Gå til innhold

kjapt spørsmål om noe helt basic innen trening

Anbefalte innlegg

fant dette trenings programme på nett.

http://www.side3.no/trening/arets-raeste-treningsprogram/8526785.html

hva menes med:  (4-5 sett med mellom 6-8 repetisjoner)?

skal jeg ta knebøy med stang en gang, med 6-8 rep, så ta markløft med stang?

eller knebøy 4 - 5 sett på rappen? før jeg går til markløft osv?

å han skriver blant annet:

Økt 1: Bein og skuldre

Varm godt opp, og start så med:

• Knebøy med stang (4-5 sett med mellom 6-8 repetisjoner)
  • Markløft med stang (3 sett med mellom 6-8 repetisjoner)
  • Skulderpress med manualer (3 sett med mellom 6-8 repetisjoner)
  • Sidehev med manualer (2 sett med mellom 8-10 repetisjoner)
  • Fronthev med manualer eller vektplate (2 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
  • Foroverbøyd sidehev med manual (2 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
  • Gående utfall med én manual i hver hånd (2 sett med 10 skritt på hvert ben, på hvert sett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

økt 1 er gjerne den dagens øvelser, og økt 2 blir tatt dagen etterpå eller to dager etterpå eller samme dagen men på kveldstid. alt avhenger av hvor mye man trener.

du tar knebøy med stang. hvor du gjør 6-8 repetisjoner rett etter hverandre etterfulgt av 30-120 sekunder pause så gjentar du dette 4-5 ganger.

og så en pause på 1-3min

så starter du med markløft og gjør det samme med rep og set osv.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg noe ekspertise innen trening, men jeg synes det skurrer litt med knebøy og markløft på samme dag. Etter at du har slitt deg ut på knebøy er som regel beina ganske møre. At man da skal gå over på markløft som også tar ganske greit på lårene høres ut som å be om dårlig teknikk i utførelsen. 

Er jeg på viddene her?

Lenke til kommentar

to øvelser på samme muskelgruppe på en dag høres ikke så veldig sykt ut nei.

ser at det er rygg på økt fire så passer vel fint med en fridag etter økt fire før man starter på økt 1 igjen.

teknikk har jo mye med holdning å gjøre så er bare å terpe på dette.

trenger jo ikke makse øvelsene første gangen man skal prøve noe nytt.

ang hvordan man burde sette opp treningen og forskjellige øvelser som skal gjøres i lag finnes der jo ingen fasit på.

men viss man er ny burde man selvfølgelig trå ut litt forsiktig og prøve seg fram.

Endret av Xpozed
Lenke til kommentar

Som oftest er det bedre å følge et utprøvd program istedenfor å følge noe random som blir blandet sammen i avisen for å skape klikk. Du er garantert å få bedre framgang om du bare følger Starting strength, stronglift eller et av de andre "standard" nybegynner programmene kontra det der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du gir uttrykk for at du er helt fersk innen vekt/styrketrening og da kan det etter mitt syn være greit å kjøre kun de 3 baseøvelsene i en måned eller 2.

På begynnerstadiet bygger du muskler over hele kroppen med baseøvelsene. Etterhvert, når du begynner å få litt rutine i treningen, kan du legge på isolasjonsøvelser (biceps curl, franske press, skulder/arnoldpress eller hva du skulle ha lyst til å trene) for å fokusere mer målrettet på enkelte muskelgrupper.

Ikke tenk at du skal bli så veldig mye større og sterkere enn det du er den første tiden.

Lær deg teknikken 100% i baseøvelsene, ikke tren for tungt og tren med progresjon -

f.eks uke1 - LETT, uke 2 medium, uke 3 medium+ og uke 4 litt tungt men ikke så tungt at det går ut over teknikken.

Deretter begynner du forfra igjen med uke 1 LETT osv..

Du kan nå ev. legge på litt vekt i alle ukene i forhold til forrige syklus - slik øker du hele tiden og blir sterkere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...