sdf123 Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Kom til golfen min i dag, 2012 modell, den har stått stille i ca 10 dager. Når jeg vrei om nøkkelen, blinket en del av instrumentlysene og det hørtes ut som det var noen releer dom lå å slo seg av og på. Jeg fikk rett og slett ikke startet bilen. Målte spenningen på batteriet til 10.6V og da er vel grunnen flatt batteri? Må jeg da koble til en lader eller kan jeg bare bruke startkabler og kjøre ei stund etterpå? Endret 25. mars 2015 av RickyG Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Du bør absolutt lade det opp ja. Det hørtes ut som en celle som ikke er helt i form, iogmed at du har så lav spenning... Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Mulig batteriet er permanent skadet. Og selv om det fungerer etter oppladning er det liten sjans for at den gjør det samme neste vinter. Bruk en batterilader av ok kvalitet og la den stå på lading til den melder om fult oppladet batteri. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Problemet er at bilen står en plass hvor jeg ikke har tilgang til 230V,så får ikke satt den på lading der. Går vel greit å starte den med startkabler for så å kjøre den hjem og så sette den på lading? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Glatt batteri bruker bare å være vanskelig å holde.. Får du start på den er det inget problem å kjøre. Du burde måle spenningen på nytt når du har fått start for å sjekke at dynamo lader batteriet ditt. Om ikke så er nok det grunnen til at det er flatt. Endret 25. mars 2015 av Complexity Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Stod du i parkeringshus med lysrør? Har hørt dette lader ut bilen din, usikker på vitenskapen bak det, men er vist helt vanlig at batteriene blir ladet ut om bilen står i nærheten av lysrør... Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Hehe.. Flott, da tar jeg med startkabel i morgen! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Nei, utendørs på parkeringsplass. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 12V bilbatteri har seks celler på drøyt 2V hver. Fulladet batteri har hvilespenning på 12 komma noe volt. Når du måler 10 komma noe, tyder det ofte på at batteriet har fått en indre kortslutning i en av cellene. Du kan lade det, starte og kjøre, men i det du stopper gjør kortslutningen at batteriet lader seg ut igjen i løpet av noen timer, neste morgen får du ikke start igjen. Kjøp nytt batteri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Om en celle er kortsluttet eller batteriet bare er veldig utladet får han ikke vite før han setter det til lading. Med 10,6V skulle han hatt 5 fullada celler og én kortslutta. Da høres det mer sansynlig ut med 6 utlada celler. Lad opp batteriet. Når det er fullt kan du koble fra laderen og la bilen stå en stund (times tid). Har du da ca. 12,6-12,8V kan du være heldig. Har du ca. 10,6-11V har du en kortslutta celle. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Takk for gode forslag! Noen som kan anbefale et batteri til en Volkswagen Golf 1,6 TDI 105 HK 2012 om det skulle vise seg at den ene cellen er ødelagt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Biltema pleier å være helt kurante og rimelige. Og batteriet kan fremdeles være gåent selv uten kortslutta celler. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Biltema har så vidt jeg husker vært testvinnere på bilbatteriene sine flere ganger. Altså, veldig gode batterier. Mål den fysiske størrelsen på batteriet og finn like stort batteri på Biltema Pass på at + og - er på samme side som det gamle. Endret 25. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Ikke bare fysisk størrelse. Også kapasitet i amperetimer, polenes størrelse, plasering, hvordan det festes kan være forskjellig. Tast inn bilens registreringsnummer i Biltema-appen eller mettsider, eller opgi det i skranken, så får du rett batteri. Sjekk også gjerne noen andre steder også. Kvalitet koster også hos Biltema. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 Oppdatering! Fikk startet bilen med startkabler, kjørte ca 25min og da var spenningen på batteriet(med bil på tomgang): 14,08V Når jeg stoppet bilden så var spenningen: 12,22V, Den står nå på lading. Hva tror dere ang batteriet, kaputt eller bare blitt ladet ut? Og noen smarte måter å feilsøke etter lekkasjer på? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Kan jo utelukke at generatoren i bilen er dårlig hvertfall med 14V på tomgang. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 En måte å feilsøke etter lekasje er jo å måle hvor mye strøm bilen din bruker når tenninga er avslått. Om du alikevell har ett multimeter for å måle spenningen kan du sikkert måle strøm med det og. Du må av med en batteripol for å måle strøm. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Når det gjelder nye batterier handlet jeg dette til merca i fjor, det ble billigere for meg å handle på Exide i Brobekkveien enn det ville vært noe annet sted. Medlemskap i Amcar er et hett tips om du ikke kjenner noen i bilbransjen du kan få til å hjelpe deg med rabattene. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Om en celle er kortsluttet eller batteriet bare er veldig utladet får han ikke vite før han setter det til lading. Med 10,6V skulle han hatt 5 fullada celler og én kortslutta. Da høres det mer sansynlig ut med 6 utlada celler. Lad opp batteriet. Når det er fullt kan du koble fra laderen og la bilen stå en stund (times tid). Har du da ca. 12,6-12,8V kan du være heldig. Har du ca. 10,6-11V har du en kortslutta celle. Ladet bilen fra igår til i dag tidlig, kjørte så på jobb i 7tia. Målte på batteriet nå, 12,3V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå