Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Falsk kompis...What to do?

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at den beste kompisen jeg har hatt i mange år plutselig har "snudd ryggen" til meg. Vi har hatt noen forferdelige krangler opp gjennom årene, men vi har konkludert med at det har vært fordi vi er så lik. De siste to årene har vi hatt en god tone, hatt det gøy i lag osv osv osv....

Men jeg har likevel hatt en følelse på at han "bruker" meg, i den forstand for å styrke seg selv bedre foran andre. Jeg har flere ganger tenkt at han er en kynisk fyr, men likevel bestemt meg for at jeg må bare finne meg i det, fordi vi er så "close". En tanke jeg ikke klarer å legge bort, men dette har ikke gått ut over vårt kompisforhold.

I 2014 gikk han inn i førstegangstjenesten, mens jeg ble hjemme for å jobbe. Så har det seg slik at jeg startet for meg selv i november, og har siden da hatt drømmelønna folk i min alder bare kan drømme om. Selvfølgelig fikk han innblikk i dette, og er tydelig sjalu, og har de gangene han har vært på perm prøvd å fremheve seg selv. I den forstand at han klarer det, han har gjort det, han er best, han har slått andre i ditten og datten osvosv.. Bare tull og svada slik jeg ser det.

Nå er han da altså hjemme på perm, og jeg har prøvd å fått kontakt med han. Sendte han en melding på Facebook, men den tok det 4 dager før han svarte på (selv om jeg ser han har vært aktiv på Messenger i løpet av den perioden).

Når jeg så fikk kontakt sa jeg at vi må finne på noe, og da svarte han noe ala: "Ja, det må vi :D", care you know. Det er altså ingen engasjement fra hans side, altså...

For en time siden sendte jeg han en melding mens vi hadde en pitteliten samtale (og da var han pålogget), men den har han gitt faen i å svare på...

Nå vurderer jeg å bare gi blanke faen, da det er tydelig at han gjør det samme. Jeg vet ikke hvorfor, og dette er ikke en situasjon jeg vil være i. Jeg vil tilbringe tid med han, han er tross alt min beste kompis (var?)....

What to do? Trenger noen råd...er ganske sjokkert og opprørt akkurat nå!

Anonymous poster hash: 5d23e...16f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare bullshit at "kjærester kommer og går, mens vennskap består". Venner vokser fra hverandre. Høres ut som det er tilfelle for dere. Jeg hadde nok bare latt det ligge og sett meg om etter andre venner. Jeg har så og si null kontakt med mine barndomsvenninner. Hun ene mistet jeg bare kontakt med fordi vi vokste fra hverandre, begynte på forskjellige skoler, hadde forskjellige interesser og flyttet et stykke unna hverandre. Hun andre prøvde jeg å holde kontakt med, men som deg, møtte jeg ikke så mye interesse fra andre kanten.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når man er i militæret mister man litt kontakt med dem som blir hjemme, man lærer kammeraderi og andre ting i livet dem som ikke er i militæret går helt glipp av. Jeg vokste fra kanskje halvparten av kompisgjengen min i militæret og så meg aldri tilbake. 

Man får nye venner i militæret som man i den perioden er mye bedre venner med enn dem hjemme.... det er bare naturlig. 

Kanskje du må finne deg noen venner som ikke er i militæret, dem har en tendens til å stick together etter militærperioden er over også har jeg lagt merke til. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Man utvikler seg veldig de første årene etter VGS, så sånn sett er det ikke så rart om dere vokser ifra hverandre. Personlig har jeg beholdt kontakten med to-tre stk fra den perioden... (er nå litt uti 20 årene). Mens andre igjen henger stort sett med nøyaktig de samme folka som de gikk på videregående med.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Vil nok tro du må la ham gå...

For å bruke en metafor i kjærestesammenheng.

Men hvorfor han gjør det er ikke gått å si. Sikkert sjalusi som du nevner men om du sier ifra til ham i det misnte at du føler dere har glidd fra hverandre og han ikke svarer noe på det så har du i det minste gjort det du kan for å "fikse opp". Så får det være opp til ham hva han velger å gjøre og da vil du nok merke hvor god venn han er.

Lenke til kommentar

Nei, bare drit i det. Som sagt, også venner kan vokse fra hverandre.

Husker det skjedde meg også. Hadde blitt med i en studentforening hvor jeg fikk mange nye venner. En kamerat jeg hadde var ikke med. Semesteret før jeg ble med sa han nei hver bidige gang jeg foreslo å finne på noe. Kjente nesten ingen andre, så det var et kjipt semester. Så da jeg ble med i studentforeningen var det på mange måter "redningen". Skulle ha vors en kveld etter eksamensperioden etter at jeg ble med i foreningen, og han inviterte seg selv dit. Protesterte ikke på det, da vi hadde vært venner l lang tid. Det kom en jente fra foreningen, så det ble oss 3. Denne "kameraten" begynte å oppføre seg som et skikkelig rasshøl og rakket ned på meg for å fremheve seg selv overfor henne. Hun bet ikke på det, faktisk drev han henne nærmere meg. Selv hevet jeg meg over det og ga ham null respons på det kjøret der. Etter kvelden oppdaterte han status på MSN (ja, dette var faktisk den gang da MSN var greia) med "stigfjel er en jævla løk". Det skal sies at på dansegulvet ute på byen hadde han flere ganger forsøkt å bryte inn mens jeg og hun fra vorset danset tett sammen. Etter den kvelden bestemte jeg for å holde han litt mer på avstand. Hadde (har fortsatt) en del andre venner, men jeg ville overhodet ikke introdusere denne "kameraten" for disse grunnet denne oppførselen. Hang med ham sånn ellers, men ikke i fest-tid.

Han begynte å studere i hjembyen, og ifm. det var det en greie han gjerne ville være med på. Dette var etter at jeg var ferdig med studiene mine. Så han hadde ringt rundt til alle han kjente, for han måtte skaffe en makker. Jeg var "siste utvei", altså den han ringte til sist. Men den greia hørtes kul ut, jeg hadde tid, så jeg sa ja. En av kveldene den helgen var vi på studentkjellerne, han tok med meg dit. Men det eneste han gjorde der var å fly rundt og prate med folk han kjente. Jeg for min del ble bare sittende ved et bord, kjente jo ikke en kjeft foruten denne "kameraten". På sånne kjellere er det gjerne slik at studentene kjenner hverandre, og kanskje er litt mer tilbakeholdne mot utenforstående, noe jeg absolutt var den kvelden. Jeg har selv vært med på sånt, så kjenner til det.

Fikk også høre fra foreldrene mine at de hadde funnet snus oppi brennevinsflasker. Dette skjedde også etter denne episoden. Og det var bare denne fyren som hadde vært hjemme hos foreldrene mine (jeg bodde hjemme da) som snuset, ingen andre snuset. Han måtte forresten slutte på studiet, lignende det faren hans hadde gått på. Han fikset ikke fagene. Jeg fullførte et slikt studie, bare for å legge til dette. Først trodde jeg ikke helt på det foreldrene mine fortalte, men etter å ha tenkt litt over det foreldrene mine fortalte, satt det i sammenheng med det jeg selv hadde opplevd endret jeg mening. Det skal også legges til at de siste gangene han har tatt kontakt er det fordi han lurte på data-ting, noe jeg selvfølgelig kan en del om. Ikke noe "hvordan går det" e.l. De gangene jeg tok kontakt skulle han som regel bare spille spill eller gjøre et eller annet asosialt. Og for å være helt ærlig, etter det vorset hvor han oppførte seg som et rasshøl og etter kvelden på studentkjellerne hadde jeg svært liten lyst til å dra ut på fest med ham. Sist jeg så den nå tidligere kameraten jobbet han i døra på en studentkjeller. Da var jeg ute sammen med noen andre kompiser. Vi snakket nesten ikke sammen, jeg var ute med mine andre kompiser og brukte tid og energi på dem. For meg var denne tidligere kameraten bare en som jobbet i døra.

Nå kan jeg faktisk ikke huske sist gang jeg pratet med denne tidligere kameraten. Det er i hvert fall flere år siden. Og jeg tviler sterkt på om jeg noensinne kommer til å prate med ham igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mye bra svar. Har gitt han en siste mulighet, og da har jeg lagt det opp slik at han selv må ta kontakt hvis han vil treffes. Han er vel hjemme ut uken, tar han ikke kontakt da er det nok byebye.

At det er mulig å skyte seg selv i foten på den måten. Han tror nok at han har meg uansett, men nå er det nesten nok hvis han ikke tar initiativet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...