Gå til innhold

Google vil plassere kollisjonsputer på utsiden av sine selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert.

Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for.

Endret av SeaLion
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert.

 

Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for.

Denne skal dempe smellen for fotgjengeren. Deformasjonssoner, airbag inni bilen, antikollisjonssystemer med autobrems skal ta unna for den typen situasjoner som du beskriver.

 

Du er altså på skivebom i forhold til funksjonsområdet for dette systemet, om journalisten faktisk har gjengitt patentet riktig i artikkelen sin.

 

Edit: Men det du skriver i første avsnitt har du helt rett i...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

 

Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert.

 

Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for.

Denne skal dempe smellen for fotgjengeren. Deformasjonssoner, airbag inni bilen, antikollisjonssystemer med autobrems skal ta unna for den typen situasjoner som du beskriver.

 

Du er altså på skivebom i forhold til funksjonsområdet for dette systemet, om journalisten faktisk har gjengitt patentet riktig i artikkelen sin.

 

Edit: Men det du skriver i første avsnitt har du helt rett i...

Nå tror jeg du må lese det han skrev på nytt, SeaLion rettet bare opp i litt feilinformasjon fra artikkelen.. Han har ikke nevnt noenting om løsningen som blir skrevet om her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...