Gå til innhold

Wesling og sjøegenskaper etter dagens standard


Anbefalte innlegg

Wesling 16HT / 490 var i sin tid kjent for gode sjøegenskaper og lavt drivstoffforbruk. Hvordan er den sammenlignet med dagens båter i samme størrelse?

 

Utvklingen av båtmotorer har jo vært enorm siden weslingens storhetstid, men jeg har en følelse av at utviklingen av båter i denne størrelsen egentlig bare har foregått over vannlinjen i samme periode. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har selv eid endel småbåter igjennom disse siste årene, og mange med gode sjøegenskaper (GH15 var bra, Plancraft Sabre 17 var helt rå!) og båter med mindre gode egenskaper (With Dromedille 528) samt. noen middelmådige båter.

 

Har også testet litt forskjellig uten helt å ha eid de. GH14, Daskeladden 475, With Vital osv.

 

Jeg føler absolutt at Weslingen er i en klasse for seg, selv idag.

 

Kjøpte en Mercury 60HK 4T fra 04-05 som var i god stand. Sånn uten noe særlig eksperimentering med hverken høyde, propell eller trim (Alu prop, er hevet 1 hull, ikke turteller montert enda) så fikk jeg greit 30 knop med 2 personer (Ca 160-170KG) på GPS uten noe særlig arbeid. 

 

Har ikke fått testet båten i noe skikkelig rufsevær enda, må få tillit til motoren først. 

 

post-319721-0-31800700-1525721386_thumb.jpg

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Interessant.

Nå er jo båtene du nevner også fra samme tid som weslingen, så du har kanskje ikke så mye erfaring med nye båter i samme størrelse?

Men jeg har samme inntrykk som du presenterer. Weslingen er i en klasse for seg, og den er vesentlig lettere enn dagens båter. Det gjør at den kanskje har lavere forbruk enn dagens båter, og skal man ut i mye sjø kan man kanskje ta med litt ballast for å gjøre den mindre spretten?

 

Det jeg stusser på at hvis den er så bra sammenlignet med dagens båter, hvorfor selges den ikke? Flere har prøvd å starte ny produksjon, også modifisert til å bli selvlensende, men de har jo ikke klart å få noe volum på salget. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Noen sa en gang på en (messe hvor en av disse ny-utgavene ble vist frem) at dørkhevingen som var nødvendig for å gjøre den selvlensende også gjorde den ustabil (høyt tyngdepunkt). Om det stemmer vet jeg ikke. For alt jeg vet kan vedkommende ha vært en konkurrent.

 

Båtvalget mitt ble castello 533ht, som har mye av de samme egenskapene som wesling - lav vekt, HT, skarp V i forskipet. Med 60hk etec og viper 19" og motor på øverste hull klarer den 29knop med en person og endel utstyr. Med 17" viper blir det 27 knop. 17" er nødvendig for familietur. Jeg plugget hullene på 19" og det hjalp godt på grepet i sjø og mulig høyere trim. Men pluggene forsvant etter under en times kjøring. 27 knop er altfor lite for å få nytten av Viper propellen, men bunnkonstruksjonen til castello, hvor V-bunnen stopper 70cm før akterspeilet og den siste delen av bunnen er katamaranform, gjør at motor bør stå veldig høyt, noe som igjen betyr at man må ha en propell som holder grepet nær overflaten.

I sjø er blir ikke landingen etter hopp hard, men den plutselige økningen i våt flate ved landing skaper friksjon som føles som om man tramper inn bremsepedalen. Antagelig en konsekvens av lav vekt.

Lenke til kommentar

Ja, har ikke testet nyere båter i samme størrelse. 

 

Var veldig fornøyd med Weslingen, men den ligger nå til salgs. Mercury motoren hadde lekkasje i toppen. Fikk vann i olja. Byttet så til en 70HK Yamaha 2-takt, og deretter til en 90HK Yamaha 2-takt som faktisk er solgt, og skal hentes om noen få timer. 

 

Var veldig fornøyd med oppsettet. Med 90HK så sparket det godt fra seg. Vurderte en lengre tid å trimme motoren til 3B-klassen. Dvs. få ca 110HK ut på akslingen, men lot det være med drømmingen. Da snakket vi plutselig midten av 40-tallet på GPS i en liten 16-foter.

 

EDIT: Fikk handlet meg en 1998-2000 mod Yamaha 75HK til 10-båtpenger som snart skal påmonteres. Så blir en sesong til med Weslingen. Drømmen er jo en Fjordling 17/18 med 150-200HK. Men får drømme videre etter endt skolegang.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...