Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsøk på grovt tyveri

Anbefalte innlegg

Er forsøk på grovt tyveri straffbart?

La oss si at jeg tar meg inn i en leilighet med nøkler som jeg har fått av en som har stjelt dem for meg, jeg drar til leiligheten med den hensikt om å stjele noe, for å oppdage at leiligheten står helt tom. Jeg drar derfra uten å ta med meg noe. 

Eller er bare det med innbrudd ved å ta seg inn i leilighet grovt tyveri? Hvilke paragrafer i straffeloven kan man vise til, hva er eventuelt straffen, og er medvirking til grovt tyveri & innbrudd straffbart?

Anonymous poster hash: 5121e...176
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffeloven:

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.

§ 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Straffeloven tolkes veldig bokstavelig. Det ble ikke tatt bort noen gjenstand som tilhører en annen, og du kan ikke dømmes for tyveri.

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse.

Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil.

Du kan derimot dømmes for innbrudd med strafferamme på inntil 1 år.

Ja, du kan straffes for medvirkning. Det er ingen generell lov for medvirkning, men det er å regne som en "forbrydelse", og du kan derfor dømmes.

Endret av Drømmeren
Lenke til kommentar

Men hva med §49 om straffbart forsøk.

§49 "straffbart forsøg foreligget når en forbrytelse ei er fulbyrdet, men der er foretaget handling hvorved dens udførelse tilsigtedes paabegynt". Handlingen er påbegynt, hvilket er straffbart. Jeg vil si § 258 se §49, ja man kan straffes for medvirkning til forsøk på grovt tyveri. 

Endret av soleng
Lenke til kommentar

Straffeloven:

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden.

§ 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Straffeloven tolkes veldig bokstavelig. Det ble ikke tatt bort noen gjenstand som tilhører en annen, og du kan ikke dømmes for tyveri.

Det var da heller ikke spørsmålet. Spørsmålet var om man kan dømmes for forsøk på grovt tyveri. Det kan man, jf. strl. § 49.

Om TS i det konkrete tilfellet kan straffes for forsøk på grovt tyveri kommer an på tolkningen av § 49, sett i sammenheng med ordlyden i bestemmelsen. Har han foretatt en handling "hvorved forbrytelsens utførelse tilsiktes påbegynt"? Har han forsøkt å bortta noe? Jeg er ærlig talt litt usikker, men når han har hatt forsett om å ta ett eller annet, brutt seg inn i denne hensikt, og så oppdager at det ikke er noe som helst å ta og dermed må gå med uforrettet sak ser jeg ikke helt hvorfor ikke. Det har klare paralleller til såkalt forsøk på utjenlig objekt.

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse.

Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil.

Du kan derimot dømmes for innbrudd med strafferamme på inntil 1 år.

Ja, du kan straffes for medvirkning. Det er ingen generell lov for medvirkning, men det er å regne som en "forbrydelse", og du kan derfor dømmes.

Og forøvrig:

§ 58. Hvor flere har samvirket til et strafbart Øiemed, kan Straffen nedsættes under det for Handlingen bestemte Lavmaal og til en mildere Strafart for deres Vedkommende, hvis Medvirken væsentlig har været foranlediget ved deres afhængige Stilling til nogen anden af de skyldige eller har været af ringe Betydning i Forhold til andres. Hvor Straffen ellers kunde have været fastsat til Bøder, og ved Forseelser kan den helt bortfalde.

Det du sier om at man kan dømmes fordi "det er å regne som en "forbrydelse"" skjønner jeg ikke. Det står i alle fall i direkte motstrid med det du sier om at straffeloven tolkes "veldig bokstavelig". Men ja, man kan dømmes for medvirkning til tyveri og grovt tyveri. Det står ganske tydelig i bestemmelsens ordlyd.

For øvrig enig om at man åpenbart kan dømmes for innbrudd. Det betyr for øvrig at kan man først dømmes for forsøk på tyveri, vil det være grovt tyveri.

Lenke til kommentar

Er forsøk på grovt tyveri straffbart?

Ja. Straffeloven § 49.

La oss si at jeg tar meg inn i en leilighet med nøkler som jeg har fått av en som har stjelt dem for meg, jeg drar til leiligheten med den hensikt om å stjele noe, for å oppdage at leiligheten står helt tom. Jeg drar derfra uten å ta med meg noe.

Antakelig forsøk på grovt tyveri, ja. 

Dette ville være et såkalt "utjenlig forsøk", og rettspraksis er klar på at også det (vanligvis) er straffbart. For eksempel kan man bli dømt for forsøk på narkotikaforbrytelse for oppbevaring av et stoff man feilaktig tror er ulovlig narkotika ("Koffein-dommen", Rt. 1993 s. 916).

Paragraf 50, om tilbaketreden, kan ikke anvendes. Når det ikke finnes noe å stjele kan du ikke la være å stjele "af egen fri Vilje".

