Gå til innhold

Forstår ikke lønnslippen, fastlønn, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk!

Vi har fått nytt lønnsystem på jobben og jeg forstår virkelig ikke lønnslippen vi får.

Tidligere hadde vi timesbetalt, men nå har vi gått over til fastlønn.

De sier lønnen og timelønnen er den sammen men jeg forstår meg ikke på det.

Tidligere fikk vi lønn utifra antall timer som var registrert. F.eks hadde jeg jobbet 120 timer, var det 120timer det stod på lønnslippen og deretter 120 * timeslønnen min noe som var enkelt å forstå.

Etter vi har gått over til fastlønn synes jeg dette er vanskelig.

Vi bruker VISMA systemet.

F.eks for lønningen i desember. Da er det antall hverdager * 7,5 = 172,5 timer med 100%. Jeg har 75% stilling så det blir da 129,38 timer jeg skal ha denne måneden for å få "full lønn" denne måneden.

På lønnslippen står det alltid 121,88 timer uavhengig av antall timer i måneden, burde egentlig stått 129,38timer der for å gjøre det lettere* sats 179,65kr = 21895, 74kr

Ettersom det var 129,38 timer jeg skulle ha den måneden og jeg jobbet 107,50 timer blir det derfor trukket 21,88 timer(trekktimer) fra lønningen. 

DVS 21895,74 kr - 3930,74 = 17965kr i vanlig timeslønn før skatt på lønnslippen.

Hadde jeg derimot hatt det vanlige timesbetalingen som jeg hadde før ville det blitt 107,50 * 179,65 kr = 19312kr.

Altså er det en differanse på 1347kr i minus i forhold til min vanlige timesbetaling tidligere...

Ser jeg derimot på februar lønningen f.eks blir det plutselig motsatt.

Det er 20 hverdager * 7,5 = 150 timer med 100%. Jeg har som sagt 75% stilling, dvs 150* 0,75= 112,5 timer med 75%.

Det står igjen 121,88timer som det gjør fast på lønnslippen, men i teorien er det 112,5 timer ettersom det tilsvarer 75% for februar.

Det står da 121,88* 182,14 = 22199,22 kr.

Trekktimer: 17,17 = 3127,34kr.

Timeslønn for skatt på lønnslipp:  19071,88.

I februar jobbet jeg 95,33 timer registrert på timeslistene. Det er derfor det blir trekk timer ettersom 75% tilsvarer 112,5 timer og jeg jobbet kun 95,33.

Anyway, hvis jeg da tar 95,33 * 182,14 = 17364

Her har jeg altså fått mer igjen enn hva som var registrert i timeslistene mine.

19081,88 - 17364 = Diff på 1717kr. 

Jeg forstår virkelig ikke noe av dette.. Gjør dere? Lønningskontoret sier det blir akkurat likt, men det gjør det jo ikke.

Fortalt dem at jeg synes det var utrolig mye lettere før da jeg viste hva jeg fikk i lønning hver måned.. Det gjør jeg jo ikke nå! Plutselig får jeg jo litt ekstra og plutselig får jeg mindre.

Er det bare slik fastlønn er? Skal spørre om jeg kan gå tilbake til timesbetalt da isåfall..

Håper på svar fra dere! Lønningskontoret synes jeg maser, men jeg vil bare forstå lønnslippen min jeg. :)

Takker kjempe masse for svar. :D  :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm det blir vanskelig å svare på med mindre man er en master økonom med dyp
matte og tallforståelse i samfunnsøkonomi. Eller du burde snakke med sjefen din,
han/hun vet nok svaret eller kan i alle fall gi deg en bedre forklaring.

Endret av Eplepaien
Lenke til kommentar

matte og tallforståelse i samfunnsøkonomi. Eller du burde snakke med sjefen din,

Jeg har snakket med sjefen og fått forklaring på dette mange ganger.

Men jeg får det likevel ikke til å stemme.

Tidligere forstod jeg ikke hvorfor det alltid stod 121,88 på antall timer, men det har jeg fått forklaring på nå hvertfall. Man skal bare se bort ifra 121,88 og heller se på antall hverdager og gange med 7,5 i måneden. 

Den forstod jeg ikke før, fordi da trodde jeg det var 121,88 timer de bereget det på uansett og da fikk jeg ikke trekk/mer timer til å stemme.

Men den har jeg forstått nå da, f.eks som jeg sa i februar er det egentlig 112,5 timer det skal stå der siden det er 75% og så minus eller pluss timer det jeg har jobbet over dette. 

Og da trodde jeg gåten var løst.

Men når jeg ganger det som stod på lønnslippen vs vanlig timesbetalt blir det fortsatt feil. :)

Det er 20 hverdager * 7,5 = 150 timer med 100%. Jeg har som sagt 75% stilling, dvs 150* 0,75= 112,5 timer med 75%.

Det står igjen 121,88timer som det gjør fast på lønnslippen, men i teorien er det 112,5 timer ettersom det tilsvarer 75% for februar.

I februar jobbet jeg 95,33 timer registrert på timeslistene. Det er derfor det blir trekk timer ettersom 75% tilsvarer 112,5 timer og jeg jobbet kun 95,33.

Her har jeg altså fått mer igjen enn hva som var registrert i timeslistene mine.

Endret av ElinBraten
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med sjefen og fått forklaring på dette mange ganger.

Men jeg får det likevel ikke til å stemme.

Tidligere forstod jeg ikke hvorfor det alltid stod 121,88 på antall timer, men det har jeg fått forklaring på nå hvertfall. Man skal bare se bort ifra 121,88 og heller se på antall hverdager og gange med 7,5 i måneden. 

Den forstod jeg ikke før, fordi da trodde jeg det var 121,88 timer de bereget det på uansett og da fikk jeg ikke trekk/mer timer til å stemme.

Men den har jeg forstått nå da, f.eks som jeg sa i februar er det egentlig 112,5 timer det skal stå der siden det er 75% og så minus eller pluss timer det jeg har jobbet over dette. 

Og da trodde jeg gåten var løst.

Men når jeg ganger det som stod på lønnslippen vs vanlig timesbetalt blir det fortsatt feil. :)

Ok, det høres ut som at lønnssystemet ikke er oppdatert. Da er det bare å sende en melding

eller dra direkte til han/hun som utbetaler lønningen deres. Håper det ordner seg.

Endret av Eplepaien
Lenke til kommentar

Månedslønn er basert på et snitt av timer gjennom året. Dette snittet er på 162.5 timer.

Du har 75 % stiling som da blir nøyaktig det du sier, 121.88 timer snitt per måned. 

Noen måneder mer og andre måneder mindre. Hvis du regner året sett under ett vil du se at det blir temmelig, om ikke akkurat, likt.

Poenget med månedslønn er vel at man skal vite hva man får og får akkurat samme beløp per måned hele året. Unntatt juni da får man ikke vanlig lønn men får utbetalt feriepenger opptjent året før, som regel.

Noe mer du lurer på så kan du bare spørre. Hvis du regner litt mer vil du se at det stemmer sett over en litt lengre periode.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her ser dere lønnslippen for januar.

121,88 timer (129,38 75%)

Trekktimer 21,88 

=  107,48 timer betalt.

= 17964,97kr.

Hadde jeg derimot fått timesbetalt 107,48 * 179,65= 19 308,78.

Altså jeg fikk mindre betalt.

Og mer på mars som du ser da. 

I februar var det 123,75 timer på 75%. Da jobbet jeg 148,5 timer.

Så fikk:

123,75 på timer 21895,74

Mertimer: 24,75 4446,34

= 148,5 

Beløp: 

26 342,08kr.

Timesbetalt:

148,5 * 179,65= 26 678kr.

Lite diff her også. 

OVh3V0tF.jpeg

Endret av ElinBraten
Lenke til kommentar

Månedslønn er basert på et snitt av timer gjennom året. Dette snittet er på 162.5 timer.

Du har 75 % stiling som da blir nøyaktig det du sier, 121.88 timer snitt per måned. 

Noen måneder mer og andre måneder mindre. Hvis du regner året sett under ett vil du se at det blir temmelig, om ikke akkurat, likt.

Poenget med månedslønn er vel at man skal vite hva man får og får akkurat samme beløp per måned hele året. Unntatt juni da får man ikke vanlig lønn men får utbetalt feriepenger opptjent året før, som regel.

Noe mer du lurer på så kan du bare spørre. Hvis du regner litt mer vil du se at det stemmer sett over en litt lengre periode.

Takk for svar. :)

Ja, har regnet på det at det blir ca likt i løpet av de seks månedene jeg har hatt det. Men det jo irriterende fordi en måned får jeg plutselig 2000kr mer enn hva jeg trodde og en annen måned 2000kr mindre... :/ Er jo student.

Blir jo også vanskelig å sjekke at jeg ikke får noe feil lønn i tillegg når det noen ganger litt mer og noen ganger litt mindre liksom.

Må jo være bedre for jobben å gjøre det om til timesbetalt når de kanskje taper penger på det i løpet av ett år tenker jeg da. :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber forresten rundt 80-85% til vanlig på jobben, selv om jeg har 75%.

Hadde det vært bedre for meg at den ble oppdatert til 85% sånn at de tar 85% istedenfor 75% siden jeg oftere jobber 85% eller blir dette likt uansett? Da får jeg vel kanskje bare oftere mertid nå som jeg har 75%?  Eller er det veldig viktig at de fikser på den? :)

Vet ikke jeg om får oppdatert den til 85%, pleier som regel bare å jobbe endel ekstra vakter sånn at jeg alltid ender på rundt 80-85%.

Endret av ElinBraten
Lenke til kommentar

Vi har samme type VISMA lønnsslipp, og får tilsendt en hel A4-side med plusser og minuser hver måned. Nesten ingen som skjønner noe av det. Jeg ser stort sett bare på netto utbetalt og ignorerer resten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er nok ditt lønnings kontor som ikke skjønner VISMA - et dårligere lønnssystem skal man lete lenge etter! Regnskapsprogrammet er for øvrig ikke noe bedre! Skygg unna VISMA, men vanskelig siden de kjøper opp det meste som finnes av regnskapsprogramvare og tvinger deg over til deres elendige produkter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...