z00l Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Driver å skal sette opp en server hjemme nå. Det viktigste for meg er enorm lagringsplass. Har ordnet meg en brukt pc. Celeron 1.8 GHz, 512 RAM etc. Har som planer å dytte i den 7 stk hardisker. Ser at strømforsyningen som følgte med kabinettet ikke har mer enn 235 Watts Strømforsyning. Har skjønnt at dette blir for lite. Så til spørsmålet mitt. Hvor stor trenger jeg egentlig??? Har ikke tenkt å spandere så ALT for mye penger på maskinen. Hvis det er vesentlig til spørsmålet, så skal jeg ha Maxtor 200.0 GB, 7200-RPM, 8 MB Cache disker, da 250 og 300 gb er for dyre etter min mening. Håper på gode billige løsninger Mvh -z00l- Lenke til kommentar
Aurelius Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Løsingsforslag; 1. Konverter en stikkontakt (220v) om til 4 pins (12v) kabel. 2. Plugg stikkkontakten inn i veggen : 3. Plugg 4 pins kabelen inn i hovedkortet. 4. Resultat; mer enn nok strøm.. Men at den virker.. neppe.. Seriøst.. : Det holder med en 300watts strømforsyning og de får du kjøpt på microplex til en grei penge. De er av veldig bra kvalitet. Lenke til kommentar
mungo Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har prøvd å finne ut hvor mye strøm de trekker, men har ikke funnet det noe sted. Hadde du selv funnet ut det hadde det vært litt lettere. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har en Q-tec PSU som driver den maskinen du ser under. Denne strømforsyningen har tydeligvis vist seg å være for dårlig, så jeg må nå gå for en Enermax 550W til 1750kr butikkpris. Siden du skal ha 7 harddisker, kan jeg nok tenke meg at du trenger noe liknende... Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har en Q-tec PSU som driver den maskinen du ser under. Denne strømforsyningen har tydeligvis vist seg å være for dårlig, så jeg må nå gå for en Enermax 550W til 1750kr butikkpris. Siden du skal ha 7 harddisker, kan jeg nok tenke meg at du trenger noe liknende... Overkill... Dersom du ønsker ATX standarden bør du ha en PSU på ca 350-360 watt. I denne dimmensjonen kan du finne mange bra og rimelige fabrikkanter. Se i de forskjellige webshops vi har i norge. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ifølge denne effekt kalkulatoren, så bruker hver harddisk oppimot 25W på maks belastning. Det kan nok bli litt ukomfortabelt lite med 235W da, ja. En server bør jo være rimelig stabil, så skal du først bytte, så kjøp en som er noe overdimensjonert. Du bør også sørge for god ventilasjon i kabinettet med hele 7 harddisker, disse trenger god kjøling, så jeg antar at støy ikke er en altfor viktig faktor. Hvorfor ikke slå til på en Chieftec 360W demo fra Komplett til kr 280. Det burde holde. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ville gått for 450W+. Min server har Enermax 430W og det er 9stk 7200rpm hd'er + gigabit kort + skjermkort + lydkort + brenner. Den sliter når jeg kobler til 2 hd'er til, dvs. 11hd'er totalt. Blir bare litt ustabil noen ganger, løsningen for meg er jo 2 PSU'ër... Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 1-2 200W til bare diskene. :-) Lenke til kommentar
mungo Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Ifølge denne effekt kalkulatoren, så bruker hver harddisk oppimot 25W på maks belastning. Det kan nok bli litt ukomfortabelt lite med 235W da, ja. En server bør jo være rimelig stabil, så skal du først bytte, så kjøp en som er noe overdimensjonert. Du bør også sørge for god ventilasjon i kabinettet med hele 7 harddisker, disse trenger god kjøling, så jeg antar at støy ikke er en altfor viktig faktor. Hvorfor ikke slå til på en Chieftec 360W demo fra Komplett til kr 280. Det burde holde. Bedre med litt for mye eller for lite. Lenke til kommentar
_howy Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hmm... Ifølge denne effekt-kalkulatoren bør jeg ha en strømforsyning på 550W. Kjører greit på en 420W jeg og det med god margin Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hvis du ser i databladet står det dette under power: Power Requirements: Mode 5V 12V Seek (mA) 858 662 Idle (mA) 668 334 Standby (mA) 90 37 Altså 12V*0.662A + 5V*0.858A = ca 12W maks for hver disk under bruk og litt under 6W i idle. Så kan du regne ut hva du trenger og se evt hva som leveres på 12V og 5V av ampere. Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg ville holdt meg unna microplex hvis jeg skulle ha hatt en strømforsynyng. Microplex har bedre utvalg enn de fleste, men er relativt dyre, har et merkelig betalingssystem og er t r e g e til å levere. Se på komplett.no, mpx.no eller noe lignende. Det letteste hadde vært å kjøpe den i en butikk i nærheten. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Takker for mange positive tilbakemeldinger !!! Kanskje greit å gå for en som man evnt har muligheten til å sette inn litt flere disker senere en gang =) -z00l- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå