Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Golf 2012 - 10.6V, utladet batteri?

Anbefalte innlegg

Kom til golfen min i dag, 2012 modell, den har stått stille i ca 10 dager. Når jeg vrei om nøkkelen, blinket en del av instrumentlysene og det hørtes ut som det var noen releer dom lå å slo seg av og på. Jeg fikk rett og slett ikke startet bilen.

Målte spenningen på batteriet til 10.6V og da er vel grunnen flatt batteri?

Må jeg da koble til en lader eller kan jeg bare bruke startkabler og kjøre ei stund etterpå?

Endret av RickyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig batteriet er permanent skadet. Og selv om det fungerer etter oppladning er det liten sjans for at den gjør det samme neste vinter.

Bruk en batterilader av ok kvalitet og la den stå på lading til den melder om fult oppladet batteri.

Lenke til kommentar

Glatt batteri bruker bare å være vanskelig å holde.. :p

Får du start på den er det inget problem å kjøre.

Du burde måle spenningen på nytt når du har fått start for å sjekke at dynamo lader batteriet ditt.

Om ikke så er nok det grunnen til at det er flatt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

12V bilbatteri har seks celler på drøyt 2V hver. Fulladet batteri har hvilespenning på 12 komma noe volt. Når du måler  10 komma noe, tyder det ofte på at batteriet har fått en indre kortslutning i en av cellene. Du kan lade det, starte og kjøre, men i det du stopper gjør kortslutningen at batteriet lader seg ut igjen i løpet av noen timer, neste morgen får du ikke start igjen.

Kjøp nytt batteri.

Lenke til kommentar

Om en celle er kortsluttet eller batteriet bare er veldig utladet får han ikke vite før han setter det til lading. Med 10,6V skulle han hatt 5 fullada celler og én kortslutta. Da høres det mer sansynlig ut med 6 utlada celler.

Lad opp batteriet. Når det er fullt kan du koble fra laderen og la bilen stå en stund (times tid). Har du da ca. 12,6-12,8V kan du være heldig. Har du ca. 10,6-11V har du en kortslutta celle.

Lenke til kommentar

Biltema har så vidt jeg husker vært testvinnere på bilbatteriene sine flere ganger. Altså, veldig gode batterier.

Mål den fysiske størrelsen på batteriet og finn like stort batteri på Biltema :)

Pass på at + og - er på samme side som det gamle.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ikke bare fysisk størrelse. Også kapasitet i amperetimer, polenes størrelse, plasering, hvordan det festes kan være forskjellig. Tast inn bilens registreringsnummer i Biltema-appen eller mettsider, eller opgi det i skranken, så får du rett batteri.

Sjekk også gjerne noen andre steder også. Kvalitet koster også hos Biltema.

Lenke til kommentar

Oppdatering!

Fikk startet bilen med startkabler, kjørte ca 25min og da var spenningen på batteriet(med bil på tomgang): 14,08V

Når jeg stoppet bilden så var spenningen: 12,22V,

Den står nå på lading. Hva tror dere ang batteriet, kaputt eller bare blitt ladet ut? Og noen smarte måter å feilsøke etter lekkasjer på?

Lenke til kommentar

Når det gjelder nye batterier handlet jeg dette til merca i fjor, det ble billigere for meg å handle på Exide i Brobekkveien enn det ville vært noe annet sted.

Medlemskap i Amcar er et hett tips om du ikke kjenner noen i bilbransjen du kan få til å hjelpe deg med rabattene.

Lenke til kommentar

Om en celle er kortsluttet eller batteriet bare er veldig utladet får han ikke vite før han setter det til lading. Med 10,6V skulle han hatt 5 fullada celler og én kortslutta. Da høres det mer sansynlig ut med 6 utlada celler.

Lad opp batteriet. Når det er fullt kan du koble fra laderen og la bilen stå en stund (times tid). Har du da ca. 12,6-12,8V kan du være heldig. Har du ca. 10,6-11V har du en kortslutta celle.

Ladet bilen fra igår til i dag tidlig, kjørte så på jobb i 7tia. Målte på batteriet nå, 12,3V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...