Gollum_Bergen Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Jeg har en Compaq Presario 5030EA :grine: som jeg vil oppgradere litt. Hovedkort/prosessor: Jeg har ikke klart å få noe god hjelp fra Compaq til å få klarlagt hvilket hovedkort som står i denne, men har kommet frem til at det må være et AZ31 fra fra FIC (First International Computer, Taiwan) med Viatech chipset K7. Dette har en Socket A plass for prosessor. Lurer på om noen vet om jeg kan sette en AMD Athlon XP 2600+ på dette kortet. Tillagt: Må Mhz på prosessor stemme overens med chipsettet påhovedkortet (133) eller kan jeg hive på en prosessor med f eks 266 eller 333 mhz? Minne: Har i dag 2x128 mb SyncDram (er dette det samme som SDRAM?). Blir også benevnt med DIMM i oppsettet. Har tre slotter hvorav to er i bruk. For å få 512 mb, kan jeg bare slenge i en på 256 mb til i den tredje? Compaq lager jo etter det jeg skjønner spesielle PC'er, men dersom jeg skal bytte hovedkort, kan jeg bare kjøpe et miniATX-kort (evt MicroATX-kort)? På forhånd takk for hjelp. PS. Har hjemmepc-avtale og kan ikke godt skrote pc'en, men oppgraderer gjerne litt. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Dersom du ønsker informasjon om din hardware, kan du bruke programmet AIDA32 til å finne det du leter etter av informasjon. Til den andre delen av spørsmålet, prosessorens interne hastighet samsvarer ikke med hastigheten på minne bussen. Når det gjelder hastigheten på prosessorens FSB (Front Side Bus) burde denne kjøre synkronisert med minne brikken(es) hastighet. Du kan evt. prøve en BIOS oppdatering til hovedkortet, dersom du ikke allerede har gjort dette. Lagt Til: Når du snakker om hastigeheten på nordside brikkesettet, tipper jeg du mener navnet på brikkesettet. Brikkesettet heter sikkert VIA KT133 - Tallene i brikkesettet skal du ikke tenke på. Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hadde eg vore deg så hadde eg senka maskina på djupt vatn. Compaq er bare problemer fra ende til anna. Tviler ikkje på at du må ha en "compaq"Amd-cpu og spesiell compaq ram og sånn. Veit f.eks ryker PSUen så kan ikkje du stikke på microplex eller komplett og kjøpe deg en standard psu for den passer ikkje, må kjøpe en en spesialdesigna en til altfor mange penger... Men lykke til med prosjekte Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Edit: dobbelposting Lenke til kommentar
Gollum_Bergen Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Azone: Takk for programmet Aida. Det var flott og der fikk jo jeg det jeg trengte. Det var slik du sa KT133 altså. Hva mente du egentlig med den interne hastigheten i CPU? Må den helst stemme overens med hastigheten i minnet (133mhz)?? Men kan jeg sette inn en 256 brikke i den siste slotten? Eller må jeg kaste de jeg har og sette inn to like i slot 2 og 3 på 133 mhz? Det står sånn på kortet ved siden av slottene: 1-2 100mhz 2-3 133 mhz Tallene og specsene i chipsettet skal jeg altså bare se bort fra? Tony_M: Thanks for rubbing it in... :grine: Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Tror ikke den maskinen der er noe å oppgradere på Nye CPU`er krever DDR-RAM. Hvor mye har du tenkt å bruke? Du trenger HK, CPU, RAM, Skjermkort, PSU (strømforsyning)/"kabinett m/ PSU", HDD. Du har vel mus/tastatur/skjerm. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Det var godt å høre at AIDA32 hjalp deg ett stykke på veien. Det er mulig jeg forklarte det litt tungvindt. Jeg prøver på nytt.. La oss si at vi har en minne brikke med en hastighet på 133MHz. Prosessoren har en klokkefrekvens på 1400 MHz, og en Front Side Bus (FSB) hastighet på 100 MHz. I dette tilfellet er FSB hastigheten lavere enn minne hastigheten, dette vil være en flaskehals i systemet. Hvorfor?. Jo, nettopp fordi overføringshastigheten vil være ulik mellom prosessoren og minnet. Med andre ord lønner det seg å ha en eller flere minne brikker som kjører på samme hastighet som Front Side Bus'en (FSB). Det er heller ingenting i veien for at minne hastigheten kan være høyere / kjappere enn hastigheten til FSB. Hva er FSB (Front Side Bus)? Front Side Bussen er overføringshastigheten mellom prosessoren og minnet. Derfor vil det lønne seg å ha samme hastighet på minne brikken, som på FSB'en - da disse vil kjøre synkronisert (samme hastighet). En annen ting.. Dersom du setter inn to eller flere minne brikker med ulike hastigehter, vil alle minne brikke kjøre på hastigheten til den tregeste minne brikken. Håper det ble noe klarere denne gangen. Dersom det er noe som ble uklart eller noe du lurer på er det bare å ta kontakt Lenke til kommentar
Gollum_Bergen Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Takk for hjelp. Nå er det litt klarere. [b] Men kan jeg sette inn en 256mb SDRAM brikke i den siste slotten? [/b] Eller må jeg kaste de jeg har og sette inn to/tre like? Jeg har to på 128 mb nå i to av de tre tilgjengelige slottene. Det er en hjemmepc-avtale-pc, så den blir ikke kastet (forløpig). Og å bytte den ut betyr at jeg ikke har skjerm/tast/mus og sånn. Får se når den er nedbetalt. I første omgang slenger jeg inn et nytt skjermkort og mer minne, så får jeg se om det blir en ny prosessor. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Du kan gjerne sette inn minne brikker med ulik lagringskapasitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå