Slutta Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Hvordan fungerer egentlig disse? Jeg skal ut i jobb til sommeren og skal nå begynne å søke men jeg ser jo at mange av stiliingene på finn f.eks. er lagt ut av disse byråene og av en eller annen grunn så ser jeg på det som negativt.. Aner ikke hvrofor for jeg har ingen erfaring med noen av dem. Er det noen som er bedre enn andre, poitive/negative erfaringer og hvordan gjøres det egentlig med lønn osv.? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Ett firma går til ett vikarbyrå å sier de trenger en til person til en gitt stilling.. Vikarbyrå utlyser stillingen og finner passende kandidater til stillingen som de presenterer for selskapet (Dette kan være folk de har i sin database, og nye de får søknader fra). Si du har søkt og firmaet vil ha deg, blir du ansatt i vikarbyrået som så leier deg ut til firmaet. Negative sider: - Noe lavere lønn mest sannsynlig da vikarbyrået skal ha sin bit av kaka. - Om bedriften har diverse fordeler/bonuser/annet er det ikke alltid de innleide får ta del i disse. (Du får ta del i vikarbyråets fordeler, da det er de du har arbeidskontrakt med). Veldig mange bedrifter som bruker vikarbyråer nå, såkalt try-and-hire. De har deg først innleid via vikarbyrå en periode for så å fast ansette deg om du passer godt inn i stillingen etter perioden. Endret 26. mars 2015 av PerAndre123 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Nei, du får ikke lavere lønn av å jobbe gjennom vikarbyrå, det er lovbestemt. Lenke til kommentar
Nissen-123 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Nei, du får ikke lavere lønn av å jobbe gjennom vikarbyrå, det er lovbestemt. Basert på egen erfaring: Jo man får lavere lønn selv om man har etter loven krav på lik lønn som fast ansatte. Nei, man får ikke tilgang på de samme godene som de fast ansatte (parkering/dekket internett/dekket telefon) selv om det er lovbestemt. I en slik situasjon er man litt låst - går man til skritt for å kreve det loven stiller så blir oppdraget hos selskapet som leier deg inn borte, og du står uten jobb. Ikke så godt å gjøre noe, selv om loven er klar. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Etter min erfaring får jeg like høy lønn som fast ansatte. (Men det er ikke gitt at du får samme lønn som dine kollegaer, det kommer jo an på ansinnitet, utdanning, erfaring osv). Lenke til kommentar
Nissen-123 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Etter min erfaring får jeg like høy lønn som fast ansatte. (Men det er ikke gitt at du får samme lønn som dine kollegaer, det kommer jo an på ansinnitet, utdanning, erfaring osv). Det er nok mange selskaper som oppererer innenfor lovverket, men er man først blitt en innleid, og man finner ut man er lavere lønnet enn andre med samme erfaring og utdanning så er det fort vannskelig og kreve sin rett på høyere lønn. For at bedriften skal leie inn en arbeidstaker i stede for å ansette selv er det fordi det lønner seg for bedriften. Klart de sparer litt diverse HR aktiviteter, men ikke sikkert det er billigere hos vikarbyrået. Er nok kroner og øre det går på totalt sett. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 (endret) Jeg har selv vært innleid opptil flere ganger. Min årslønn steg 20% når jeg gikk fra innleid til fastansatt i firmaet. Andre kjipe ting man(jeg) opplevede som innleid: - De ansatte fikk bonus en gang i året, denne fikk ikke jeg ta del i - De ansatte hadde en årlig firmatur til utlandet, denne fikk ikke jeg ta del i - Diverse møter som pensjon/fordeler osv. da dette ikke angår meg da jeg får min pensjon og fordeler fra vikarbyrået. (Jada, bare møter men blir samme følelse som å bli sist valgt på fotball laget på skolen ). Pensjonsordningen i firmaet var og 10x bedre enn den jeg hadde gjennom bemanningbyåret. Grunnen til mange bruker innleide først er vell at det da er lettere å bytte ut om man ikke passer i stillingen. Eller det er en "prøve stilling", nyopprettet stilling det ikke er sikkert de skal fortsette med men vil teste ut. Er veldig vanskelig å bli kvitt en ansatt når han først er ansatt, men via bemanningbyrå er det desto lettere. Endret 27. mars 2015 av PerAndre123 Lenke til kommentar
Slutta Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg skjønner, jeg tror nok det beste er å prøve å få en jobb uten å gå igjennom et slikt byrå men er det noen som er bedre enn andre? Gode/ dårlige erfaringer med de forskjellige selskapene? Jeg ser jo at majoriteten av stillingene er lagt ut av slike byråer. TS Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Ja, det meste som er på Finn går gjennom byråer. Men, ofte i annonsene står det "med tanke på fast ansettelse", "mulighet for fast ansettelse" osv. Når jeg jobbet gjennom vikarbyrå stod det stillingen var i 6 mnd med mulighet for fast ansettelse. Etter 4 mnd fikk jeg tilbud fra jobben om fast, så er ikke noe gale å bruke vikarbyråene for så å få seg en fast stilling. Jeg var ansatt gjennom Centric. Veldig ryddig og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå