Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer Med Nettverk

Anbefalte innlegg

har en XP og en Win98 som skal kobles sammen i nettverk gjennom en router. begge kan gå på internett gjennom routeren og bagge kan se at den andre er koblet til nettverket. problemet er at jeg ikke får tilgang på pcn med 98. mens 98 har full tilgang til XP. har sett gjennom innstillingene på den med Win98 flere ganger og finner ingen feil der. hva er det jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en ganske enkel løsning på det der egentlig... Du kan kjøre veiviseren for "Hjemmenettverk" som ligger innebygget i Windows XP. Den finner du på Kontrollpanel (Klassisk visning), Nettverkstilkoblinger og på "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" i den blå (Blå som standard that is...) menyen til venstre. På slutten av veiviseren får du spørsmål om og lage en diskett, noe du gjør, og kjører på Windows 98 maskinen. Etter den er ferdig og du rebooter maskinen, så skal begge maskinene se hverandre.

PS! Du har aktivert fildeling i Windows 98? For hvis ikke, skjer det innimellom at kommunikasjonen begge veier ikke fungerer...

Lenke til kommentar

Nei, nei og nei ikke svar dere som ikke har peiling. Win98 bruker IKKE brukerbasert pålogging slik som XP Pro og 2k, altså du får ikke opp spørsmål om brukernavn og passord. Du kan i 98 passordbeskytte hver enkelt mappe du deler, men ikke velge bruker, denne blir automatisk gjest/guest.

For å aktivere fildeling i 98:

Kontrollpanel -> Nettverk -> Der er det en knapp som heter "Deling av filer og skrivere" (rimelig sikker) -> Så haker du av for begge

Dersom knappen ikke eksisterer gå på Legg til -> Tjeneste (ellerns)

Etter du har rebootet da, så kan du høyreklikke på de mappene du vil dele og velge "Deling..."

Husk å ha samme arbeidsgruppe på dem begge.

Lenke til kommentar

I Windows 98 når man bruker klient for Microsoft nettverk får man opp en boks når man booter om å skrive inn brukernavn og passord for å logge på nettverket. Man kan bare ta "Esc" for å avbryte dette men boksen kommer opp.

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare på sånt pjatt, men irriterende når man faktisk kjører akkurat dette hjemme og det fungerer når jeg gjorde som beskrevet. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...