generelt svært sløv. Hanglet meg inn til 5 i begge fagene. Introduksjonskurset i matematikk synes jeg ikke var spesielt vanskelig i forhold til det man var vant til fra videregående, men så tok jeg også studiene noe mer seriøst. Nå er jeg litt usikker på forskjellen, men 2MX tilsvarer vel ca. S1 + S2? Klart, det hadde vært en fordel å ha den vanskeligste matten. Alt blir mye enklere, men med innsats går det nok helt fint. Introduksjonsmatematikken på NHH er ikke noe hokus pokus. Sjelden man må virkelig vri hjernebarken i form av utledninger av formler og slikt. Det meste handler om forståelse og korrekt bruk av formlene. Dette kommer med øving. Hvis du ikke føler deg helt trygg på matematikken kan det også være en idé å gå på forkurset NHH holder før skolestart. Da blir starten gjerne litt mykere.

For å svare kort på matematikken. Du vil klare deg helt fint om du har noen lunde mattehode og er villig til å legge ned innsatsen som kreves. Man trenger ikke være et geni.

2. Ettersom NHH er lokalisert i Sandviken har vi ingen naturlige naboer. Vi blir derfor mye alene i Helleveien, men det er nok av studenter der og studentforeningen er veldig god. Hvis du er interessert i å engasjere deg bør det være mer enn nok å finne på, og sentrumsstudentene er bare en 10 minutters busstur unna.

3. Man går i akkurat det man vil, men folk generelt går litt penere enn hva man er vant til fra videregående og andre miljøer. En del studenter får det også for seg at de er aksjemeglere og konsulenter før de er uteksaminert, men det ville jeg ikke brydd meg om. Det er ingen som reagerer om du går i hettegenser og joggebukse. Det har jeg i hvert fall aldri lagt merke til. Dress og slips ser man veldig sjelden, og skjer stort sett kun i forbindelse med presentasjoner.

4. Når man skriver masteroppgave får man tildelt en veileder som man kan spørre. En viss grad av selvstendighet må du selvsagt utvise, men du får hjelp om du trenger det.

5. Du har fire fag hvert semester. Altså 24 fag på bachelor og 12 fag på master + masteroppgaven. I hvert fag er det typisk én eller to vurderingsformer (skriftlig eksamen, skriftilig eksamen + hjemmeeksamen, hjemmeeksamen, skriftlig eksamen + muntlig eksamen, e.l.). I de fleste fag har man enkelte kriterier for kursgodkjenning. Typisk én eller to innleveringer (gruppe eller individuelt). Karakterene på bachelor bestemmes i veldig stor grad av avsluttende eksamen.

6. Karakterene man får i fagene er det som teller, i tillegg til masteroppgaven såklart. Skal man søke internships gjennom bacheloren og/eller masteren trenger du solide akademiske resultater for å komme gjennom nåløyet. Konkurransen er stor, så et snitt på B+ (4.0) er nok nærmest et minimumskrav. Når det kommer til fast stilling etter masteroppgaven er levert er kravene litt løsere. Ønsker du å jobbe i et prestisjefirma som McKinsey eller BCG må du nok opprettholde et snitt på godt over B, men hos andre arbeidsgivere vil ikke et slikt snitt være et absolutt krav.

Spør hvis det var noe som var uklart.

Lenke til kommentar

Jeg er nå på 3. året. Jeg har altså ingen førstehåndserfaringer med masterstudiet, men på bachelorstudiet har man typisk 4 skoleeksamner og 1 hjemmeeksamen/semesteroppgave hvert semester. Det er ingen bacheloroppgave på NHH. I snitt har jeg vel hatt 6 eksamner hvert semester, men dette henger sammen med at noen av valgfagene mine har hatt to vurderinger og at kursene var verd færre studiepoeng da jeg var på utveksling. Jeg er stort sett fornøyd med oppfølgingen, men jeg ser meg selv som veldig selvstendig, så jeg vet ikke om alle er enige. I alle fall er skolens kursansvarlige veldig mottakelige for innspill og kritikk og forsøker å tilpasse seg studentenes tilbakemeldinger både under og etter kursene.

Ellers har H. Specter svart bra, men jeg er uenig i det siste punktet hans. Selv har jeg et snitt et sted mellom B og C, som er rimelig normalt på NHH. Og jeg har nettopp fått et internship som skal vare ett semester. Jeg vil ikke si hvor det er. Internshipet er ikke hos BCG, McKinsey eller en av "de fire store", men det er relevant for økonomiutdannelsen. Det som var sentralt på intervjuet jeg hadde for nesten to uker siden var fagkombinasjonen min, min interesse for stillingen og hvordan engasjement i verv og erfaringer fra min i utgangspunktet ikke-relevante jobb kan være nyttige i internshipet. Karakterene mine var ikke et tema.

Det er kanskje slik at du må ha svært gode karakterer for å få internships hos de store revisor- og meglerhusene, men det er ikke umulig å få internships i det hele tatt hvis du ser hvilke andre muligheter som finnes og spiller på andre kvaliteter enn karakterene dine.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Ellers har H. Specter svart bra, men jeg er uenig i det siste punktet hans.

Tar selvkritikk på formuleringen min der. Det jeg mente er at de "populære" og "velkjente" bedriftene får inn fryktelig mange søknader, og karaktersnittet fungerer naturlig nok som en sil for å unngå at HR skal sitte i ukesvis med CV-lesing. Så, om man aspirerer til de "prestisjefylte" selskapene som McKinsey, BCG, osv. må man naturlig nok skille seg ut for å ha en god sjanse. Det trenger ikke nødvendigvis være karakterer, men det blir ofte det unge mennesker har å vise til.

Gratulerer med internship forresten. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...