Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistrering, Mini-buss til personbil

Son2

Anbefalte innlegg

Er eieren av en Mercedes Benz Sprinter som veier 2300 KG i egenvekt, og denne bilen står som mini-buss, og jeg vil gjøre dette om til en personbil. Bilen er helt klar for omregistrering, det er bare vognkortet som er problemet. Totalvekten som står i vognkortet er 3550 KG. Hva skal jeg gjøre?

Endret av Son2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møt opp på Statens vegvesen og be om eit tilsyn på den, er alt i orden fikser damene i skranken resten.

Du må sikkert ut med nokre kroner for jobben. (?)

Edit:

Leste for fort, såg ikkje tillatt totalvekt var 50 for mykje.

Utan at eg skal sei det med sikkerhet så er det vel bare til å justere det tallet ned til 3500kg for Statens vegvesen. Egenvekta er jo godt innenfor.

Endret av HiAceRobin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er eieren av en Mercedes Benz Sprinter som veier 2300 KG i egenvekt, og denne bilen står som mini-buss, og jeg vil gjøre dette om til en personbil. Bilen er helt klar for omregistrering, det er bare vognkortet som er problemet. Totalvekten som står i vognkortet er 3550 KG. Hva skal jeg gjøre?

Får du ikke totalvekten under 3500KG må den registreres som liten lastebil (C1).

Lenke til kommentar

Møt opp på Statens vegvesen og be om eit tilsyn på den, er alt i orden fikser damene i skranken resten.

Du må sikkert ut med nokre kroner for jobben. (?)

Edit:

Leste for fort, såg ikkje tillatt totalvekt var 50 for mykje.

Utan at eg skal sei det med sikkerhet så er det vel bare til å justere det tallet ned til 3500kg for Statens vegvesen. Egenvekta er jo godt innenfor.

Håper det! Takk.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å bare møte opp, du må ha godkjenningspapirer fra importøren som sier hvilken teknisk endring som må til for å nedregistrere bilen..

Og ja, en endring på bilen er faktisk nødvendig.

Kontakt Bertel O. Steen, så kan du se om de gidder å hjelpe deg på vei.

Lenke til kommentar

Utan at eg har greia på det, så meina nå eg at Statens vegvesen skal veta kva som kreves for omregistrering. Eg hadde snakka med dei før eg spring til Bertel O. Steen.

Det som er nødvendig i mine auger er at antall seter skal sjølvsagt passa med klasse B. Fjerner du seter fra ein minibuss som i utgangspunktet er registrert for fleire, då blir både egenvekta (som er godt innenfor fra før) og tillatt totalvekt endra.

Men om du Snylter har erfaring fra nær fortid, så skal eg absolutt ikkje sei deg imot.

Uansett så vil du få eit greit svar fra dei på trafikkstasjonen om kva som kreves. Lykke til.

Lenke til kommentar

Slik endrer du status for kjøretøy

Send søknad om statusendring av kjøretøy til tollregionen du bor i. Kopi av kjøretøyets vognkort må legges ved. Tollvesenet vil da gi tillatelse til å endre kjøretøyet og du får en innbetalingsblankett.

Betal tillegget og start ombygging.

Når ombyggingen er ferdig: Ta kontakt med en av Vegvesenets trafikkstasjoner for å få kjøretøyet godkjent. Det er Vegvesenet som har ansvaret for tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr. Vegvesenet utsteder også nye skilt når det trengs.

Kilde: http://www.toll.no/no/bil-og-bat/bygge-om-bil/statusendring-ved-ombygging-av-bil/

Lenke til kommentar

HiAceRobin:

Jeg har erfaring fra nedregistrering av en rekke biler..

Tiden de er nedregistrert er fra 1998 til 2014.

Godkjenningspapirer er som utgangspunkt nødvendig for alt man skal ha statens vegvesen til å gjøre, inkludert å registrere ned tillatt totalvekt.

Å fjerne seter er dog fullt mulig uten papirer, men det vil ikke i seg selv påvirke tillatt totalvekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...