Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan tilbakestille dataen nesten et år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan du ikke, etter hva jeg har lest og forstått. Microsoft har fjernet denne muligheten, men det finnes programmer som lar deg kopiere din eksisterende installerte Windows, slik at du kan tilbakestille det. Ikke at det hjelper deg akkurat nå, men.

Du kan jo laste ned en gratis prøve av malewarebytes, og se om dette kan ta knekken på div dritt maskinen din er infisert av.

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg sist brukte Windows, men er veldig sikker på at det ikke er mulig å tilbakestille dataen ett år tilbake. Du kan gjøre som "Dominator X" skriver, last ned malwarebytes / evt. andre malwareprogrammer - og se om det løser problemet.

Hvis ikke har du alltids mulighet til å reformatere/gjenopprette dataen til slik den var når du kjøpte den. Har du Windows 8 er det en innebygd funksjon, og på enkelte merker (feks Asus/Acer) er det bygd inn i BIOS.

Lenke til kommentar

Lastet ned Malwarebytes og den fant ganske mye grums. Etter det får jeg ikke lenger opp varsler om disse truslene (AVG som gir beskjed) hele tida (var kanskje hvert femte min eller noe, holdt på å bli gal).

Men det skjer mye annet rart. Hadde en del snarveier/ikoner nede til venstre på oppgavelinjen. Disse forsvinner i tur og orden. Hadde programmer som Firefox, Thunderbird og Spotify, og i tillegg en knapp for å slå av dataen. Nå er det bare Opera og utforsker (en sånn mappesak) som ikke har blitt borte. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal slå av dataen uten den knappen som jeg laget (med mindre jeg bruker den fysiske power-knappen). Ikonene forsvinner også fra skrivebordet. Har ikke undersøkt om programmene har blitt slettet eller om det bare er snarveiene.

Lenke til kommentar

Man bør legge inn nye nettlesere etter å ha fått slik dritt på pcen.

Når programmet fjerner driten, så fjerner den filene driten er i og noen programmer bytter ut filer i nettlesere med sine egne osv.

Typisk de som har reklame i nettleseren din som ikke skal være der.

Backup av alt du trenger, så scanne de filene for å være sikker, så reinstall er alltid best. 

Man vet aldri hvor mange reg-filer ulumskheter har rotet med, kommer ofte errormeldinger etter å ha ryddet opp slik.

Lenke til kommentar

Er det laptop kanskje den ligger på en sjult partisjon.

Har du nøkkelen på en klistrelapp er detbare til å laste ned OS og bruke din nøkkel.

Kanskje 1 av 5 pcer med møkk på har jeg måtte gi opp rensing av og bare lagt inn på nytt.

Las ned chrome/firefox på nytt, prøv å bruk det og se om den er ren nå.

Man burde ta backup av favorittene da eller bruke chrome-login/gmail for å slippe å miste de hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dataen er så infisert av dritt etter at jeg installerte vdownloader (laste ned fra Youtube), så jeg tenkte å tilbakestille hele dataen til en dato ifjor. Hvordan gjør jeg det på Windows 8?

Reformater heller hele disken. 

Lenke til kommentar

Dataen er så infisert av dritt etter at jeg installerte vdownloader (laste ned fra Youtube), så jeg tenkte å tilbakestille hele dataen til en dato ifjor. Hvordan gjør jeg det på Windows 8?

Reformater heller hele disken.

Det var det jeg prøvde, men ble spurt om noe som jeg ikke hadde. Er stasjonær jeg har forresten, bygge-PC fra Netshop (tror de gikk konkurs). Er ikke sikker på om jeg klarer å lete fram klistremerke med kode eller lignende.

Får se hvordan dataen oppfører seg de neste dagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det var det jeg prøvde, men ble spurt om noe som jeg ikke hadde. Er stasjonær jeg har forresten, bygge-PC fra Netshop (tror de gikk konkurs). Er ikke sikker på om jeg klarer å lete fram klistremerke med kode eller lignende.

Får se hvordan dataen oppfører seg de neste dagene.

Er ikke helt sikker på at jeg forstår hva du mener. Det du gjør er å sette en CD inn i CD-romet, og kjøre den. Så formaterer du disken, og that's it. Spiller liten rolle om det er stasjonær eller laptop, det er samme prosess. 

Dersom du får problemer kan du gjerne legge det i tråden her, så kan vi hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fant nettopp ut at Speccy (fra folka bak CCleaner) faktisk viser produktnøkkelen. Så det en da trenger å gjøre er å laste ned Windows 8, og installere det med en USB. En kan laste ned Windows fra Microsofts nettsider. 

Last ned Speccy, og naviger til Operativsystem, under der finner du produktnøkkelen. 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...