Gå til innhold

Skifte potmeter Gitar Amp


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gammel gitar forsterker, som sårt trenger nye potmeter.

De fleste er i kurrante verdier, men det er 2 som skiller seg litt ut. Den ene Gain1 kontrollen er på 470K, jeg har flere på 500K (audio taper) liggende. Regner med at det ikke er noen problemer å benytte disse, eller ....?

 

Ett annen er på 220k, så her faller valget på 200K eller 250K. Mener det er i tone kretsen.

Hva ville dere ha valgt, når 220k ikke er å oppdrive?

 

Nå er det vel ca.20%+- avvik på de gamle, så det kan ikke være så viktig å holde seg til verdiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har en gammel gitar forsterker, som sårt trenger nye potmeter.

De fleste er i kurrante verdier, men det er 2 som skiller seg litt ut. Den ene Gain1 kontrollen er på 470K, jeg har flere på 500K (audio taper) liggende. Regner med at det ikke er noen problemer å benytte disse, eller ....?

 

Ett annen er på 220k, så her faller valget på 200K eller 250K. Mener det er i tone kretsen.

Hva ville dere ha valgt, når 220k ikke er å oppdrive?

 

Nå er det vel ca.20%+- avvik på de gamle, så det kan ikke være så viktig å holde seg til verdiene.

 

 

Vil ikke tro det har noe å si hva du velger, Men skjønner ikke hvorfor du ikke får tak samme, det var det som var standard.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har en gammel gitar forsterker, som sårt trenger nye potmeter.

De fleste er i kurrante verdier, men det er 2 som skiller seg litt ut. Den ene Gain1 kontrollen er på 470K, jeg har flere på 500K (audio taper) liggende. Regner med at det ikke er noen problemer å benytte disse, eller ....?

 

Ett annen er på 220k, så her faller valget på 200K eller 250K. Mener det er i tone kretsen.

Hva ville dere ha valgt, når 220k ikke er å oppdrive?

 

Nå er det vel ca.20%+- avvik på de gamle, så det kan ikke være så viktig å holde seg til verdiene.

 

 

Vil ikke tro det har noe å si hva du velger, Men skjønner ikke hvorfor du ikke får tak samme, det var det som var standard.

 

Da jeg skrev dette, "trodde" jeg at jeg hadde 500K og 250K potmeter liggende. Men det hadde jeg ikke. Selgeren jeg bruker å handle av på Ebay, hadde ikke 470K og 220K, men det er mange andre som har, men det er langt imellom de seriøse. :)

 

Tok å pella ut de mest kritiske potmetrene nå ikveld, for en skikkelig rens, og de ble faktisk knall bra. Helt uten skurr.

Sjekket den som skal være 470K (Står 470K på den), og den målte 566K på max. :eek:

Så da får det bare være slik, til det begynner å skrape/skurre igjen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...