Niern Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Hei Kjøpte en ny vaskemaskin på min lokale Expert butikk og fikk den levert 6. mars. I dag 25. mars ringte jeg butikken og sa at det må være en feil med vaskemaskinen min da den vibrerer kraftig under akselerasjon og konstant sentrifugering på visse omdreininger. Trudde først det var maskinen som ikke stod i vater og var balansert nok på alle fire føtter, men etter to frustrerende uker med justering av føttene og bruk av forkskjellige gummiføtter (som faktisk bare gjorde det verre) fant jeg ut det måtte være noe annet som skapte denne ubehagelige ristingen. Dette skjedde spesielt da maskinen skulle akselerere opp i omdreininger, så ille at den stopper opp og startet på nytt igjen på samme syklus helt til den plutselig klarte å gjøre seg ferdig. Dette gjør at den bruker ekstra lang tid på hvert program, og ja jeg begynte og lure om det var klærne som skapte denne ubalansen. Etter noen vask på maskinen anbefales det å kjøre ett "Tube Clean" program som skal kjøres uten klær for å rense maskinen. Startet dette programmet og var tildeldigvis inne på vaskerommet da den begynte på sentrifugeringen og da la jeg merke til hvor voldsomt trommelen var i ubalanse uten klær og bare vann. Så jeg avsluttet programmet og startet ett sentrifugeringsprogramm uten vann og klær på 400 Rpm for å undersøke om trommelen selv var i balanse uten noen som helst andre faktorer som vann og klær. Og da fant jeg ut at trommelene ikke går balansert rundt sin egel aksel, det var så ille at jeg bare måtte stoppe den. Han på expert spurte om det var lenge siden jeg kjøpte den, så jeg svarte ca 3 uker noe som faktisk er mer enn sannheten. Regnet med det ikke spiller noen rolle da jeg leste på nettet at expert har 30 dagers full returrett uansett. Han sa da at vis jeg hadde ringt første uken kunne de de gi meg en ny en på dagen men siden det hadde gått så lang tid måtte de kontakte servicesenter for maskinens merke og få den undersøkt gjennom dem. Synes det blir feil at jeg må få den sendt på service/reperasjon når jeg såvidt har fått brukt den. Trudde det skulle være så enkelt og få en ny eller pengene tilbake når maskinen er såpass ny og tydeligvis ikke funker som den skal fra butikk/produsent. Nå må jeg mest sansynlig vente flere uker før den blir fikset. (De har enno ikke hentet eller sett på den da, men... regnerer med det verste) Hva slags rettigheter har jeg her? Kan jeg heve kjøpet? Få pengene tilbake eller en ny vaskemaskin? Så må jeg ærlig innrømme at jeg var litt uforsiktig å fikk en lite skramme på den ene siden da det er jevlig trangt på vaskerommet, vet ikke hva slags utfall det kan gjøre med saken min... Håper noen kan hjelpe meg her, vaskemaskinen kostet tross alt 12000,- Forventer litt mer service når man legger så mye penger igjen. Takk! Mvh Michael Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 30 dagers returrett / fornøydhetsgaranti burde være gyldig. Litt leit om merket du laget på siden setter en stopper her. Du kan jo ta en video av den og vise hos en reparatør og få den fikset? Kjøpte selv en vaskemaskin i samme prisklassen og jeg har ikke samme problem som deg da min ikke rister i det hele tatt, men skyllinger med sentrifuge tar veldig lang tid da den tror den ubalansert, selv om den ikke er det. Litt plagsomt at vasketiden forlenges betraktelig pga. dette. Min er en Siemens og jeg er ikke helt fornøyd, hverken med restfuktighet eller skånetrommelen. Lo og rusk følger med vasken ut igjen da det ikke går gjennom hullene og følger med skyllevannet ut. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Ingen opplysning om hva slags maskin, men utifra at den har "Tub Clean" vil jeg tippe LG. Disse har Direct Drive-motor og skal gå pent og rolig. Derfor har jeg et kontrollspørsmål som det ikke står noe om i første post: Ble transportsikringene på maskinen fjernet da den ble montert? 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Selv om du har 30 dagers åpent kjøp hos Expert, så har de all rett til å sende maskinen inn til verkstedet for å sjekke at det er en fabrikasjonsfeil før de bytter den eller gir deg pengene tilbake. De kan ikke vite om kunden har fått skadet maskinen på grunn av feil bruk (for eksempel at transportsikringen ikke ble fjernet før første gangs bruk, som Mr D også nevner), og derfor ønsker de å kontrollere dette slik at de ikke risikerer å sitte igjen med en stor verkstedsregning, mens kunden går hjem med en ny maskin kostnadsfritt selv om han klarte å ødelegge den første. Angående ripe på siden så vet jeg ikke hva Experts retningslinjer sier om deres 30 dagers åpent kjøp. Hvis de krever at maskinen skal se helt ny ut, vil en ripe kunne ødelegge for dine rettigheter mtp. åpent kjøp. Men det er i så fall opp til Expert å avgjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Man informerer jo ikke om at den ikke virker skikkelig, man bare leverer den. Den vasker jo tøyet og justerer ubalanse i trommelen slik den skal.... (kremt). Har selv blitt "snytt" av dårlige hvitevarer som først viser seg etter litt bruk. Hvem sitter vel å ser på vaskemaskina jobber osv. Man lurer på hvorfor det vått i kjøleskapet - har noe lekket eller er det feil på avriming? Hvitevarer er også tunge og krever ofte montering og demontering så det er ofte tiltak og hente og bringe. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Er spent på om transportsikringene er fjernet jeg . 5 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Blir litt OT, men må nesten svare på dette... Hvem sitter vel å ser på vaskemaskina jobber Jeg gjør det når maskinen er ny og man allikevel sitter i samme rommet og trykker... Litt interessant å se vaskerytmer og programforløp i forhold til den gamle. Man lurer på hvorfor det vått i kjøleskapet - har noe lekket eller er det feil på avriming? Vanligvis er det hverken lekkasje eller feil på avrimingen, men manglende vedlikehold som resulterer i tett avløp for avrimingsvannet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det hender jeg kikker på vaskemaskinen selv - man går i transe Og når den er ny selvsagt. Når det gjelder kjøleskapet så siktet jeg til at det er nytt - da er det ikke mangel på vedlikehold og rengjøring Ang. vaskemaskiner så har jeg hatt utrolig mange i forbindelse med flyttinger osv. gjennom årene, og jeg skal jammen meg si at det er mye dritt ute å går. Ikke synes jeg de blir bedre med årene heller... Alt i fra for lav vasketemperatur på finvask til dårlig skylling og sentrifugering i tillegg til vibrasjoner, støy og skrangling. Manglende variasjoner i vaskerytme mellom programmer for å nevne noe. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 30 dagers åpent kjøp er jo en returordning som gjør at du skal få teste maskinen for å se om du er fornøyd. 30 dagers åpent kjøp krever derimot at maskinen skal være i salgbar stand ved retur! Om de skulle tatt imot en vaskemaskin til 12000kr etter 3 uker, reparert den, og solgt den som b-vare til redusert pris? Ingen butikker som driver sånn, derfor har de fleste en DOA-avtale med leverandørene. Innenfor DOA-tiden (litt forskjellig fra leverandør til leverandør, og varegruppe) er derimot på 7 dager. Da kan du levere tilbake maskinen som er rammet av en garantifeil, og få en ny en. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Innenfor DOA-tiden (litt forskjellig fra leverandør til leverandør, og varegruppe) er derimot på 7 dager. Da kan du levere tilbake maskinen som er rammet av en garantifeil, og få en ny en.Butikken har likevel all rett til å sende inn maskinen for å forsikre seg om at feilen ikke skyldes feil bruk/"mishandling" av kunden, før de leverer ut en ny maskin til kunden. Men ettersom DOA perioden stort sett er en eller to uker, så har han nok gått over DOA-perioden etter tre uker uansett. Endret 26. mars 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
empetre Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 DOA-tid er utelukkende nesten alltid 7 eller 10 dager. Og ja, det er klart butikken må få en autorisert teknikker til å godkjenne at feilen er en mangel, og ikke påført feil :-) Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Dette er standard prossedyre hos samtlige butikker som selger kvitevarer. Ein autorisert teknikker sendes til kunde for å se over maskinen før det tas ein avgjørelse. Enkelte butikker(inkludert der eg jobber) tilbyr leigemaskin. Sjekk om du kan få det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå