Gå til innhold

Med elsykkel sykler du dobbelt så ofte – og dobbelt så langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på en elsykkel som er for lett terreng og lange turer. Men prisen på disse er etter min mening helt på tryne. Rundt 50.000kr for en trådsykkel med en liten elektrisk motor kan jeg ikke forvare.

 

Isåfall er det kanskje å anbefale å se på en av de svært mange modellene som ikke koster i nærheten av 50k? Finnes jo biler som koster flere mill også, uten at det stopper folk fra å kjøpe bil.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall er det kanskje å anbefale å se på en av de svært mange modellene som ikke koster i nærheten av 50k? Finnes jo biler som koster flere mill også, uten at det stopper folk fra å kjøpe bil.

 

AtW

 

 

Har sett på endel men må ha 29" og til lett/moderat terreng. Dem jeg har sett som er billigere er for dårlige. Men har ikke sjekket på en stund nå så kan hende det har skjedd endel? 

 

EDIT: Raskt søkt nå. 30.000kr Fortsatt for mye penger. For meg ihvertfall. Den jeg har nå kosta 10 høvdinger og det var mer en nok. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Har du sett på ombyggingsett larZen?, trenger ikke bli så fryktelig dyrt.

Nei det har jeg ikke. Har du anelse hvor en evnt kan kjøpe slikt?

 

 

Har veldig lyst på en elsykkel som er for lett terreng og lange turer.

Vil ikke elsykkel for lett terreng være ubrukelig pga fartsperren, og måten motoren fungerer på?

 

 

Etter hva jeg har forstått så hjelper motoren deg til opp til 25kmt? Etter det så er det kun din egen kraft som bidrar. Kunne vært kjekt for min del da jeg sykler opp lange bratte veier for å komme dit jeg vil leke litt :p

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

 

Har du sett på ombyggingsett larZen?, trenger ikke bli så fryktelig dyrt.

Nei det har jeg ikke. Har du anelse hvor en evnt kan kjøpe slikt?

 

 

Har veldig lyst på en elsykkel som er for lett terreng og lange turer.

Vil ikke elsykkel for lett terreng være ubrukelig pga fartsperren, og måten motoren fungerer på?

 

 

Etter hva jeg har forstått så hjelper motoren deg til opp til 25kmt? Etter det så er det kun din egen kraft som bidrar. Kunne vært kjekt for min del da jeg sykler opp lange bratte veier for å komme dit jeg vil leke litt :p

Er du ikke redd for å mekke litt, i verste fall kappe og sveise litt så får man krankmotorer. Da hjelper girene på sykkelen motoren. Noe som er veldig kjekt i bakker. Enklere påbyggingsett er gjerne bare en motor som sitter hjulnavet.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått så hjelper motoren deg til opp til 25kmt?

Slik jeg forstår det, etter å ha lest artikler, så kan motoren ha 2 problemer:

1. Den kan være tyngre å dra i gang enn å starte å trå på en vanlig sykkel. Problematisk å bakker?

2. Bremsing og motorkutting ved å slutte og trø. Dinside omtalte at man må bli vant til at sykkelen kan finne på å tulle vis du bremser, ikke at det er noe stort, men det er der

Dog, begge av disse er designfeil.

Skulle gjerne ha prøvd et par elsykkeler, for å se hvor langt teknologien har kommet.

Forbrukerrådet har en ganske fin artikkel: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/den-store-elsykkelguiden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det bare jeg som er skeptisk til metodikken brukt i prosjektet? Slik jeg forstår det, har man to grupper:

 

1) Man har bare vanlig sykkel

2) Man får en elsykkel man kan leke med i 2-4 uker

 

Jeg sykler mye, men jeg tror jeg helt klart ville syklet mer hvis jeg fikk en elsykkel jeg bare kunne bruke i 2-4 uker... Nå, misforstå meg rett, jeg tror elsykler kan hjelpe til med sykkelantallet, men jeg tror ikke denne undersøkelsen faktisk viser det. Såvidt jeg kan se viser dette prosjektet bare at når folk får et nytt leketøy bruker de det oftere enn et leketøy de har hatt lenge.

 

Og jeg er ikke enig i at begrensningene er for store her til lands. Den største fordelen med elsykkel over vanlig sykkel er at man kan komme seg fra A til B uten å bli svett, dette gjelder spesielt i et land som Norge med mange bakker. Jeg kunne derimot godt likt å se momsfradrag på elsykler...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har veldig lyst på en elsykkel som er for lett terreng og lange turer. Men prisen på disse er etter min mening helt på tryne. Rundt 50.000kr for en trådsykkel med en liten elektrisk motor kan jeg ikke forvare.

 

Kommer vel litt an på hva du mener med "terreng" og "langt". Jeg har en BH Emotion Neo Cross, som jeg er ganske fornøyd med. Det er for så vidt en terrengsykkel, men jeg tviler på at jeg ville brukt den på noe særlig mer terrengaktig enn dårlige jordveier eller traktorveier. Jeg bruker min til pendling (22km hver vei) og er veldig fornøyd. Bruker nesten ikke bil lenger (fylte tanken for første gang i år på påskeaften). På vinteren er rekkevidden normalt rundt 35km, men på sommerstid (vel - har strengt tatt bare erfaring med høst og vår til nå) antar jeg batteriet holder minst 65km (har mye batteri igjen etter 44km t/r jobb, har ikke giddi å kjøre den tom for å sjekke).

På min vei til jobb har jeg noen småbakker og en stor (ca. 100m stigning på 2,5km) og omtrent det samme hjemover. Med elsykkelen er det null problem å komme seg opp disse bakkene, og jeg trenger ikke dusje når jeg kommer frem. I forhold til vanlig sykkel er ikke elsykkelen så himla mye raskere. Som regel er det snakk om 5-10 minutter (men mer om vinteren), men man er altså vesentlig mindre svett når man kommer frem :)

 

Pris er selvfølgelig et issue. Min sykkel kostet 22.000,- på salg. Normal pris er vel rundt 26.000,-. Det er absolutt mye penger, og jeg er ikke helt overbevist om at den egentlig er verdt nesten tre ganger så mye som syklene Clas Ohlson selger. Når det er sagt, så regner jeg med å ha spart inn hele beløpet i løpet av ett år, bare i bensin, bompenger, parkering og kortere kjørelengde på forsikringen, forutsatt at jeg fortsetter å sykle fremfor å kjøre til jobb.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, etter å ha lest artikler, så kan motoren ha 2 problemer:

1. Den kan være tyngre å dra i gang enn å starte å trå på en vanlig sykkel. Problematisk å bakker?

Kommer sikkert an på sykkelen, men den jeg har gir på som bare pokker med en gang jeg begynner å trå. Det å starte i bakker er MYE enklere med elsykkelen enn med vanlige sykler.

 

2. Bremsing og motorkutting ved å slutte og trø. Dinside omtalte at man må bli vant til at sykkelen kan finne på å tulle vis du bremser, ikke at det er noe stort, men det er der

Dog, begge av disse er designfeil.

"Finne på å tulle hvis du bremser"? Motoren skal kutte ut hvis du bremser. Ganske logisk egentlig. Liten vits å fortsette å gi gass hvis du ønsker å senke farten eller stoppe. Min sykkel har ingen problemer med dette. Men, en ting man må være obs på, og dette er en konsekvens av det forrige punktet om at sykkelen er kjapp til å gi gass når du starter å tråkke, er at man bør holde inne bremsene når man står stille (f.eks. når man venter på å krysse veien). Det har hendt meg at jeg har dytta borti pedalen med nok kraft til at momentsensoren tror jeg tråkker, og dermed fyker sykkelen avgårde. Litt skummelt, men har gått bra til nå.

Lenke til kommentar

 

Synd at barnehage-lover fra EU gjør disse syklene totalt ubrukelige.

 

Hadde vært fint om motoren dro opp til minst 35km/t, ja, men det er ganske drøyt å påstå at syklene som selges i dag er totalt ubrukelige.

 

 

Maks er vel 25 km/t ved bruk av elmotor, men disse elsyklene gjør jo lett 50 km/t uten hjlp av elmotor, så hadde vært veldig greit om maks hadde vært det produsenten har satt den til slik at man kan holde jevn fart, også opp bakker.

Lenke til kommentar

 

 

Synd at barnehage-lover fra EU gjør disse syklene totalt ubrukelige.

Hadde vært fint om motoren dro opp til minst 35km/t, ja, men det er ganske drøyt å påstå at syklene som selges i dag er totalt ubrukelige.

 

Maks er vel 25 km/t ved bruk av elmotor, men disse elsyklene gjør jo lett 50 km/t uten hjlp av elmotor, så hadde vært veldig greit om maks hadde vært det produsenten har satt den til slik at man kan holde jevn fart, også opp bakker.

 

Nå skjønner jeg faktisk ikke hva du mener. Synes du motoren skal fortsette å gi kraft helt til man har nådd sykkelens teoretiske makshastighet?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...