Gå til innhold

Klasseskille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uttalte meg litt fort om BoB, har ikke sett så altfor mye av det. Men i en episode er de ved et fergeleie hvor tyskerne oppholder seg. Husker ikke akkurat hvordan, men i denne scenen ved fergeleie løper det mange, mange tyskere forbi , mens amerikanerne skyter på dem. Husker ikke hvorfor de løp, men når de så amerikanerne som slaktet tyskere rett foran seg stoppet de ikke å løpe for å skyte tilbake. De bare fortsatte og det hele så forferdelig idiotisk ut.

Nå husker ikke jeg denne scenen, men en grunn til at folk kan gjøre sånt i krig er at de er i en sjokktilstand og blir helt apatiske. De blir likegyldige, og går bare rundt og surrer i sin egen verden. Det er noen veldig bra eksempler på dette i første scenen i SPR, Normandie. Han som mister armen; han går inn i sjokk og mister all fornuft. Så ser du han løfter opp armen sin og prøver å feste den igjen.

Samme med de som bare sitter og ser tomt foran seg mens kameratene blir meid ned, apati.

 

I redd menige ryan så er det ikke krigsscenene jeg mener at er urealistiske. Oppdraget dems i seg selv er jo ganske urealistisk. En gruppe på 20 mann eller no skal redde en mann. Dessuten dreper de usannsynlig mange tyskere blandt annet i sluttscenen. Filmen er jo ikke direkte urealistisk, bare noe overdrevet synes jeg.

Veit ikke om dette er urealistisk eller overdrevet - bruker man riktig forsvars-taktikk skal det være mulig å holde unna relativt lenge. Så lenge man har nok ammo. Det var jo små grupper som holdt bruer i flere døgn nesten isolert, og de var totalt underlegne fiendenes styrker. Moral er vel et nøkkelord.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med å være apatisk, så har jeg et annet godt eksempel fra WWII, men jeg husker ikke helt hvor det var fra... (Italia?)

 

En gruppe tyskere skulle storme mot en alliert forskansning. Den første de allierte skøt, var øverstkommanderende for denne gruppa. Så begynte de allierte å rope ut motstridende ordrer på tysk, med det resultat at tyskerne begynte å løpe til alle kanter, og ble meid ned.

 

I en så presset situasjon, er det vanskelig å holde hodet kaldt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...