(Nøklene kan forøvrig potensielt få deg på kroken for medvirkning til tyveri og heleri [§ 317].)

Eller er bare det med innbrudd ved å ta seg inn i leilighet grovt tyveri?

Nei, innbrudd dekkes av § 147 - se over. Men innbruddet vil vanligvis medføre at tyveriet regnes som "grovt".

... er medvirking til grovt tyveri & innbrudd straffbart?

Ja. I straffeloven av 1902 (i motsetning til straffeloven av 2005, som ennå ikke er trådt i kraft) er medvirkning i utgangspunktet bare straffbart når det er sagt i loven. Både § 147 (innbrudd) og § 257 (tyveri) gjør medvirkning staffbart. 

Medvirkning til forsøk er derimot i utgangspunktet ikke straffbart. Paragraf 49 sier ingenting om medvirkning.

Lenke til kommentar

Medvirkning til forsøk er derimot i utgangspunktet ikke straffbart. Paragraf 49 sier ingenting om medvirkning.

Så kan kan altså ikke straffes for medvirkning til forsøk på grovt tyveri, men medvirkning til innbrudd? § 258 sier medvirkning straffes, også etter §147 straffes en for medvirkning?

Straffes ikke for medvirkning til forsøk på grovt tyveri, subsidiært blir han straffet for medvirkning til innbrudd?

Anonymous poster hash: 5121e...176

Lenke til kommentar

Hvorfor poster du ikke hele oppgaven? Den har vært ute tidligere på diskusjon.no, også da kom man frem til at forsøk på grovt tyveri kan straffes. 

§ 50 fastslår for øvrig at forsøkets straffbarhet bortfaller om den skyldige av egen fri vilje avstår fra den kriminelle handling før fullbyrdet forsøk foreligger. Med egen fri vilje tenker man da på at den skyldige ga opp forsøket på et tidspunkt da han enda trodde at han kunne nå målet sitt.

Slik jeg ser det foreligger det fullbyrdet forsøk i det du trer inn i rommet du har til hensikt å stjele fra, se f.eks. Rt. 1984 s. 286. Det er for øvrig ikke et krav at du må ha brutt deg inn for at det skal foreligge fullbyrdelsesforsett, se Rt. 2005 s. 1625

At leiligheten var tom mener jeg at er uvesentlig. Hensikten med turen hans var å stjele, hadde det vært gjenstander av verdi der hadde de blitt stjelt. Jeg mener parallellen til Rt. 2005 s. 1625 er rimelig klar, selv om vedkommende i det tilfellet visste at det var gjenstander av verdi inne i bilene. Vedkommende hadde i det tilfellet tatt sikte på å stjele mobiltelefonene dersom bilene hadde vært ulåst, likesom at personen i vårt tilfelle hadde stjelt ting av verdi dersom det faktisk var ting av verdi i leiligheten. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Så kan kan altså ikke straffes for medvirkning til forsøk på grovt tyveri, men medvirkning til innbrudd?

IMO ja.

Det kan derimot tenkes at han kan straffes for forsøk på medvirkning til grovt tyveri. "Medvirkning til grovt tyveri" kan jo rammes av forsøksregelen i § 49.

(Bruken av uttrykkene "medvirkning til forsøk" eller "forsøk på medvirkning" er forøvrig litt rotete i juridisk teori. I alle fall basert på det jeg har lest. :) Hvis dette er en oppgave inviterer den kanskje til å si litt om dette. Hvilket ikke er så lett.)

Lenke til kommentar

Men ja, man kan dømmes for medvirkning til tyveri og grovt tyveri. Det står ganske tydelig i bestemmelsens ordlyd.

Jeg satt og kikket på §§ 257 og 258 her om dagen, og oppdaget det jeg tror er en liten kuriositet ved ordlyden. ;)

Uttrykket tyveri inkluderer medvirkning. Så vidt jeg kan se er det altså ikke noe som heter "medvirkning til tyveri". "Grovt tyveri" har derimot en separat setning om medvirkning. Så hvis man skal ta bestemmelsene helt på ordet kan man straffes dersom man medvirker til at noen "grovt" "... medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden".

"Medvirkning til medvirkning", med andre ord.

Lenke til kommentar

Det du sier om at man kan dømmes fordi "det er å regne som en "forbrydelse"" skjønner jeg ikke. Det står i alle fall i direkte motstrid med det du sier om at straffeloven tolkes "veldig bokstavelig". Men ja, man kan dømmes for medvirkning til tyveri og grovt tyveri. Det står ganske tydelig i bestemmelsens ordlyd.

Veldig godt mulig det. Hører dem driver med en del vranglære i rettslæren.

Lenke til kommentar

Veldig godt mulig det. Hører dem driver med en del vranglære i rettslæren.

Ikke nødvendigvis vranglære, men pensum i rettslære på videregående skraper så vidt i overflaten på det som er pensum i rettsvitenskap på universitetet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...