Gå til innhold

Gi fond i gave?

Rankiz

Anbefalte innlegg

Hei, fetteren min har konfirmasjon om en måneds tid og jeg har lyst til å gi han fond i gave. Må jo da snakke med foreldrene hans for å fikse konto for mindreårig, dvs med foreldrefullmakt osv, men jeg vet hva som skal fylles ut så det i seg selv er ikke noe problem. Det eneste jeg vurderer er hvor glad en gutt på 15 vil bli for å få fond på en aksjekonto når han selv har sagt at han bare ønsker seg penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på hva han skal med pengene. Et fond er langsiktig sparing og kan fort gå i minus over perioder, men har historisk sett alltid slått bankrenta. Derfor vil gjerne en konfirmant som sparer til lappen/bil etc. heller ha penger, men om vedkommende sparer til hus er fond bedre.

Samtidig er det ikke dumt å lære barn verdien av langsiktig sparing. Å sette en grense som gjør at fondet ikke kan innløses før fylte 25 kan være en gave vedkommende blir mye mer takknemlig for når den tid kommer.

Det beste er å spørre hvorfor guttungen ønsker seg penger. Og ikke minst ta en prat med foreldrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...