Gå til innhold

Spørsmål om Utskrevet Befal


Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å gå på Utskrevet Befal, og lurer på om noen har noen erfaringer fra dette og/eller kan svare på noen spørsmål.

 

Hva er forskjellen på UB og vanlig førstegangstjeneste?
(Det er jo opplæring i lederskap, men hva blir forskjellig med tanke på øvelser og oppgaver?)

 

"Lønn", totalt i løpet av hele året?
(Gjerne også forskjellen på UB og vanlig førstegangstjeneste)

 

Boforhold, mat, osv.?
Vet veldig lite om dette, vet bare at man får dekket bolig og mat osv.,  så man egentlig ikke trenger å bruke penger i det hele tatt (eller er dette feil?)

 

Hvordan er en vanlig dag når man går UB?
 

 

Vurderer UB fordi det kun tar ett år, og vanlig førstegangstjeneste ofte begynner i Januar eller senere, så det "tar opp" to skoleår. Vil begynne på videre studier så fort som mulig etterpå.

Er det noe vits i velge UB utover dette? Har hørt at det er tøffere enn førstegangstjenesten, men jeg tenkte at lederutdannelsen hadde vært en god erfaring. Tenkte å gå UB i Sjøforsvaret, men er ikke helt sikker.

 

 

Håper noen kan svare :)

Endret av Daniel4323
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Heisann

 

Hva er forskjellen på UB og vanlig førstegangstjeneste?

 

Forskjellen er nokså stor. Du vil få opplæring i lederskap som du nevner, og med det følger ansvaret. En UB-korp har mer ansvar enn en vanlig menig. Litt vanskelig å si noe mer angående oppgaver og øvelser. For det avhenger veldig på hva slags gren du er i og hva slags tjeneste du har. Men UB-korp blir ofte lagledere for et antall menige.

 

"Lønn", totalt i løpet av hele året?

Litt usikker på den. Men mener de tjener det samme som korporal gjør. Så det vil si 4500-5000 kr i måneden (er ikke sikker på hva en menig får i 2015). UB betegnes ofte som ubetaltbefal. Så det sier vel kanskje litt om lønnen.

 

Boforhold, mat, osv.?

Du vil bo på basen eller i nærheten av basen der du er plassert. Maten er det du får i kantina. Så ja du bor og spiser gratis som UB.

 

Hvordan er en vanlig dag når man går UB?

Kommer veldig an på hvor du havner. I luftforsvaret så var UB-korp lagledere for et vaktlag. Så de satt i vakten, satt opp vaktlister osv. Mens en UB i hæren kan ha helt andre oppgaver.

Lenke til kommentar

Litt snodig spørsmål. UB kan være vanlig førstegangstjeneste, og du kan finne vanlig førstegangstjeneste som etter min mening både er mer givende og utfordrende enn UB.

 

UB kan være vanlig fgtj?

UB er vell 6mnd opplæring, deretter 6mnd som "ub korp/sjt" ute i avdeling. Deretter kan du velge å fortsette å få full lønn som sersjant som er på ca 330k i året. Med øvelser og div blir det vell alt fra 400-600k.

 

Trur jeg.. :wee:

Lenke til kommentar

 

Litt snodig spørsmål. UB kan være vanlig førstegangstjeneste, og du kan finne vanlig førstegangstjeneste som etter min mening både er mer givende og utfordrende enn UB.

 

UB kan være vanlig fgtj?

UB er vell 6mnd opplæring, deretter 6mnd som "ub korp/sjt" ute i avdeling. Deretter kan du velge å fortsette å få full lønn som sersjant som er på ca 330k i året. Med øvelser og div blir det vell alt fra 400-600k.

 

Trur jeg.. :wee:

 

 

Ja, men du kan allikevel ta UB som vanlig førstegangstjeneste. 

Lenke til kommentar

 

 

Litt snodig spørsmål. UB kan være vanlig førstegangstjeneste, og du kan finne vanlig førstegangstjeneste som etter min mening både er mer givende og utfordrende enn UB.

 

UB kan være vanlig fgtj?

UB er vell 6mnd opplæring, deretter 6mnd som "ub korp/sjt" ute i avdeling. Deretter kan du velge å fortsette å få full lønn som sersjant som er på ca 330k i året. Med øvelser og div blir det vell alt fra 400-600k.

 

Trur jeg.. :wee:

 

 

Ja, men du kan allikevel ta UB som vanlig førstegangstjeneste. 

 

 

Altså, UB er 1år. 6mnd skolebenk, 6mnd praksis som lf/instruktør. Det året er godkjent som gjennomført førstegangstjeneste. Akkurat som HBS er på 2år, hvor etter et år får du godkjent fgtj. 

 

Men, er ingen plasser hvor du møter opp for å gjennomføre en normal førstegangstjeneste hvor du etter 1år er befal. Hvertfall ikke i Hæren :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...