Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skolepc forsikring?

salve96

Anbefalte innlegg

Hadde en kjip situasjon denne uken, en annen person klarte å miste min skolepc i bakken slik at hele overdelen ble ødelagt. Dette kan fikses for minimum 2100kr, personen som ødela pcen har snakket med sitt forsikringsselskap og sier at det er mitt forsikringsselskap (innbo eller reise) som vil dekke dette uten noe form for tap i bonus osv. 
Noe som vet hvordan dette gjelder, jeg var ikke involvert i hendelsen og det er den andre personen enig i. Blir det da riktig at det er min forsikring og ikke den andre sin forsikring som skal gjelde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo slik at en person som skader en annens ting/gjendstand dekkes av en ansvarforskring. Så i hovedsak skal jo den som er skyld kunne gå på den personen sin forsikring.

Punkt 8 i Ung Innbo forsikring:

Ansvar Erstatningsansvar som sikrede i egenskap av privatperson etter gjeldende rett kan pådra seg for skade på en annen person eller en annens ting. Se punkt 8.

Kilde: 

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/appl/skadeforsikring/vilkaar/Vilkr_Innbo_Basis_TIBA214.pdf

Så da burde jo den personen dette gjelder skrive en skademelding(skjema) som en finner her:

https://www.dnb.no/privat/bfa.html

Lykke til! :)

Endret av Kalaz
Lenke til kommentar

Innboforsikringen din dekker nok sannsynligvis en bærbar PC. Men det er også egenandel på slike forsikringer. Dette må din kompis dekke. Har du eller dine foreldre en helt vanlig innboforsikring så ville det ikke overrasket meg om egenandelen er mellom 2 og 4 000.

Men det er jo som han over meg skriver et poeng at din kompis benytter seg av ansvarsforsikringen om han har den. Det blir det mest korrekte. Men det skal ikke ha noen praktisk betydning for din del om det blir det ene eller det andre utfallet.

Reiseforsikringer dekker vanligvis ikke tilfeldig skade på verdigjenstander. En bærbar PC faller som regel under dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...