Audihenrik Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Har en Audi a3 8l (2002) som er gått vell 195 000 km. I de siste månedene har bilen begynt å miste kjøleveske, og må etterfylle 1 gang per måned ca. Er snakk om et par dl jeg fyller på hver gang. Ser ingen tegn til lekasje noen plass, så begynner å frykte for toppakningen. Er også et hvit skum på oljelokket, men ingen skum på peilepinne. Varme på motor er normal, og ser overhodet ingen andre "symptomer" på at det er toppakningen som er gåen. Er det helt sikkert at dette skyldes toppakningen eller kan det være noe annet? Også har jeg et problem til, kjøpte bilen ifjor sommer, og kun et par dager etter kjøp kom gul motorlampe på. Den indikerer feil på lambda sonde, og jeg har kjørt snart 1 år uten å gjøre noe med dette. Merker overhodet ikke forskjell med lampen på, verken på drifstofforbuk (0,6 på normal kjøring) eller annet. Kan dette være noe annet en defekt lambdasonde? Isåfall hvilken av de 2 jeg har kan det være? Den som sitter på katalysatoren eller under motor? Er ingen ekspert på bil, og alle innspill hjelper! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Jeg hadde lignende problemer på en Citroen berlingo. Jeg fikset lekkasje i radiator ved å bruke et middel som jeg kjøpte på mekonomen og fylte på radiator sammen med annen kjøleveske , etter ca 1 dag sluttet det å minske med kjøleveske. Over et år nå uten problemer. Lambda sonden begynte å lyse etter en oljeskift der mekanikerne var litt for ivrige med å fylle på olje , byttet denne ut med en ny på motor og sørget for å få ut litt av den ekstra oljen , vips så sluttet lampen å lyse. Om det er en billig lambdasonde kan det være verdt bryet å teste selv. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Jeg ville kanskje forsøkt å få lest av eventuelle feilkoder - det bør gjøre det ganske åpenlyst hvorfor det lyset lyser, i det minste. Jeg aner ikke hva det evt vil koste, men det bør ikke være stort. Lenke til kommentar
Audihenrik Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Takk for tilbakemeldinger! Enda ikke tatt turen til verksted da militærøkonomien ikke er på topp... Noen andre forslag til hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Du kan evt bestille en billig ODB2-scanner og kjøpe Torque for mobilen; det skal holde til å lese ut feilkoder og se på sensor-verdier og sånt. Bør være nok til å finne ut hvilken sonde som har gått, i det minste. Endret 22. april 2015 av Djn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 ECU-feil på lambdasonde kan skyldes feil på LMM. Tap av kjølevæske og skum på olje høres ut som toppakning eller sprekk i topp. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Er også et hvit skum på oljelokket, Gammel olje med en del kondens i, kan også se slik ut på oljelokket. Ser ut som litt tjukk og seig krem/fløte. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Er alltid masse gugge under oljelokket på disse så jeg hadde satt topp pakning diagnosen på vent så lenge. Sikkert en frostveske lekasje en plass. Rundt tempføler, termostathus, vannpumpe, radiator e.l. Helt vanlig. Normalt sett er det den fremste lambdasonden som ryker. Man kan egetlig si at det alltid er den fremste som ryker fordi den bakerste er bare en kontroll sonde og den blir ikke slitt. Likevel så er dette VAG og det er ikke uvanlig at man bytter begge sondene + katalysator. Jeg peker på den fremste sonden i første omgang fordi den skal ryke etterhvert. Det er en slitedel og det er helt innafor å bytte den. Siden du ikke merker noen fusk eller forskjell kan det også tyde på at det er den bakre sonden som legger en feil på defekt katalysator. Jeg vet ikke. Du får komme med noen feilkoder. 2 Lenke til kommentar
Audihenrik Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 Takk for svar alle sammen! Var på bilextra idag, uten time men fikk 2 mekanikere til å se å lytte litt på bilen. De mente det var en veldig liten lekkasje i toppakningen på grunn av damp i eksosen, å at de syntes motoren hørtes litt "sint ut" Men jeg kjøpte ikke den helt, da jeg lekker så ekstremt lite, hvorfor skulle det da komme masse damp ut.. konfronterte bilmekaniker på merkeverksted som også syntes dette hørtes rart ut.. prøver å få tak i time på verksted, men over 1 måned ventetid.. Feilkoder jeg får (med biltema feilkodelser) er : 16514 17811 17911 17978 Prøvd å google meg fram men uten alt for mye forståelse.. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) http://dtcsearch.planetvag.com/, du har VAG-format. 16514 P0130 O2 Sensor Circ. Bank1-Sensor1 Malfunction 17811 P1403 EGR Flow Deviation 17911 P1503 Load signal from Alternator Term. DF Range/performance/Incorrect Signal 17978 P1570 Contr.Module Locked VAG Du vil antageligvis ha mer hell med ODB-II - kodene (de på P) i google. Endret 27. april 2015 av Djn 1 Lenke til kommentar
Audihenrik Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Takk ! Da har æ fått lest endel opp feilkodan, de 2 siste kom aldri tilbake etter æ sletta, så regne med det va når æ brukte feil reservenøkkel å når dynamoen va gåen.. Har lest litt opp på egr valve, åsså lure æ på om det kan være i den kjøleveska mi forsvinn? Står lite om det på internett men va noen som mente det kunne stemme. Har time på verksted neste fredag, men kjekt å høre om andre vet svaret Lenke til kommentar
Audihenrik Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Å hvis det kan forsvinne kjøleveske med en dårlige egr, kan det komme kjøleveske inn i motorolja da? Sikert domme spørsmål, men som sagt har æ liten kompetanse når det kommer til bil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå