Rankiz Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Hei, fetteren min har konfirmasjon om en måneds tid og jeg har lyst til å gi han fond i gave. Må jo da snakke med foreldrene hans for å fikse konto for mindreårig, dvs med foreldrefullmakt osv, men jeg vet hva som skal fylles ut så det i seg selv er ikke noe problem. Det eneste jeg vurderer er hvor glad en gutt på 15 vil bli for å få fond på en aksjekonto når han selv har sagt at han bare ønsker seg penger? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det spørs på hva han skal med pengene. Et fond er langsiktig sparing og kan fort gå i minus over perioder, men har historisk sett alltid slått bankrenta. Derfor vil gjerne en konfirmant som sparer til lappen/bil etc. heller ha penger, men om vedkommende sparer til hus er fond bedre. Samtidig er det ikke dumt å lære barn verdien av langsiktig sparing. Å sette en grense som gjør at fondet ikke kan innløses før fylte 25 kan være en gave vedkommende blir mye mer takknemlig for når den tid kommer. Det beste er å spørre hvorfor guttungen ønsker seg penger. Og ikke minst ta en prat med foreldrene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå