AfterGlow Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Men det er ikke snakk om vanlige kollisjonsputer.Google vil plassere kollisjonsputer på utsiden av sine selvkjørende biler Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Ser for meg en bli truffet og havner med nesa først i panseret.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert.Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for. Endret 26. mars 2015 av SeaLion 5 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert. Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for. Denne skal dempe smellen for fotgjengeren. Deformasjonssoner, airbag inni bilen, antikollisjonssystemer med autobrems skal ta unna for den typen situasjoner som du beskriver. Du er altså på skivebom i forhold til funksjonsområdet for dette systemet, om journalisten faktisk har gjengitt patentet riktig i artikkelen sin. Edit: Men det du skriver i første avsnitt har du helt rett i... Endret 26. mars 2015 av Snowleopard Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Man "spretter" ikke på vanlige innvendige kollisjonsputer heller. De er faktisk i ferd med å falle sammen når føreren/passasjereren treffer kollisjonsputa, nettopp for å hindre en spretteffekt. De båses nemlig opp så fort at personen(e) inne i bilen knapt har rukket å bevege seg framover når puta er fullt oppblåst. Allerede før de er fullt oppblåst åpnes en enkel klaffeventil i puta, slik at gassen faktisk er i ferd med å strømme ut av den når man treffer den, dermed unngås enhver spretteffekt. Ei kollisjonspute som har gjort jobben sin korrekt, henger som en slapp sekk få sekunder etter at den ble aktivert. Men dette gjør også at hvis en kollisjon/utforkjøring innebærer to eller flere bråstopper (f.eks først i autovernet ved veien og deretter endelig bråstopp mot en stein i grøfta), får man kun nytte av puta i den første smellen. I den andre må man håpe at bilens kollisjonssoner og bilbeltene gjør den jobben de er beregnet for. Denne skal dempe smellen for fotgjengeren. Deformasjonssoner, airbag inni bilen, antikollisjonssystemer med autobrems skal ta unna for den typen situasjoner som du beskriver. Du er altså på skivebom i forhold til funksjonsområdet for dette systemet, om journalisten faktisk har gjengitt patentet riktig i artikkelen sin. Edit: Men det du skriver i første avsnitt har du helt rett i... Nå tror jeg du må lese det han skrev på nytt, SeaLion rettet bare opp i litt feilinformasjon fra artikkelen.. Han har ikke nevnt noenting om løsningen som blir skrevet om her.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 BLMC-konsernet (Austin/Morris/Rover/Jaguar/Triumph/MG) foreslo forresten myke og lavt plasserte frontstøtfangere på 70-tallet, kombinert med en bøyle som dukket opp langs panserkanten, en såkalt fotgjengerfanger. Systemet skulle vippe fotgjengeren opp på panseret og hindre vedkommende å skli av inntil bilen stoppet. New Scientist 9. mai 1974 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå