Gå til innhold

[Løst] hjelp med horn i dynacord fx12

Anbefalte innlegg

Hei! I helga som var så hadde jeg lydeb og da kom det en skurrelyd ifra den ene høyttalere.. hørtws ut som hornet så igår skrudde jeg de opp og målte på begge hornene (vi har hatt problemer med andre siden også) og da målte jeg 3,5-3,7ohm på begge.. når jeg søker opp electro vioce nd6 (som er i toppene) så finner jeg:

Normal impedanse 8ohm

minium impedanse 7ohm @ 6kHz

dc impedanse 4,5ohm

Så jeg lurte egentlig bare på om de va gåen som jeg tror eller om jeg har feil? :) er jo typisk meg å ødelegge noe første gang jeg bruker det anlegget :-P MEN er jo 10-15 år gammalt og røft brukt :)

Og hvis noen vet og kan forklare meg forskjell på vanelig ohm og dc ohm så hadde jeg blitt glad :)

På forhånd takk!

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De måler OK. Når du bruker et multimeter så måler du med DC (likestrøm). Et multimeter kan ikke måle så veldig nøyaktig, så verdien du får er som forventet.

Impedans er motstand for vekselstrøm, og den er frekvensavhengig. Det kreves mer avanserte instrumenter for å måle.

Lenke til kommentar

Skurrelyd kan komme av mange ting. F.eks hvis spolen løsner eller forskyver seg. Motstanden vil da være den samme.

Hvis spolen brenner over så vil du måle uendelig motstand, og det vil ikke være noen lyd i det hele tatt.

Du må bytte over og sammenligne. Er det samme skurr i begge høyttalere? Kan det være forsterker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...