Jarleo Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Har gjort diverse ting på PC-en for å dempe støy, og nå et det grafikkkort vifta som bråker mest (den lager en ule lyd). Jeg tenkte å skifte den ut med en stillegåenende papst vifte. Jeg prøvde først å koble ut vita helt, men da ville ikke skjermkortet virke. Det jeg lurer på om det er noen som vet om det er lagt inn en sperre i dette kortet slik at det ikke virer hvis ikke det mottat RPM status fra den innebygde vifta (for å redde kortet hvis vifta skulle ryke). Det virker rart om det ikke skulle virke pga overoppheting, da skjermen blir ummidelbart svart og dataen bare har stått på et par sek. Dessuten har jeg hørt om folk som kjører geforce 2 pro kort helt uten vifte (annet merke på skjermkort??) Problemet er at det er en liten kontakt på skjermkortet som ikke vil passe til papst vifta, den har heller ikke RPM avlesning. Tenket å koble papst vifta til et vifte uttakpå hovedkortet. Takker for eventuelle svar :smile: [ Denne Melding var redigert av: Jarleo på 2002-02-22 10:11 ] Lenke til kommentar
Terabyte Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Kanskje det kunne være et tips å surfe litt på http://www.overklokking.no. Jeg vet at de har overklokket GeForce3 kort. Kanskje de har noen gode tips der? Lenke til kommentar
2roll Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Behold vifta koblet til skjermkortet, men ta den av gpu'en. Dersom den virker på denne måten, så vet du at den leser av rpm fra vifta. Vanligvis er det tre kabler til viftene: Jord, Viftestrøm og viftehastighet. Det burde vel bare være å prøve seg fram, så ser du fort hva som er hva. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Hmm, hvis det ikke er lenge siden du kjøpte kortet (over 1 år), så burde du kanskje klage? Jeg ser det er mange som sliter med uling fra vifter på Asus hovedkort og skjermkort. Virker som det har kjøpt inn en batch med fillevifter. Ser ut til at folk bør holde seg unna Asus hvis man ønsker en stille maskin. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 For å lure skjermkortet til å tro at det fortsatt er en vifte som spinner og går, kan du bygge en krets som sender pulser til fanspeed-måleren (ex her: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555.htm ) For å sjekke om det er varme som er problemet, kan du skru vifta av kortet, og la kortet kjøre med vifta tilkobla slik at det tror at alt er OK. Hvis du lager timerkretsen med 555 kan den drives med vifteutgangen på kortet. Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Det du kan gjøre er å kople viften til 7V som du henter mellom gul og rød ledning på harddisktilkopling. Dette fjernet all viftestøy fra min vifte , og den kjøler mer enn nok likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå