Patrick123 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Jeg holder på med kjøretimer nå og kjører i en Mercedes C-klasse (diesel) med såpass god motor at det ikke er nødvendig å finne gripepunktet mellom gass og clutch for å starte. Motoren drar så snart du begynner å lette på clutchen. Dette er forsåvidt bra nok, men jeg er redd jeg er for dårlig forberedt til den dagen jeg faktisk skal ha meg bil selv, en bil som nok ikke blir i samme klasse (ikke så lenge Norsk Tipping er så gjerrige med meg). Vil dette kunne skaper problemer for meg den dagen jeg skaffer meg egen bil? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Nei, det vil nok gå helt fint. Alle biler er forskjellig, men det går veldig raskt å venne seg til en ny bil. 3 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Til og med mamma sin gamle Nissan Cherry fra 1986 klarte man å ta igang med uten å bruke gasspedalen, så jeg tror ikke du skal ha noe problem. Du lærer deg fort hvordan clutch og gass "henger sammen" på din egen bil. Noen tar fort, noen seint. Noen må du ha litt mer gass på. Det varierer fra bil til bil. Husk at du gjerne skal kjøre litt forskjellige biler (låne av venner, foreldre etc.) Det tar ikke veldig lang tid å lære seg forskjellen på de ulike bilene, men det er alltid litt uvant de første (kilo)meterne. 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Nesten alle dieselbiler kan jo det. Kan ikke tenke meg at det blir noe problem. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Som nevnt har omtrent alle manuelle biler sin egen personlighet på clutchen. Jeg og en kamerat har klin lik bil, med totalt forskjellig clutch. Den ene er vel mer slitt eller annerledes justert enn den andre. Uansett, erfaren eller ei - du vil alltid komme borti en bil som dauer et par ganger før du lærer clutchen å kjenne, og en bil som ruller av gårde av seg selv - for ikke å nevne automat. Ingenting å tenke på 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg husker jeg prøvde desperat å finne dette gripepunktet når jeg skulle lære å gjøre fra modern. Det tok omtrent en måned før jeg fant ut at det ikke fantes - alt som var nødvendig var å slippe clutchen. Og det var en Toyota Carina fra 1984. Spørsmålet jeg fremdeles ikke har fått svar på er hvorfor modern ikke bare forklarte det for meg i stedet for å nesten ødelegge clutchen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Det er heilt klart at dersom du er vandt til å kjøyre ein bil som er veldig god å kjøyre så blir det vanskeligare å gå over til ein dårligare bil. Men dette er ikkje noke å legge vekt på. Under kjøyretimane er det heilt greit å ha ein god bil, det du skal lære er tross alt å kjøyre sikkert i trafikken, dersom du også skulle lært å behærske ein vanskelig bil så hadde det tatt mykje lenger tid. Husk også at godkjent førarprøve ikkje er eit bevis på at du er kjempegod til å kjøyre, lappen er eit bevis på at du er god nok til å kunne øve vidare på eigahand utan ledsager i bilen. Så når du seinare kjøper deg din eigen bil så er det viktig at du tar deg den tida du trenger til å sakte men sikkert lære deg bilen å kjenne. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Jeg husker jeg prøvde desperat å finne dette gripepunktet når jeg skulle lære å gjøre fra modern. Det tok omtrent en måned før jeg fant ut at det ikke fantes - alt som var nødvendig var å slippe clutchen. Og det var en Toyota Carina fra 1984. Spørsmålet jeg fremdeles ikke har fått svar på er hvorfor modern ikke bare forklarte det for meg i stedet for å nesten ødelegge clutchen. Du forutsetter at det finnes kvinner som kan kjøre bil. De få gangene jeg kjører med mamma, vet hun at hun ikke lenger trenger å spørre meg om jeg vil kjøre. Da setter hun seg inn på passasjersiden uten videre. Nå har hun fått seg bil med el-seter også, så jeg kan kjøre det tilbake før jeg setter meg inn, og slippe å knuse kneskålene i dashbordet (og jeg er bare 1,70 høy). Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Til og med mamma sin gamle Nissan Cherry fra 1986 klarte man å ta igang med uten å bruke gasspedalen, så jeg tror ikke du skal ha noe problem. Du lærer deg fort hvordan clutch og gass "henger sammen" på din egen bil. Noen tar fort, noen seint. Noen må du ha litt mer gass på. Det varierer fra bil til bil. Husk at du gjerne skal kjøre litt forskjellige biler (låne av venner, foreldre etc.) Det tar ikke veldig lang tid å lære seg forskjellen på de ulike bilene, men det er alltid litt uvant de første (kilo)meterne. Ah, hadde en ide om at du måtte ha temmelig god motor for at den skulle dra kun på clutchen. Det er vel bare en tilvenningssak som kommer etter hvert. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Ah, hadde en ide om at du måtte ha temmelig god motor for at den skulle dra kun på clutchen. Det er vel bare en tilvenningssak som kommer etter hvert. Den ideen er ikke helt på jordet. Jeg har ikke noe grunnlag utover empiri til å underbygge dette, men jeg synes sterkere biler drar seg lettere i gang enn svake (og diesel har en fordel pga høyere moment). Spesielt i bakkestart merkes det. Det blir som at man har litt mer slingringsmonn. På flatmark kun for å få rull på hjulene vil man jo som andre over her har sagt klare dette med alle biler, men når man står i et lyskryss kan folk bli utålmodige om man skal trille i gang i 2-3km/t før man finner gassen ;-) Lykke til med lappen. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Dieselmotorer har på ingen måte noen fordel i form av høyt moment ved så lavt turtall som vi snakker om her (under 1000rpm) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Dieselmotorer har på ingen måte noen fordel i form av høyt moment ved så lavt turtall som vi snakker om her (under 1000rpm) Det skrytes jo gjerne av "Ja men jeg har jo 400 nm fra 1500 rpm" Ja, og det blir jo cirka.... Ingen hestekrefter som drar deg fremover? Mange er nok ikke klar over matten i dette, dreiemoment uten turtall er ingenting. Dreiemoment på lavt turtall = nesten ingen effekt og fremdrift. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Dieselmotorer har på ingen måte noen fordel i form av høyt moment ved så lavt turtall som vi snakker om her (under 1000rpm) Dieselbiler er ofte vanskeligere å daue enn bensinbiler, men det tror jeg har med andre ting å gjøre. (svinghjulvekt, girutveksling) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 I en del tilfeller har de også lettere for å bli kvalt, se eksempelvis på noen år gamle VW med 2,0 TDI-motoren.. En Ford jeg har kjørt en del justerer opp turtallet en del når man slipper ut clutchen i 1. gir.. Uansett, massivt dreiemoment ved så lavt turtall har ikke disse dieselbilene, det er først når turboen begynner å dytte gjennom luft at de har moment det er verdt å nevne i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå