ostenxx Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Hei. Jeg valgte i går å installere nye doble stikkontakter i taket på stua hvor det var enkle uttak tidligere. Videre monterte jeg opp en taklampe med 60 watts glødepære ved kjøkkenet. Sånn i etterkant synes jeg denne pæren lyser litt for skarpt, spesielt om kveldene når det ellers er ganske mørkt. Pæren gir fra seg et "stemningslys" i større grad enn et nøytralt arbeidslys. Dette er også tanken bak valget av denne. Som dere ser fra vedlagte bilder, skrus strømmen til stikkontakten av og på med en lysbryter på veggen. Stikkontakten er en del av en kombinert ujordet stue - og kjøkkenkurs på 10A. Denne forsyner i all hovedsak lys og tv med strøm (egne kjøkkenkurser til VVS og hvitevarer). Forøvrig er elanlegget her fra slutten av 70 - tallet da bygget ble satt opp. Spørsmålet mitt er om det kan installeres en dimmer som regulerer denne stikkontakten og dermed lysstyrken fra den takhengte lampen? Hvilken dimmer vil fungere av Elko dimmere som selges av Clas Ohlson? Jeg kan naturligvis kjøpe en mellomkontakt med fjernkontroll som også vil dimme lyset, men jeg er rimelig negativ til flere "løse" ting som flyter rundt i leiligheten. Det er mye mer fordelaktig med en dimmer på vegg som ikke rotes bort. Setter pris på om noen elektrokyndige kan gi meg tips og råd! Taklampen det er snakk om - en North Light med 60 watts glødepære. Koblet denne opp med lampettledning og ujordet Elko stikkontakt i går. Lysbryter (sikkert 1 - pols) og ujordet strømuttak (denne strømkontakten har spenning hele tiden uavhengig av lysbryteren). Ny dobbelt ujordet stikkontakt (fra før var det montert en enkel ujordet stikkontakt) som skrus av / på med lysbryteren sett på tidligere bilde. Endret 26. mars 2015 av ostenxx Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Ikke jordet anlegg på kjøkken? Hmmm, trodde ikke det var mulig jeg. Du skal ihvertfall ikke blande jordet og ujordet i samme rom, da det visstnok er farlig dersom du kan holde på ett jordet apparat og et ujordet (antagelse). Stikk til lampen kan dimmes med en Elko RS16 315GLE vil jeg tro. Du må sjekke selv, for er ikke sikker. Har en slik dimmer selv i stua. Ikke helt kjent i den "avanserte" delen av koblingsverden, så usikker på hvordan du kan unngå å dimme stikket under lysbryteren samtidig som du dimmer det andre stikket til lampa. Endret 26. mars 2015 av newman221 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Ikke jordet anlegg på kjøkken? Hmmm, trodde ikke det var mulig jeg. Du skal ihvertfall ikke blande jordet og ujordet i samme rom, da det visstnok er farlig dersom du kan holde på ett jordet apparat og et ujordet (antagelse). Stikk til lampen kan dimmes med en Elko RS16 315GLE vil jeg tro. Du må sjekke selv, for er ikke sikker. Har en slik dimmer selv i stua. Ikke helt kjent i den "avanserte" delen av koblingsverden, så usikker på hvordan du kan unngå å dimme stikket under lysbryteren samtidig som du dimmer det andre stikket til lampa. Ja, det er vel etter dagens standard merkelig med ujordet kurs. Men som nevnt forsyner denne kursen kun en taklampe på kjøkkenet, ellers stikkontakter rundt om på stua. Dette er en relativt liten leilighet med åpen kjøkkenløsning mot stue. Forøvrig jordet kurs på kjøkken (hvitevarer, stikkontakter etc.) En dimmer vil jo kun regulere stikkontakten i taket. Stikkontakten under selve lysbryteren er ikke regulert av bryteren, om du skjønner... Endret 26. mars 2015 av ostenxx Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Antar at du er klar over at man i utgangspunktet ikke har lov til å tukle med faste strøminstallasjoner... Litt dust regel syns jeg, da mye av det er ganske basic, ihvertfall hvis det følger med monteringsanvisning. Man klarer å skru sammen Ikea-møbler og pc'r, strøm er ikke noe særlig vanskeligere. Du må nesten bare flippe av deksel og se hvordan kablene er lagt. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 Antar at du er klar over at man i utgangspunktet ikke har lov til å tukle med faste strøminstallasjoner... Litt dust regel syns jeg, da mye av det er ganske basic, ihvertfall hvis det følger med monteringsanvisning. Man klarer å skru sammen Ikea-møbler og pc'r, strøm er ikke noe særlig vanskeligere. Du må nesten bare flippe av deksel og se hvordan kablene er lagt. Ja, er selvfølgelig klar over dette faktum. Jeg unnskylder meg dog vet at jeg har en del elektrikere i familien som kommer innom og tar kontrollsjekk. Stort sett setter jeg bort slike jobber til dem i utgangspunktet. Denne tråden er mer et spørsmål om hva som er mulig og hvilke komponenter jeg må ha. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 (endret) Går helt fint å sette inn en vanlig gammeldags dimmer av typen som nevnes ovenfor. Da må du imidlertid også bytte den enkle stikkontakten under, samt få tak i en dobbelramme slik at det passer sammen med den nye dimmeren. Ved bruk av Elko RS16 (samme designrekka som stikkontaktene du har kjøpt) må du ha stikk og dobbelramme i samme utførelsen. Forøvrig så stemmer det at du ikke i utgangspunktet skal gjøre dette selv, ei heller familie med elektrikerbakgrunn hvis de gjør det svart. Det har ikke noe med vanskelighetsgrad å gjøre, men snarere ansvar. Det blir litt det samme som å si at man ikke trenger å forsikre bilen man kjører så lenge man kjører ordentlig. Det er samme hvor godt man kjører (eller i dette tilfellet skrur), det er alltid noe som kan gå galt. Og dersom det gjør det står man på mye tryggere grunn med dokumentasjonen på plass. Mitt tips: gjør jobben selv og få en av elektrikerkompisene dine til å gå over og dokumentere jobben som er gjort (altså via firmaet slik at du får dokumentert det som er gjort). Da sparer du kronene og det er (med min forståelse av lovverket) helt lovlig. Bottom line er at en installatør går god for jobben som er utført og stiller seg ansvarlig på papiret. Edit: skrivefeil. Endret 28. mars 2015 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå