Gå til innhold

Klasseskille

Anbefalte innlegg

Jepps... som Atle Antonsen og Johan Golden ("neggeren" :wow:) demonstrerte en gang. Forholdet mellom Norsk og Russisk forsvar er som om Norge var ett egg, og Russland ett kjøleskap. Hvem knuser hvem?

Ja, nettopp dette forholdet er det vi vil ha bort. Norge skal ha et topptrent forsvar, og ja, det bør hjelpe i kampen mot ondskapens akse. Vi kan jo starte med Nord-Korea, så får de trent skikkelig. Dessuten ville vi satt Norge på kartet en gang for alle.

Har du noen innsider i russisk forsvar? Putin måpvel snart gjennvelges. Hva vet vi om vi ikke får en stalin eller lenin da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget, Jokke, var vel mer det at Norge ikke har en sjanse uansett. Vil Russland ta Norge, så tar de Norge. UAnsett hvor topptrent våre soldater er. "Ondskapens Akse" kan du forresten legge på hylla, det er ikke noe ondt over Russland. Og det at du mener Nord-Korea hadde blitt en god "trening" sier litt for mye om hvor humant ditt syn på disse menneskene er...

Lenke til kommentar
Uansett... det er muligens å sette det på spissen. Men slik er det nok. NATO vil selvfølgelig TILBAKESLÅ et slikt angrep, men Russland vil nok i utgangspunktet klare å ta Norge lett som å stjele sukkertøy fra en unge.

Det er faktisk ganske vansklig å ta eit sukkertøy fra ein unge, dei har litt av eit grep, i tillegg er dei i besittlese av forsvarssytem som innbærer at dei skriker heilt til hjernemassen din smelter å renner ut øret.

Uansett viss Russland skulle få lyst til å invadere Noreg, så kan vel dette sammenliknast med ein kamp mellom eit nesehorn og ein tilbakeståande andunge

Lenke til kommentar
Ja, Norge bruker ganske mye på forsvaret. jeg synes imidlertid pengene brukes galt. Fjern vernepliktenm, ansett 20-50 000 yrkessoldater! lønn dem godt, og hold dem i toppform. La dem hjelpe USA i aksjoner mot ondskapens akse om de ikke må redde landet.

Dersom man hadde fått et slikt profjesonelt toppforsvar, da ville Russerne hatt et stort problem om de forsøkte å angripe oss.

Men, jeg synes jo som sagt at vi skal starte med å minelegge grensen til Russland, som ikke er så veldig lang, slik at vi er tryggere for en invasjon.

Ja, Russland begynner sakte og sikekrt åbli mer siviliserte. men hva vetvi om ikke det lett påvirkelige Russland plutselig velger en ny Lenin som president? da kan du tro det blir gøy å være Norge, med både olje og en atraktiv kystlinje!

Jeg veit ikke helt hvor mye du egentlig veit om militær taktikk, etc. Men 20 000-50 000 mann ville aldri holdt mot Russlands hær på en million. Veit ikke hvor mange de har. Sikkert nok.

Vi er for få i Norge til å kunne mønstre et topptrent profesjonellt forsvar.

Å minelegge grensa er vel ikke akkurat noen god løsning heller. For det første ville russerne lure noe j**** på hva vi egentlig holder på med.

For det andre ville det ikke stoppet så mye som en mus. Se på taktikken USA kjørte i Afghanistan, de bomba dem i senk før de gikk inn. Det samme ville russland gjort med oss, artilleri, bombefly, jagere. Hva skulle Norge gjort med 10 F-16 og et par hercules?

For det tredje har vi en rimelig lang kyst, hvorfor ikke bare gå rundt grensa og landsette noen tusen mann på andre siden? Med flystøtte ville det blitt rimelig slagkraftig.

Små spesial enheter kan jo også gjøre mye. Dette gjorde jo både britene og amerikanerne under Gulf-krigen. De slo ut radarstasjoner, og annen kommunikasjon.

At Russland angriper sånn helt uten videre er uansett lite sansynlig. Det er ikke lenge kald krig, Norge er medlem av NATO. Du fyrer ikke plutselig løs mot verdens sterkeste forsvars allianse.

Lenke til kommentar

det at lamer tror at 50000 mann kan drepe en million er vel noe som henger igjen fra diverse amerikanske krigsfilmer, der de snille gutta, i form av rambo og bruce willis dreper en hel hær uten å lade om, og slipper unna med et skudd eller to beinet...det er nok ikke sånn det foregår i virkeligheten nei

Lenke til kommentar
det at lamer tror at 50000 mann kan drepe en million er vel noe som henger igjen fra diverse amerikanske krigsfilmer, der de snille gutta, i form av rambo og bruce willis dreper en hel hær uten å lade om, og slipper unna med et skudd eller to beinet...det er nok ikke sånn det foregår i virkeligheten nei

Det er litt småtragisk det der ja. Heltene har jo utømmelige magasiner, og fienden skyter som en gjeng blinde høns. Det har heldigvis kommet den del realistiske krigsfilmer seinere, Saving Private Ryan er et bra eksempel, samme med Band of Brothers. Selv om ikke krig blir ført på den måten lenger...

Lenke til kommentar

Vi skal for all del ikke bygge ut militæret vårt.

Norge har nå lenge gått for å være fredsmeglere (FN, midtøsten) og ikke **** om vi skal kaste bort dette ryktet. Ryktet vi faktisk kan være stolt av. Uansett om vi setter hele landet inn i konstant våpentrening vil likevel Russland kjøre over oss.

Min mening er at Norske soldater heller burde få MYE MER trening innen medisinsk hjelp.

Så kan vi heller redde liv i en krigssituasjon enn å ta de.

Lenke til kommentar
det at lamer tror at 50000 mann kan drepe en million er vel noe som henger igjen fra diverse amerikanske krigsfilmer, der de snille gutta, i form av  rambo og bruce willis dreper en hel hær uten å lade om, og slipper unna med et skudd eller to beinet...det er nok ikke sånn det foregår i virkeligheten nei

Det er litt småtragisk det der ja. Heltene har jo utømmelige magasiner, og fienden skyter som en gjeng blinde høns. Det har heldigvis kommet den del realistiske krigsfilmer seinere, Saving Private Ryan er et bra eksempel, samme med Band of Brothers. Selv om ikke krig blir ført på den måten lenger...

Dette er kansje veldig off-topic, men prøv først å se "saving private ryan" og så se "stalingrad" rett etterpå. Kan banne på at du etterpå ikke kan klare å si at "saving private ryan" er en realistisk krigsfilm( forsåvidt ikke "BoB" heller).

Stalingrad kan forresten anbefales på det varmeste, en sterk film av det sjeldene.

Lenke til kommentar
det at lamer tror at 50000 mann kan drepe en million er vel noe som henger igjen fra diverse amerikanske krigsfilmer, der de snille gutta, i form av  rambo og bruce willis dreper en hel hær uten å lade om, og slipper unna med et skudd eller to beinet...det er nok ikke sånn det foregår i virkeligheten nei

Dette er kansje veldig off-topic, men prøv først å se "saving private ryan" og så se "stalingrad" rett etterpå. Kan banne på at du etterpå ikke kan klare å si at "saving private ryan" er en realistisk krigsfilm( forsåvidt ikke "BoB" heller).

Stalingrad kan forresten anbefales på det varmeste, en sterk film av det sjeldene.

Kva som ikkje er realistisk med Band of Brothers? Berre lurer

Lenke til kommentar

Offtopic:

Nå har ikke jeg sett Stalingrad, men Saving Private Ryan er jo uhyggelig realistisk. Landgangen i Normandie, kampscenene hvor blod og gørr flyter - det var faktisk sånn det så ut. Folk ble skutt av armer og bein. Det samme skjer i Band of Brothers, kanskje enda mer realisme her siden dette er basert på en konkret historie om at kompani som kjempet under andre verdenskrig.

Jeg har lest mange bøker skrevet av soldater under WWII, og jeg kjenner igjen det de beskriver i disse filmene.

En av de første dagene i garden så vi foresten Saving Private Ryan. Pga realismen, og få en annen mental instilling til hva forsvaret og krig innebærer. Selv om de presiserte at dette ikke er måten å føre krig på.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at i utgangspunktet er alle mennesker verdt like mye.

Synes man kan måle verdien til et menneske etter hvor mye de "yter" i samfunnet for eksempel. Jeg mener jeg er mer verdt som menneske en f.eks en som voldtar unger og selger narkotika :yes:

Lenke til kommentar
Jeg ville sagt at i utgangspunktet er alle mennesker verdt like mye.

Synes man kan måle verdien til et menneske etter hvor mye de "yter" i samfunnet for eksempel. Jeg mener jeg er mer verdt som menneske en f.eks en som voldtar unger og selger narkotika :yes:

Så hva om du blir en person som voldtar unger og bruker narkotika med tiden, og vedkommenede som gjorde dette før, blir ett bedre menneske?

Lenke til kommentar
Synes man kan måle verdien til et menneske etter hvor mye de "yter" i samfunnet for eksempel.

Kva betyr "yter i samfunnet"? Vil det si skattepenger som staten tener på deg, eller.....? Vil då ein person som f.eks er invalid eller tilbakeståande blitt klassifisert som ikkje "ytande" i samfunnet. Og vil du då være meir verdt enn vedkommande?

Lenke til kommentar

Uttalte meg litt fort om BoB, har ikke sett så altfor mye av det. Men i en episode er de ved et fergeleie hvor tyskerne oppholder seg. Husker ikke akkurat hvordan, men i denne scenen ved fergeleie løper det mange, mange tyskere forbi , mens amerikanerne skyter på dem. Husker ikke hvorfor de løp, men når de så amerikanerne som slaktet tyskere rett foran seg stoppet de ikke å løpe for å skyte tilbake. De bare fortsatte og det hele så forferdelig idiotisk ut.

I redd menige ryan så er det ikke krigsscenene jeg mener at er urealistiske. Oppdraget dems i seg selv er jo ganske urealistisk. En gruppe på 20 mann eller no skal redde en mann. Dessuten dreper de usannsynlig mange tyskere blandt annet i sluttscenen. Filmen er jo ikke direkte urealistisk, bare noe overdrevet synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...