Transon Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Hallo, veier nå 140kg og jeg er rett og slett lei av å være feit så skal legge en slag plan nå, jeg studerer i lillestrøm og jobber ikke så penger er ikke det ikke fosser av så må bli et "rimelig" kosthold også Planen er å rett og slett redusere vekta ved trening og riktig kosthold, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal begynne med. Det jeg trenger da tips om er en tre dager i uka's treningsplan og da et brukelig kostholds rutine. I januar Ifjord begynnte jeg å trene men det gikk bare i vekter, hvilket jeg koser meg med har det nydelig når jeg pusher kroppen men det resulterte til at jeg la på meg ti kilo muskel i løpet av to måneder (Skriftlig fra sykehus) Og fikk beskjed å roe ned styrken og da bare dabbet det av derfra. Da gikk jeg med det "gamle" søpple kostholdet mens jeg bare løftet masse vekter (5x5 stronglift hvis det er kjent) -Kosthold plan/tips -Trenings plan/tips Vil gjerne vite hvilke muskelgrupper å fokusere på, hva slags kost det er viktig å fjerne fra dagliglivet og gjerne hva som er viktig å fokusere på, altså mer kondisjon over styrke og lignende. Kjempe takknemmelig for tips og/el. plan folk kommer med Mvh Henrik Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Og fikk beskjed å roe ned styrken og da bare dabbet det av derfra Det er ret tog slett det dummeste jeg har hørt. Ja du fikk mer muskelmasse, men da spiste du i overskudd også, men mer muskelmasse vil gjøre at du forbrenner mer også, så det er fortsatt plan a nå. De vet ikke hva de snakker om. Jeg er på veg hjem fra jobb, om ingen har svart i kveld skal jeg ta turen innom. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Først vil jeg si at det at du koser deg med styrketrening er et godt steg i riktig retning. Det er lettere å endre livsstil om man liker det man gjør i stedet for at hver treningsøkt er et ork. Jeg skal ikke si meg uenig med War (det har jeg altfor lite grunnlag til å kunne gjøre), men uten å vite begrunnelsen til at du ble bedt om å droppe styrketrening er det vanskelig å fraråde tipset fra (såkalte?) eksperter. Det at du har gått opp 10kg i muskler er jo ikke problematisk. Ja, vekta viser et høyere tall enn den gjorde før styrketreningen, men om du er hellig overbevist om at de 10kg var muskler og at ikke økt aktivitetsnivå har ført til at du ble raskere sulten (bl. a. pga økt forbrenning) og det resulterte i at du spiste desto mer kan jeg til en viss grad forstå rådet. Jeg er selv glad i styrketrening og ville gjerne anbefalt det til folk i alle aldre, men om hovedfokus er vektreduksjon ville jeg nok snust litt på kondisjonstrening også. Jeg har faktisk ikke klart for meg hvor mange kalorier man forbrenner på en god styrkeøkt, men en time rask gange/jogg eller intensiv sykling vil nok sette fart på kaloriforbrenningen din. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Nå er det sånn at energi er energi, om man går i en time eller jogger i 30 min så er resultatet på kroppen det samme om man ser isolert på fettprosenten. Med en slik vekt ville jeg ha tatt det i to etapper. Hva du spiser er mindre viktig en hvor mye du spiser. Det er bedre å spise litt sunnere en nå og klare det, en det er å gå helt bananas med frø og pulverposer, for å så falle av vogna om 3 uker. Det eneste man trenger for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd. Trener man styrke samtidig så vil man ikke øke muskelmassen pga kcal-underskuddet, men det vil bidra til å oppretholde muskelmassen man har. Frem mot sommeren så mener jeg du bør legge deg på 3500 kcal den første mnd, så 3000 kcal de neste 2 mnd. Uten om dette så trener man for 500kcal ( ca en time) hver dag. 3 av dagene kan være styrketreningen, og de andre dagene er aktiviteten valgfri. Jogge kan være tungt og demotiverende med en slik vekt, gåtur vil være like bra. Eller til og med vaske ned leiligheten ol. Det må da være en aktivitet man ikke hadde fra før, så det faktisk blir 500 kcal ekstra i forbruk VS situasjonen i dag. Når det kommer til kosten så vil jeg anbefale en livsstilsendring som man kan holde på, ikke bare en urealistisk og dyr diett. Det betyr at cola blir cola zero, sukkersaft blir sukkerfri saft osv. Når man er sulten så drikk et stort glass vann først , kanskje var det bare tørste, ikke alltid man merker forskjell. Det kan skyve måltidene et par timer totalt på en dag så det automatisk blir mindre. Stalltips til middagene er å lesse på med mer grønnsaker. En pose man koker koster vel 10kr-ish , ikke er det dyrt heller. Ta heller 80% grønnsaker på fatet, så kjøttet og når pasta og ris skal på så bare ta på en knyttneve stor dash. Til over, en god styrkeøkt er rett under 500 kcal. 1 Lenke til kommentar
Transon Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Først vil jeg si at det at du koser deg med styrketrening er et godt steg i riktig retning. Det er lettere å endre livsstil om man liker det man gjør i stedet for at hver treningsøkt er et ork. Jeg skal ikke si meg uenig med War (det har jeg altfor lite grunnlag til å kunne gjøre), men uten å vite begrunnelsen til at du ble bedt om å droppe styrketrening er det vanskelig å fraråde tipset fra (såkalte?) eksperter. Det at du har gått opp 10kg i muskler er jo ikke problematisk. Ja, vekta viser et høyere tall enn den gjorde før styrketreningen, men om du er hellig overbevist om at de 10kg var muskler og at ikke økt aktivitetsnivå har ført til at du ble raskere sulten (bl. a. pga økt forbrenning) og det resulterte i at du spiste desto mer kan jeg til en viss grad forstå rådet. Jeg er selv glad i styrketrening og ville gjerne anbefalt det til folk i alle aldre, men om hovedfokus er vektreduksjon ville jeg nok snust litt på kondisjonstrening også. Jeg har faktisk ikke klart for meg hvor mange kalorier man forbrenner på en god styrkeøkt, men en time rask gange/jogg eller intensiv sykling vil nok sette fart på kaloriforbrenningen din. Har en sånn maskin på sykehuset som måler fettprosent og masse magiske statestikker Men de ville at jeg skulle roe ned med muskel bygging pga vekt økning hvor de ville ha reduksjon hvor det sto svart på hvitt fra kvittering at fettprosent gikk ned og muskel masse opp. men idk. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det er kun styrketrening med kcal-overskudd. Det skal du jo ikke, uten det vil det ikke øke mens du går ned i vekt. Lenke til kommentar
Transon Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Nå er det sånn at energi er energi, om man går i en time eller jogger i 30 min så er resultatet på kroppen det samme om man ser isolert på fettprosenten. Med en slik vekt ville jeg ha tatt det i to etapper. Hva du spiser er mindre viktig en hvor mye du spiser. Det er bedre å spise litt sunnere en nå og klare det, en det er å gå helt bananas med frø og pulverposer, for å så falle av vogna om 3 uker. Det eneste man trenger for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd. Trener man styrke samtidig så vil man ikke øke muskelmassen pga kcal-underskuddet, men det vil bidra til å oppretholde muskelmassen man har. Frem mot sommeren så mener jeg du bør legge deg på 3500 kcal den første mnd, så 3000 kcal de neste 2 mnd. Uten om dette så trener man for 500kcal ( ca en time) hver dag. 3 av dagene kan være styrketreningen, og de andre dagene er aktiviteten valgfri. Jogge kan være tungt og demotiverende med en slik vekt, gåtur vil være like bra. Eller til og med vaske ned leiligheten ol. Det må da være en aktivitet man ikke hadde fra før, så det faktisk blir 500 kcal ekstra i forbruk VS situasjonen i dag. Når det kommer til kosten så vil jeg anbefale en livsstilsendring som man kan holde på, ikke bare en urealistisk og dyr diett. Det betyr at cola blir cola zero, sukkersaft blir sukkerfri saft osv. Når man er sulten så drikk et stort glass vann først , kanskje var det bare tørste, ikke alltid man merker forskjell. Det kan skyve måltidene et par timer totalt på en dag så det automatisk blir mindre. Stalltips til middagene er å lesse på med mer grønnsaker. En pose man koker koster vel 10kr-ish , ikke er det dyrt heller. Ta heller 80% grønnsaker på fatet, så kjøttet og når pasta og ris skal på så bare ta på en knyttneve stor dash. Til over, en god styrkeøkt er rett under 500 kcal. Tusen hjertelig for tips, fikk beskjed i stad at jeg hadde bekymret mangel på D vitamin så blir vell å planlegge litt nå framover og ta innover tips samt spise mere fisk el. tilskudd og få litt mer kontroll på det som kommer inn i kjeften Styrke tre ganger i uka ja, noen spesielle muskelgrupper det er verdt å fokusere på? Endret 25. mars 2015 av Transon Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Uten at eg er noen form for ekspert, så er vel knebøy og markløft gode øvelser som trener mye av kroppen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det som er viktig å forstå er at du kan trene 24/7 uten fremgang så lenge kostholdet ditt forblir dritt. Dropp brus/chips/snop, det gir en glede i fem sekunder for så å gi dårlig samvittighet. Det er ikke verdt det. Drikk vann og kun vann, vekten vil da renne av uansett om du trener eller ikke. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det stemmer, med 1000 kcal i total minus pr dag vil vekten renne av. Selve vekttreningen er for å beholde muskelmassen. Uten denne muskelmassen så vil 50/50 være muskel/fett som ryker. Og når muskelmassen ryker vil man forbrenne mindre og må spise enda mindre når idealvekten er nådd for å ikke legge på seg igjen. Ingen god ide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Det jeg skrev var bare å forklare hvor enkelt det faktisk er, du trenger ikke piller eller bøker om emnet. Selvfølgelig burde han trene på siden, det burde man uansett om man er feit/tynn, 16år/60år. Vektreduksjon går på viljestyrke og ingenting annet. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Ja det er faktisk så enkelt. Det letteste er å begynne på kjøkkenet. Ved å bytte ut hva man spiser så slipper man bare å unngå ditt og unngå datt, men kan spise seg like mett eller mettere samtidig som vekten raser nedover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå