Gå til innhold

Større hastighet når man er over datakvoten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 5 GB i mnd. med 4G og deretter 120 Kbps med SjakkMatt EkstraBruk fra Chess. Dette, inkludert ubegrenset med alle andre irrelevante tjenester, koster meg 299 i mnd. Jeg betaler ingenting ekstra når jeg går over datakvoten, det er kun hastigheten som strupes.

Finnes det noe bedre alternativ som enten har mer data i samme prisklasse? eller som ikke struper datahastigheten fult så mye?

Jeg har sett at både NetCom og Telenor struper hastigheten ned til 80 Kbps, så sånn sett glad jeg bruker Chess. Kunne dog trengt litt mer futt i mobilen.

Ser frem til anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det med tale og SMS, eller kun data? Trådstarter presiserte ikke hvorvidt han ønsker å kunne ringe, eller om det er til nettbrett/router. Han bruker ordet "mobilen", så jeg antar at det er ønskelig å kunne ringe også.

Dersom du regelmessig overstiger datakvoten, kan det lønne seg å bytte til et mer innholdsrikt abonnement, i stedet for å kjøpe små ekstra datapakker for å klare seg ut måneden.

Velg et abonnement som passer til ditt bruk, så vil du slippe problemer med at du overstiger datakvoten.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å ringe. Mobilt bredbånd-produktene bekrefter bare at prisene på mobilabonnementer er kunstig skyhøye. Chess har også 20 GB for 299 om jeg dropper alle telefontjenestene. Jeg burde tydeligvis ha kjøpt en dual-SIM-telefon.

Andre forslag? Trenger ikke stor 4G-datakvote om hastigheten ikke blir strupet så voldsomt når kvoten er brukt opp! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bestem først om du vil ha Telenor- eller Netcom-dekning.
Fornøyd med Chess sin Netcom-dekning?
Disse konkurrerende selskapene har hvert sitt nett av basestasjoner. Telenor er generelt best, men Netcom jobber med å ta inn forspranget. Noen steder er Netcom best. Det er geografisk avhengig. Det kommer blant annet an på om selskapet har en basestasjon nær der du bor og jobber.

Mitt valg av teleoperatør er basert på kvalitet, ikke pris. Telenor er dyrere, men nødvendig for meg.

Om du er godt fornøyd med Chess, kan du trygt holde deg til selskaper som har Netcom-dekning. Det er generellt billigere enn Telenor-dekning, og kan tilby høyere hastighet og bedre datakvote. Men det kan sikkert finnes unntak. Jeg har ikke full oversikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.banzai.no/

Banzai gir deg samme datakvote som du har nå (5 GB) til 229 i stedet for 299 kroner.

Men de er ikke spesiellt billige om du overstiger datakvoten.

Neste trinn på skalaen er dessverre en del høyere: 15 GB for 499,-

Om du ikke klarer å holde deg innenfor 5 GB, hvor mye trenger du egentlig? 6? 7? 10? 15?

Og hvor ofte overstiger du kvoten? Regelmessig, eller sjelden?

Et billig Ryanair-abonnement som flår deg når du overstiger grensa kan likevel være lønnsomt hvis det inntreffer sjeldent.

Lenke til kommentar

https://www.banzai.no/

Banzai gir deg samme datakvote som du har nå (5 GB) til 229 i stedet for 299 kroner.

Men de er ikke spesiellt billige om du overstiger datakvoten.

Neste trinn på skalaen er dessverre en del høyere: 15 GB for 499,-

Jeg har sett på de før. Liker ikke at de er så hemmelighetsfulle på ekstrakostnader. Står ingenting om hva som skjer om du overstiger koten. Strupes hastigheten? og hvor mye? Betaler man ekstra? Slås det hele av?

Om du ikke klarer å holde deg innenfor 5 GB, hvor mye trenger du egentlig? 6? 7? 10? 15?

Og hvor ofte overstiger du kvoten? Regelmessig, eller sjelden?

Rundt den tiede i hver mnd. Bruker for 15 GB i mnd, ja. Ligger vel rundt 10 i gjennomsnitt. Dette er med redusert hastighet mye av tiden. Mitt gamle Chess abonnement som hadde ubegrenset data i full hastighet så brukte jeg 40–50 GB i mnd.

Et billig Ryanair-abonnement som flår deg når du overstiger grensa kan likevel være lønnsomt hvis det inntreffer sjeldent.

Hos Chess betaler jeg ingenting når jeg er over datakvota, men hastighete strupes til 120 Kbps.

Lenke til kommentar

Chess gir deg 8 GB for 399

Banzai gir deg 15 GB for 499

Talkmore gir deg 8 GB for 299 de første 3 månedene, deretter en hundrelapp mer. Telenor-dekning.

Mye å velge mellom. Du bør sjekke vilkårne for å overstige kvoten, eller prøve å holde deg innenfor det abonnementet inkluderer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Utrolig godt sagt!

Lenke til kommentar

Før var det mogeleg å ha mobilt breiband som tilleggsteneste på vanleg abonnement. Er det heilt slutt på dette?

(Om nokon skulle vere interessert i historie, så var det slik at med mitt fyrste mobilt breiband-abonnement (Telenor Kveld&Helg) kunne eg faktisk også ringe, nummeret var eit vanleg 8-sifra mobilnummer, og ringeprisen vart som for det urgamle abonnementet Privat+)

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før var det mogeleg å ha mobilt breiband som tilleggsteneste på vanleg abonnement. Er det heilt slutt på dette?

Jeg har sett etter det, men har ikke funnet noe som indikerer at dette er mulig hos noen av operatørene. Hør gjerne fra deg om du vet om noen operatører som tillater dette. Hadde vært mye rimiligere i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...