ChiaroScuro Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Hadde forslaget vært å bruke lik til kompost, så kan jeg forstå et noen kunne ha innvendinger. Det hadde likevel ikke vært noe å bry seg om. Hva er egentlig forskjellen på disse, moralsk sett? Vi har en del kjæledyr gravlagt i hagen. Jeg føler litt uvilje til å luke enkelte steder. Jeg vet at det ikke er en logisk grunn til min uvilje, og der den ene kremerte ble strødd går lukinga helt OK. Det er ingen moralsk forskjell, for å besvare ditt spørsmål, men siden jeg selv har denne kompost ismen - uttrykte jeg meg som jeg gjorde i #10. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Er det noen her som ikke har sett filmen "Soylent Green"?Kort sammendrag som ikke avslører de viktigste delene av plottet: (Men ettersom det er postet her, så kan man jo begynne å lure ...) In 2022, Earth is overpopulated and totally polluted; the natural resources have been exhausted and the nourishment of the population is provided by Soylent Industries, a company that makes a food consisting of plankton from the oceans. In New York, when Soylent's member of the board William R. Simonson is murdered apparently by a burglar at the Chelsea Towers West where he lives, efficient Detective Thorn is assigned to investigate the case with his partner Solomon "Sol" Roth. Thorn comes to the fancy apartment and meets Simonson's bodyguard Tab Fielding and the "furniture" (woman that is rented together with the flat) Shirl and the detective concludes that the executive was not victim of burglary but executed. Further, he finds that the Governor Santini and other powerful men want to disrupt and end Thorn's investigation. But Thorn continues his work and discovers a bizarre and disturbing secret of the ingredient used to manufacture Soylent Green. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Er det noen her som ikke har sett filmen "Soylent Green"? Kort sammendrag som ikke avslører de viktigste delene av plottet: (Men ettersom det er postet her, så kan man jo begynne å lure ...) In 2022, Earth is overpopulated and totally polluted; the natural resources have been exhausted and the nourishment of the population is provided by Soylent Industries, a company that makes a food consisting of plankton from the oceans. In New York, when Soylent's member of the board William R. Simonson is murdered apparently by a burglar at the Chelsea Towers West where he lives, efficient Detective Thorn is assigned to investigate the case with his partner Solomon "Sol" Roth. Thorn comes to the fancy apartment and meets Simonson's bodyguard Tab Fielding and the "furniture" (woman that is rented together with the flat) Shirl and the detective concludes that the executive was not victim of burglary but executed. Further, he finds that the Governor Santini and other powerful men want to disrupt and end Thorn's investigation. But Thorn continues his work and discovers a bizarre and disturbing secret of the ingredient used to manufacture Soylent Green. Takker for tips! Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Jeg syns egentlig ikke at det burde være noe problem. Med en gang så høres det kanskje ut som et drøyt forslag. Hvis folk fikk lov til å tenke seg om, så kanskje de ville forstå at det ikke er så mye personlig med varme. Man brenner noe, og det blir varme. Man bruker denne varmen, til å varme opp noe annet, som igjen kan varme opp hus. Jeg kan ikke så mye om dette, men hvis folk fikk forklart rent praktisk hvordan det ville bli gjort, så ville kanskje motstanden blitt mindre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Varmen ein får kjem heller ikkje frå å brenne lik, varmen kjem frå propanen/fyringsoljen som blir brukt til å få opp varmen i forkant. I det ein putter liket inn i ovnen vil varmen gå ned, deretter kan ein også utnytte restvarmen medan oven kjøler seg ned. Hadde spørsmålet vært om det er greit å hugge opp lik for å bruke som fyringsved så hadde det våre ein ting, men her brukar ein berre overskuddsvarmen til noke nyttig. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Hvert år pælmes rundt 15 000 aborterte fostre som "spesial avfall" i ovnene på lokale renovasjon/forbrenningsanlegg som leverer fjernvarme. Både barn og besteforeldre kan altså tilslutt "møte hverandre" i samme radiator hjemme hos noen. Blir kanskje litt for makabert etterhvert denne "utviklingen" Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Dette handler vel mest om følelser, ikke fysikk. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Man må prøve å holde følelsene utenfor når de strider mot fornuften. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Krematoriet på Alfaset i Oslo ønsker å koble seg til Hafslunds fjernvarmenett for å levere varme til byens befolkning, men Hafslund avviser saken og kaller den uetisk. http://www.nrk.no/ostlandssendingen/krematorium-onsker-a-levere-fjernvarme-til-oslos-befolkning-1.12278903 Jeg klarer ikke å se hva som skulle være uetisk med en slik praksis. Jeg forstår heller ikke begrunnelsen som etikk-eksperten Ole Martin Moen kommer med i artikkelen: Det kan være ubehagelig for folk å tenke på at de påvirkes av lik gjennom varmen. Ovenstående begrunnelse kan forklare hvorfor Hafslund ikke ønsker å la mennesker bidra til fellesskapet etter sin død, da Hafslund muligens kan risikere å miste kunder. Jeg kan forstå at Hafslund synes det er uetisk å begynne med en praksis som kan føre til at de mister kunder, men det er jo ikke dette som er det egentlig etiske ved saken. Overraskende er det også at en prest, Sunniva Gylver, ikke ser noe uetisk ved å utnytte bedre varmen fra krematoriet. Finnes det det noen gode etiske argumenter mot å utnytte varmen fra krematorier til husoppvarming, eller er dette bare føleri i skyggen av skorsteinene i Auschwitz? Det må nok være noen flere ledd i gjenvinnings kjeden, ikke slik direkte gjenvinning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå