Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Spørsmål (treg maskin)

Anbefalte innlegg

Hei!

For en tid tilbake siden kjøpte jeg en ferdigbygd pc, som i og for seg fungerte ganske så godt. Nå viser det seg derimot at den hakker mye på de fleste spill, selv om grafikken er satt så langt ned som mulig. Noe som har vært rart er at eksempelvis Dragon Age: Inquisition har kjørt på høy grafikk, mens H1Z1 ikke er spillbart på minimum.

Maskinen min har som følger: 

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce

Gainward GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, with Assassin's Creed IV

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB
8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24

MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H

Cooler Master B500, 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe

Jeg bruker Windows 8.1 og har brukt både Malwarebytes Anti-Malware og CCleaner for å rydde opp i maskinen.

Maskinen bråker også fenomenalt mye når jeg kjører spill som H1Z1, Marvel 2015, Dragon Age: Inquisition, Assassin's Creed, Witcher 2 o.l.

Støynivået er så høyt at jeg må bruke støydempende hodetelefoner for å dekke for mesteparten av lyden, men jeg blir fort sliten av støyen alikevel.

Jeg har renset den innvendig også, og det er ikke mye støv å finne - alikevel bråker den enormt mye.

Den ble kjøpt ferdig bygget i slutten av 2013 for 8000 u/skjerm, tastatur og mus.

Vet ikke om jeg har postet på riktig forum, men jeg håper inderlig noen kan bistå med tips eller hjelp til hva det er som får maskinen til å oppføre seg slik. Den holder relativt høyt støynivå uten at den kjører applikasjoner også.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BUmp!

Ingen som vet?

Jeg kan heller ikke spille League of Legends på høyere enn low/medium-low hvor det fortsatt hakker. Før grafikkendringen gikk det fint, nå er det ikke spillbart..

Lenke til kommentar

Kan du sjekke oppgavebehandleren mens du spiller, samt sjekke temperaturer? Og legge ut screenshot av dette her.

Tastatursnarvei er Ctrl + Shift + Esc for å åpne oppgavebehandler. For å sjekke temperaturer kan du laste ned Speccy, har ikke brukt det selv, men skal være enkelt og lettfattelig. Jeg liker Open Hardware Monitor

Gå også inn på prosesser og trykk på kolonnen CPU (prossesorbruk i %), så er høyeste forbrukende prosess oppsatt omvendt kronologisk.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Hei igjen, dere!

Takk for svar! Håper det var dette dere var ute etter.

Jeg åpnet H1Z1 og spilte i sirka 3 minutter.

Jeg la merke til at Graphics *C gikk fra 50 til 83 i løpet av kort tid. Den stiger fort til 90 og da la jeg merke til at støyen fra viften gikk haywire.

post-376762-0-34235500-1427382717_thumb.png

post-376762-0-96002100-1427382717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er litt høyt, men kortet skal tåle opp til 97 grader. 

Regner med dette er stock kjøler, ikke Phantom utgaven? De bråker jo som et uvær, og Gainward er vel rimelig dårlige i klassen her attpåtil (?). 

Edit: Har du noe mulighet til å f.eks ta av sidedekselet på maskinen din, og sette en 120mm vifte til å blåse direkte inn i viften til GPU? Bare for å se om dette hjelper noe. 

Men som AdNauseam er inne på: Hvis du kan påvise at skjermkortet throttler pga temperatur (kan benches og logges) og dermed yter dårligere enn det skal gjøre, så kan du kreve erstatningskort av Komplett.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

:p Moralen fra tråden? Ikke kjøp billig ferdigmaskin.

Det er litt høyt, men kortet skal tåle opp til 97 grader. 

Regner med dette er stock kjøler, ikke Phantom utgaven? De bråker jo som et uvær, og Gainward er vel rimelig dårlige i klassen her attpåtil (?). 

Edit: Har du noe mulighet til å f.eks ta av sidedekselet på maskinen din, og sette en 120mm vifte til å blåse direkte inn i viften til GPU? Bare for å se om dette hjelper noe.

Men kortet kan fortsatt bli ustabilt. Tviler sterkt på at det er satt inn et Phantom-kort når vi ser på resten av spesifikasjonene.

Eller en bordvifte! :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg lasted ned AIDA64 Extreme og tok en stresstest, tror jeg. Desverre er jeg ikke så dyktig på hvordan slike programmer fungerer.

Jeg betalte 8000 for denne maskinen uten skjerm, mus og tastatur i desember 2013, og ja den er fra Komplett.

Når jeg kjørte stress testen, lagde ikke maskinen noe videre lyd. Det er kun når GPU (jeg regner med det betyr grafikk-kortet) blir stresset, at maskinen lager grusomt mye støy, støvsuger-nivå.

Jeg kan ta bilder av maskinen innvendig hvis dere behøver det.

post-376762-0-77205900-1427393766_thumb.png

Lenke til kommentar

Se der ja ... opp mot 80 grader og null throttle. Bra! Da er det ikke CPU.

Og helt riktig som du sier, nå lastet du ikke skjermkort så da bråket det ikke så galt altså. Flott - ikke CPU relatert.

Nå finner du ut åssen du setter opp AIDA64 til å logge GPU TEMP og GPU CLOCK (File -- Preferances -- Logging).

Så kjører du spill eller skjermkort benchmark (3D Mark f.eks). Meld tilbake temperaturer og frekvenser for GPU. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg lette litt på nettet, men fant ingen guide til hvordan jeg skulle få logget noe. Jeg prøvde å spille litt i windowed mode, H1Z1, med grafikken på Medium og low particles. Støyen var lavere enn vanlig, men GPU holdt stødige 92 grader. Det så veldig ut som om støynivået ble med gradene på GPU.

Til vanlig lager den mer lyd, hvis jeg setter opp grafikken litt (men da hakker det noe grådig). Selv på disse settingene er spillet så og si uspillbart. League of Legends klarer heller ikke denne maskinen å kjøre på annet enn low/medium low.

post-376762-0-70411100-1427398371_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, begge to.

Jeg snakket med komplett, og de ba meg sende det inn. :)

:)

Du kjøpte PC-en ferdigbygget, da gjelder garantien på hele maskinen samlet så vidt jeg vet, med mindre dette har blitt endret på i senere tid.

kast det i søpla.

Kan være at det fikser seg med en renovert kjøleløsning, dumt å kaste noe som kan fikses (eller lekes med). :) Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...