Gå til innhold

Objektiver til EOS300D

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange forskjellige varianter av objektiver ute og går, det være seg når det gjelder brennvidde og lysstyrke, motortype og stabilisator, det jeg lurer på er:

1. for en telezoom (Canon 75-300mm 4,0-5,6) hvor mye betyr da USM, og USM IS? Hvor merkbart er det? Prisen øker jo en del, men ønsker med det beste av disse 3 eller andre alternativer.

2. Lysstyrke (blender) 4,0-5,6 er dette bra nok, ute? eller betyr det i prinsippet at man trenger lange lukkertider eller kunstig lis?

3. Noen som har erfaring med denne linsa, Canon 28-135mm 3,5-5,6 USM IS? Hvordan er denne? Gir Is noen effekt her?

Takknemmelig for alle råd og tips angående objektiver til 300D, har bestilt med EF-S objektivet, har en 50mm f1,8 og en eldre 35-80 mm fra en EOS1000 og en gammel Sigma 100-300mm som jeg mistenker for å ha ganske så svak lysstyrke.

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg ville byttet ut noen av de eldre objektivene dine for alternativene du lister opp. Optisk sett tror jeg ikke det er stor forskjell.

Autofokushastigheten kommer som en kombinasjon av kameraets egen motor og evt motoren i objektivet. Objektiver med USM er selvfølgelig raskere (og mer stillegående) enn objektiver uten. Men det er i vært fall to typer USM, micromotor og ring usm hvis jeg ikke husker feil. Sistnevnte er best, men vet ikke hva som er på objektivene du lister.

Noe av poenget mitt er at 300D har forholdsvis rask autofokusmotor, så det godt mulig du blir fornøyd med det. Prøv de gammle objektivene før du kjøper nye.

Har ingen IS objektiv selv, men ser av tester her og der at det fungerer meget bra. (ca 2 f-stop lavere enn uten).

Sigma objektivet har nok bortimot samme lysstyrke som Canon objektivet du nevner, 4,5-5,6 regner jeg med.

Lenke til kommentar

Glemte...

Kanskje heller bruke pengene på å kjøpe ett objektiv med fast brennvidde, f.eks Canon EF 100 USM F2.8 Macro, som er mye bedre optisk enn noen av objektivene tidligere nevnt. Egner seg til macro og portrett. Bare ett forslag. :nice:

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som noen dårlig ide, tar en del portretter, og liker spesielt godt å bruke stor blender og middels tele slik at bakgrunnen blir litt uklar, ville dette fungere bra med det nevnte objektivet? Eller vil kanskje 50.. f1,8 gjøre samme nytte, den blir jo 80mm på EOS300D

Alle råd, tips osv tas i mot med takk, det gjelder annet utstyr til feks portrettfotofrafering også, har 2 studiolamper med paraplyer og en skikkelig papirbakgrunn, og satser friskt på denne spennende hobbyen fremover.

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som noen dårlig ide, tar en del portretter, og liker spesielt godt å bruke stor blender og middels tele slik at bakgrunnen blir litt uklar, ville dette fungere bra med det nevnte objektivet?

Ja, det fungerer meget bra. EF 100 USM F2.8 Macro er kjent som ett meget bra portrett objektiv.

Eller vil kanskje 50.. f1,8 gjøre samme nytte, den blir jo 80mm på EOS300D

Ja, vil fungere bra med dette objektivet også, men blir litt liten tele for min smak. Men blir litt subjektiv vurdering det.

Lenke til kommentar

Så 100mm'ern (som her blir 160mm) er ett godt valg altså... lurer litt på om jeg skal se på Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, da har jeg jo 100mm i området, og med IS.. men med litt dårligere blender da, f3,5 mot f2,8...

hva med Canon EF 100mm f/2 USM dette skulle jo være enda mer lyssterkt?

Vanskelig dette, lurer på om jeg får ta med meg kamera i en forretning og ta ett par testbilder med de aktuelle linsene (opp tl 6-7000 kr)

Lenke til kommentar
Så 100mm'ern (som her blir 160mm) er ett godt valg altså... lurer litt på om jeg skal se på Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, da har jeg jo 100mm i området, og med IS.. men med litt dårligere blender da, f3,5 mot f2,8...

Kan nok ikke sammenlikne optisk kvalitet på disse to objektivene, men test selv. Er du fornøyd så er ingenting bedre enn det.

Hvis du ikke trenger macro, så er nok denne meget bra ja.

Vanskelig dette, lurer på om jeg får ta med meg kamera i en forretning og ta ett par testbilder med de aktuelle linsene (opp tl 6-7000 kr)

Det er nok det tryggeste det ja.

Lenke til kommentar

Jeg ville ofret den ene blenderen for å få et glimrende macro objektiv. Men hvis du aldri vil komme til å ta et macrobilde er det jo en annen sak..

Prøvde akkurat å avfotografere gamle dias med min 100mm 2.8. Jeg kan med en gang si at jeg aldri kommer til å kjøpe filmscanner! *grin*

Lenke til kommentar

Jeg har et 28-135 IS, og må innrømme at jeg er litt skeptisk. Jeg har ikke evaluert bildekvaliteten på det, men mekanisk synes jeg det er stusselig. IS-en har også en tendens til å gå amok i noen sekunder av gangen; dette føles som en kraftig risting/vibrering i objektivet som definitivt ikke gjør at man kan bruke objektivet i mindre lys.

Mulig at jeg har fått et mandagseksemplar, eller er det andre her med erfaringer?

Når det gjelder makro, har jeg også hørt at Tamron 90mm er meget bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk min EOS300D idag, og min nye EF 28-135 f3,5-5,6 IS USM igår, og må si jeg er meget fornøyd, brukt det til innendørs portretter i varierende belysning idag, uten blits, meget bra resultater, også uten stativ, IS systemet virker som om det fungerte meget bra, likte linsa og kamera, fikk en god følelse ved å se gjennom objektivet igjen (har hatt en G5 til nå) og dette skal bli morro fremover!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...