Gå til innhold

Oppkobling TV, forsterker og PC...


Anbefalte innlegg

Har store problemer med å få det til å fungere slik jeg vil :(

Utstyr:

PC med skjermkort og eget lydkort med digital fiber utgang

TV samsung ue55f6505

Forsterker HT-E6730W

Kilde er en tv boks fra fiberleverandør

Har lagt ved en .ppt fil hvordan det nå er koblet.

 

For å se PC:

Setter TV til hdmi2 og forsterker til digital inn, bilde kommer men ikke lyd.

(dette har fungert før, men mulig jeg har stild på noe som gjør at det ikke funker nå)

 

For å se TV:

Setter TV til hdmi1 og forsterker til hdmi1, dette fungerer tålig selv om min kone skulle ønske det var enklere å skru på :)

 

For å se Smart-hub ting fra TV:

Da får jeg ikke lyd fra forsterker, kun internt på TV.

 

Synes alt er litt klumpete og er ikke helt sikker på hvordan det bør kobles opp for at det skal fungere best mulig.

Ønsker jo at forsterker alltid skal sende lyd uansett hva som er kilde.

Det er så mye innstillinger både her å der at en kan jo gå i surr av mindre.

Noen som har peiling på dette?

 

 

TV opsett.ppt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at alle HDMI-kablene dine også har støtte for lyd (husker ikke om det heter HDMI 1.4 eller HDMI 2.0)

 

Alle HDMI kabler støtter lyd, helt fra versjon 1.0. Regner med at du tenkte på ARC, dette kom med 1.3b eller 1.4 så vidt jeg husker, men selve kabelen er den samme som fra 1.0, bare at de er testet på en nyere standard, men internt så har de alle lederene, og vil støtte ARC da denne ikke er så kravstor. Det er mer 4K innhold osv som krever den ekstra båndbredden som 1.3 og høyere testede kabler kan levere.

 

 

Til TS:

 

Gjør som Newman221 sier. Hvis du får problemer med å aktivere ARC på noen av enhetene, så bruk den optiske kabelene du har til å hente lyd i fra TVen fra smart-TV delen.

 

For å gjøre ting enda enklere for Fruen, ta å kikke litt på Logitechs Harmony fjernkontroller. De gjør livet mye enklere når de er satt opp riktig, og det er ikke så vanskelig å få til. Da er det 1 trykk for å sette igang alt og få alt på riktig innganger.

 

Kan forklare litt bedre. I fjernkontrolleren så legger du inn hvilke komponenter du har, så finner den alle knappene selv. Og du setter opp aktiviteter som Se TV, Se PC, Smart-TV osv. Når man trykker Se TV, så slår den på TVen, og setter denne på riktig inngang, den starter dekoderen, og den starter og setter forsterkeren på riktig inngang. Kun med 1 trykk. Det samme når man slår av, 1 trykk, og den slukker alle enheter som er i drift.

 

Ser man TV, og bytter til PC, så bytter den inngangene den trenger, og slår av dekoderen. Det fine med de litt dyrere logitechene er at de har skikkelig skjerm, og man får da lagt inn logoene på de forskjellige TV kanalene osv, slik at man kun trykker på logoen, så velges riktig inngang.

 

Har selv Harmony Touch som er en meget god fjernkontroll.

 

Men ett tips man sier til denne, sjekk og test skikkelig før fruen for lov til å prøve, for skulle det ikke funke skikkelig med en gang, så vil de aldri røre den igjen. Det hender av og til at fjernkontroll kommandoene har blitt lagt inn feil, eller ikke finnes, og dette kan skape litt trøbbel. Nå har jeg hatt fjernkontroll fra Logitech i snart 10 år, (3 forskjellige typer, byttet av eget ønske, ikke fordi de har blitt ødelagt). og programmert inn for flere andre også. Kun 1 gang har jeg opplevd at det manglet en inngang for en TV, ellers har alle komponenter hatt kommandoene de trenger, eller man kunne legge de til i fra original fjernkontrollen meget enkelt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, skal prøve dette.
Glemte å nevne at HDMI fra pc er utgang fra skjermkort (Radeon X1800) som DVI med overgang til hdmi. Denne kan jeg vel ikke få til å kjøre lyd gjennom?
Problemet blir vel da at forsterker må sti på digital inn for lyd, men da ingen bilde, eller hdmi 2 for bilde og ikke lyd?

Lenke til kommentar

På enkelte skjermkort så fulgte det med en overgang fra DVI til HDMI som man også fikk lyd med. Dette var da kun den spesifike over gangen som dette funket med, ikke en man kjøpte noe annet sted. Hvis det er mulig så finner du den igjen der du velger standard lyden under kontrollpanelet. Men mest sannsynlig ikke, da DVI ikke støtter lyd.

 

På den type forsterker som du har så må du nok da kjøre PCens HDMI kabel rett i TV, og digitalt til forsterkeren. Alternativt invistere i ett nytt skjermkort med HDMI utgang. Som ren erstatter av det du har i dag, uten særlig ytelsesforbedring så er det ikke mange hundre det koster.

 

Hadde du hatt en skikkelig hjemmekino receiver, så kunne man ha valgt både analoge og digitale innganger sammen med HDMI bildet.

Man taper som regel en del på ferdig pakker, selv om de er hendige på sin måte. Som regel er de mindre fleksible en separate løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...