MrMountainLurk Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 HeiHar en LG G3 telefon. Har nettopp roota den, og installert Cyanogenmod 12.Det jeg lurer på, er om noen har noen tips eller erfaringer for å få mest mulig ut av batteriet når jeg er på fjelltur. Alle forumtråder jeg finner ang. batteri og android basererer seg på hverdagsbruk, men det jeg er ute etter er mer en dedikert "turmodus".Det jeg ønsker å få til er at batteriet skal kunne vare lengst mulig når jeg er på tur, og bruker telefonen kun til å sjekke gps/kart, samt at det er kjekt å få inn sms.Funksjoner jeg tenker på:Nedskalere skjermoppløsning, og gjerne bli sort-hvit om det hjelper.Når jeg mister mobildekning, så trenger ikke telefonen søke etter dekning hele tiden, kanskje bare hver halvtime eller sjeldnere.Prosessorkraft osv. kan godt skrus nedKan godt bruke en egen "Launcher" for å få til dette med oppløsning og sort/hvit. Funksjoner jeg allerede kjenner til er:LysstyrkeSkru av mobildataEndre mellom "ytelse", "balansert" og "strømsparing" i Cyanogenmod innstillingeneEnkel bruk av batterisparere som "Battery saver" som setter bakgrunnsprosesser i dvale Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Av knappen + batteri pakke ? Meldingen er mest fordi jeg vil følge tråden, kan hende det dukker opp noe interessant. Hilsen eier av hytte uten strøm & vann og en kvart stolpe nettdekning. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 +slå av Wi-Fi +slå av alle andre nett enn vanlig gsm, spesielt hvis det ikke er 3/4G-dekning +slå av autosync, så ikke all synkronisering starter når/hvis du kobler til nett. Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Ja, de tinga der sier seg jo selv. Tenker her mer på å ta det et par steg videre :-S Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 180kr og du kan lade telefonen fra 0-100% 3 ganger: http://eud.dx.com/product/xiaomi-10400mah-usb-mobile-power-source-bank-w-4-led-indicators-silver-white-844311565#.VRMNNO7F8U4 250kr og lader telefonen fra 0-100% 4-5 ganger: http://eud.dx.com/product/xiaomi-genuine-16000mah-dual-usb-mobile-li-ion-power-bank-w-4-led-indicators-silver-white-844363631#.VRMNpu7F8U4 Helt klart en løsning jeg ville valgt, og da får du jo faktisk brukt telefonen som vanlig. Eller så kan du kjøpe deg en enkel nokia til 300kr som varer over en uke på batteri. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Du kan kjøpe e solcellepanel veldig billig på Ebay. Det lader ganske bra i sollys. Mitt er av den billigste sorten. Det har 12 volts utgang, og en 12V sigarettenner-lader er koblet til for å drive telefonen. Hender jeg bruker den på båtturer, selv om båten har 12V anlegg. Solcellepanelet er rimelig, faktisk er det ikke engang særlig stivt. Minner mest om laminert papir, bare at det ikke er papir inni, men to veldig tynne solcellepanel. Litt stort for tursekken, kanskje. Men en genial løsning på sommerhytta. Legg panelet i sommersola, og mobilbatteriet lades. Endret 25. mars 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
technicality Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Tasker kan iallefall løse "sjekke etter nett hver halvtime eller noe" Du kan og plukke opp en håndsveiv for å lade den litt med, Noe fullt batteri skal du vel ikke forvente, men grei å ha i den ytterste nød Finner du en monokrom/ sort-hvit skjerm løsning så vil jeg gjerne høre om det, har ikke nyere samsunger denne løsningen forresten ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Galaxy S5 har denne løsningen ja, alt blir skrudd av, det er kun nett når skjermen er på, det er kun ett begrenset utvalg applikasjoner som man kan kjøre. Mulig dette kan hjelpe deg videre håper jeg Ellers, om skrur av alt som skal oppdatere seg og bruker skjermen minimalt vil antagelig G3 holde noen dager. Det er god stand-by tid på mobiler i dag, men de bruker veldig mye strøm når de er i bruk, noe de gjerne er ofte. Endret 25. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Samsung sine telefoner har Amoled skjerm, som gjør at skjermen bruker mindre strøm når den viser svart, da den faktisk "slår seg av" der det er svartfarge. LG G3 har ikke Amoled skjerm og vil derfor ikke tjene så mye på en slik "svart\hvit" modus. 1 Lenke til kommentar
MrMidget Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Nyere HTC telefoner (M8 har og jeg mener å huske M7 også hadde) en "ekstrem strømsparemodus" Mye likt som den som nevnes i tråden her på en Samsung S5. Jeg mener denne funksjonen faktisk skal være kokt inn i cyanogen uten at jeg er 100% sikker på det Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 (endret) Kona har en Z1C, den varer en uke med hennes bruk (få/korte samtaler, minst 4 sms/dag, facebook og epost via WiFi) når mobildata er avslått. Jeg satte en Xperia Active i flymodus og brukte den som en tur-GPS. Da varte den 22 dager standby, med sjekk hver dag om den fortsatt var i live. Jeg hadde den med på et par turer, og lastet ned noen megabyte med kart via WiFi hjemme på samme opplading. Hvis du beveger deg i fjellet kan dårlig dekning tappe batteriet fort. Et alternativ er å sette den i flymodus og kun sjekke etter SMS når du er på plasser med god dekning. Som andre sier så kan man ta med ekstra batteri eller solceller. Enkelte kombinerer begge deler i et batteri med solceller som kan henge på sekken på dagtid for lading av det innebygde batteriet og kobles til for å lade mobilen på kveldstid. Endret 27. mars 2015 av Frobe Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Det viktigaste spørsmålet er kor mange funksjonar du er villig til å ofre. Til slik bruk som blir skissert her så tenker eg eigentleg at det må være meir hensiktsmessig med ein dedikert GPS som du bruker til navigasjon, og ellers har telefonen avslått/flymodus slik at du sjekker innkommande meldinger av og til, eventuelt bruker den i nødssituasjonar. Eg er også overbevist at det beste må vell være å ordne deg med muligheit for å lade telefonen undervegs? Batteripakke er då eit greit alternativ til kortare turar, alternativt kan du kjøpe solcelleladar eller mobilladar med sveiv. Du får til og med kjøpt vedfyrte mobilladarar: http://www.tu.no/t2/2012/10/15/slik-lader-du-mobilen-pa-balet Dersom du legg energien i å finne ei praktisk lademuligheit som passer til ditt bruk så vil du få ei mykje meir fleksibel løysning. Blir du plutselig overraska av plutselig og tett tåke så kan du navigere med mobiltelefonen til batteriet er tomt før du ladar batteriet og fortsetter der du slapp. Setter du telefonen i slik ekstremsparemodus så held batteriet berre lenge dersom telefonen berre blir brukt slik du hadde tiltenkt, men så fort det skjer noke uforutsett så vil du lett ende opp i ein situasjon der du har tomt batteri uansett. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Hvis du installerer en custom kernel så er det godt mulig at du kan klokke ned hastigheten til prosessoren. Sort/hvitt vil kanskje ikke ha så stor betydning, som andre sier. Når det gjelder hvor ofte den søker etter dekning osv er jeg litt mer usikker. Men dette er spørsmål som du heller burde stille på XDA-forumet, som du sikkert har brukt når du rootet/la inn custom rom. De tipsene som de andre kommer med her inne ang. ekstra batteri osv er også veldig gode i kombinasjon med noe strømsparing fra mobilens side. Hvis du virkelig mener alvor kan du kjøpe noe sånt som dette ( jeg vurderer det) http://www.ebay.com/itm/w-Tracking-J119-Extended-Battery-Charger-Cover-For-LG-G3-D850-D851-D855-/111516193618?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19f6e21352 Dette er et batteri du setter i telefonen som er 7500 mAh. Det som følger med LG-en din er 3000 mAh. Vil ikke se pent ut, men burde gjøre batteritiden drastisk bedre. Vet jo ingenting om kvaliteten på dette batteriet, hvis du vil være mer safe kan du kjøpe fra Mugen http://mugen.co/mugen-power-6200mah-extended-battery-for-lg-g3-with-battery-door.html Mye dyrere, men de har et godt rykte. EDIT: Sorry for link-spammingen, men fant den fantastiske greia. 9000 mAh, og gjør at telefonen tåler mer i tillegg. Sikkert ikke alle som liker designet, men jeg synes det var tøft: http://www.androidheadlines.com/2014/09/extend-battery-life-lg-g3-zero-lemon-9000mah-extended-battery.html Endret 1. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. april 2015 Del Skrevet 1. april 2015 Min nykjøpte Xperia Z3 Compact har en "Ultra STAMINA-modus" Det er kanskje noe slikt du ønsker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå