M98kF1 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Da ser det ut til at Stortinget har bestemt seg for hva de skal stemme... Nå blir redningsvest påbudt Liten artighet denne gangen er at liberalistiske Venstre stemmer for, mens Sosialistisk Venstreparti stemmer mot og uttaler: – Vi er imot regulering av atferd når handlingen ikke går utover andre og det er voksne mennesker det er tale om. Å forby alt man er imot og påby alt man er for, er ikke noe SV går inn for[...] Så til spørsmålet: Bør "vi" forby alt vi er dumt, og påby alt som er lurt? Skal det være noen grense for hva Stortinget kan regulere? Er alt som kan reddet ett liv noe vi bør lovregulere? Som noen sikkert har gjettet fra ordvalget synes jeg dette er nok en av de bittesmå tingene som gjør "verdens beste land" litt kjipere å leve i... 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg ærligøs Skrevet 24. mars 2015 Populært innlegg Del Skrevet 24. mars 2015 Mulig jeg har misforstått loven, men likevel: To av Norges beste svømmere øver i lag. En ror i båt, mens den andre svømmer langs båten. Politiet kommer og bøtelegger personen i båten, men ikke den som allerede er i vannet. Personen i båten får bot, fordi han kan risikere å havne i samme situasjon som den som ikke får bot, altså i vannet. Blir ikke dette absurd? 10 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Mulig jeg har misforstått loven, men likevel: To av Norges beste svømmere øver i lag. En ror i båt, mens den andre svømmer langs båten. Politiet kommer og bøtelegger personen i båten, men ikke den som allerede er i vannet. Personen i båten får bot, fordi han kan risikere å havne i samme situasjon som den som ikke får bot, altså i vannet. Blir ikke dette absurd? Jo. Det er også rart at ikke farten båten er i har noe å si, kun størrelsen. Å tøffe rundt i en sjekte på 25 fot (under 8 meter) i 6 knop vil medføre brudd på lovverk om man ikke har på seg flytevest.. Sommeren 2015 kommer vi til å få en ny hashtag - #flyteplaggSkille. Soling på dekk i sjekta blir ikke lengre like kult. Her virker det som politikerene ikke har tenkt seg helt om.. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 [...]Blir ikke dette absurd? Joda, og enda særere er det at loven ikke gjelder "fritidsbåter over 8 meter", men at loven er knotete formulert er ikke så nøye. Det viktige er at Nasjonalforsamlingen ser det som sin oppgave å styre når og hvor det skal være straffbart å vurdere selv om du bør bruke flytevest Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Jeg lurer også på om jeg må ha vest på meg når jeg skal ta en lur framme i kahytten mens de to andre i båten dorger i sneglefart på fjorden? Jeg er enig i at dette uansett ikke er bra. Vi fratas muligheten for å utøve sunn fornuft. Når vi står i situasjoner, spør vi oss selv: Hva er lovlig og ulovlig å gjøre i denne situasjonen? Vi burde spørre oss selv: Hva er fornuftig å gjøre i denne situasjonen? Sunn fornuft som ikke brukes, visner hen. Dette er kanskje politisk ønskelig? Lenke til kommentar
baguett Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Ånei tar nok ikke på meg flytevesten når jeg skal dorge/trolle 7-8 meter ifra fjæra denne sommeren heller. Da får de gi meg den boten og skulle jeg bli tatt, får hele saken falle på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Spørsmålet er ikke om vi skal forby alt vi misliker og omvendt, for det gjør vi helt klart ikke. Men vi skal forby og påby der vi ser det hensiktsmessig (hvis du mener nei, bør du heller starte din egen anarkitråd enn å svare her). Spørsmålet er hvor grensen skal gå, hvor risikabel en handling skal være før folk pålegges sikkerhetsutstyr. Det er jo påbudt med bruk av bilbelte, er ikke det greit, da? Skal man jobbe på et tak, skal man bruke sikringsutstyr, selv om det er sjelden man ramler ned. Også det helt OK, spør du meg. Yrkeslivet er fullt av påbudt verneutstyr. Det har lenge vært påbudt å ha flyteplagg tilgjengelig ombord i båt, men i små farkoster gir dette liten mening siden man her havner på sjøen så fort at det ikke hjelper om man ikke allerede er sikret. Derfor burde loven enten mykes opp eller strammes inn. Den sunne fornuften er her overlatt til politiet, som må velge i hvert enkelt tilfelle om de vil håndheve loven. Dette er glimrende, for nå kan vi endelig bøtelegge tyske turister og andre klovner som står fire mann oppreist uten flytevest og fisker i pionerjolla de har leid. Endret 24. mars 2015 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Da teller jeg ned til at loven blir utvidet til våre firbente venner: 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 [...]Den sunne fornuften er her overlatt til politiet, som må velge i hvert enkelt tilfelle om de vil håndheve loven. Dette er glimrende, for nå kan vi endelig bøtelegge tyske turister og andre klovner som står fire mann oppreist uten flytevest og fisker i pionerjolla de har leid. Er det glimrende? Skjønnsmessige lover som politiet kan bruke om "det passer seg sånn" og/eller de ikke liker trynet ditt? Og du synes det bør være en politioppgave å påse at folk har "sunn fornuft"? 5 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Ja, godt du passer på, storebror. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Dette minner meg om en sak jeg leste om for en tid siden der kystvakten sendte ut en RIB mot en snekke der en 90-åring drev og fisket. Dette var oppe i Lofoten en plass, og "søringene" fra kystvakten sa han måtte ta på seg redningsvest. Fiskeren, som har levd hele livet som yrkesfisker, ba dem dra en viss plass og kystvakten måtte gi etter. Jeg tror jeg hadde gjort det samme. Jeg kan skjønne om det er barn i båten, da har man et ansvar over disse. Men at staten skal gå rundt å barnepasse voksne mennesker om å bruke redningsvest er bare helt tullete. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Hvorfor? Det er ingen vesensforskjell på dette og bilbelte. Er det også et tullete påbud? Endret 24. mars 2015 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Bilbelte burde naturligvis også være frivillig. 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Det er ingen vesensforskjell på dette og bilbelte. Jo det er det. Det er veldig mange aktiviteter det er både utenkelig og ulovlig å gjøre i bil som er helt normalt og lovlig i båt: Sole seg på taket under fart, sove i en seng nede under dekk, lage mat, sitte på dass, bade, vaske pungen, pule etc. Noe av dette går helt fint med vest på, annet er litt plundrete og i noen av situasjonene er vest helt idiotisk eller til og med farlig. Er det også et tullete påbud? Ja, det er det. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 "Naturligvis"? Ja. Det er opp til deg om du vil bruke bilbelte eller ikke. Jeg bryr meg ikke. Samme om du velger å kjøre en gammel Volvo 240 uten aribags eller en helt ny XC90. Det er opp til deg. Jeg tvinger ikke deg til å velge. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Så det er ingen som skjønner at slike ulykker koster samfunnet mye og det koster mye i ditt personlige liv? Du må være rimelig dum om du ikke bruker bilbelte i bil eller vest i båt, men, det er kanskje en grunn til at ett slik påbud har kommet når man leser hva folk skriver i denne tråden, jada, dere kan dra sunn fornuft kortet alt dere orker, men flesteparten har ikke "sunn fornuft", det som skjer når en idiot, som da antageligvis blir en av dere i denne tråden, havner i sjøen så må noen komme å redde dere, men så klart, dere kan jo bare drukne for min del, mer mat og plass til meg. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Folk som virkelig mener eller påstår at de mener bilbeltebruk burde vært frivillig har jeg så lite tankemessig til felles med at jeg sliter med å holde en meningsfull diskusjon gående. Jeg har allerede sagt mitt, og kommer ikke til å skifte mening. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Ingen som tvinger deg til å skifte mening. Det er det som er så fint med frihet og personlig ansvar. Noe som dessverre er mangelvare i Norge. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå