pal.carlsen Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei som tittelen sier. Min kjære gamle far lurer på om det er mulig å bruke hjemmepc pakken til noe annet enn å sende mail. Han er en gammel band gubbe og synes det kunne vært artig å kunne bruke pcen til å spille inn litt musikk sammen andre grånende rockere. Selvsagt har de fletta peiling på hva som finnes og trengs av utstyr til pcen. fra før av har de noen gamle mixere og diverse pa utstyr for å spille live. Hva slags lydkort må kjøpes her, og hvor mange spor får du for en rimlig penge? Hva koster 8/12 osv spor? (Har desverre ikke særlig peil selv på dette området selv) Hva slags kontakter/innganger får du, eller trenger du? Gitar jack? Han synes at det hadde vært veldig greit med en "break out box" til koblinger slik at man slapp å fikle bak på pcen hele tiden. Software, holder det bare å skaffe seg en versjon av f.eks Qbase, Cakewalk el lignende. hvilket av disse har lavest terskel med tanke på brukervennlighet? Folk på 50+ har ikke like lett for å lære seg slike ting Om noen kan "hjelpe meg å hjelp" blir jeg meget glad. Pål PS. Pcen er ikke noen super pc, p3 800 tror jeg og jeg tenkte jeg skulle smelle inn en rambrikke til så den fikk 512 mb ram. men det burde da holde. Bytte er uansett ikke aktuelt Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hei som tittelen sier. Min kjære gamle far lurer på om det er mulig å bruke hjemmepc pakken til noe annet enn å sende mail. Han er en gammel band gubbe og synes det kunne vært artig å kunne bruke pcen til å spille inn litt musikk sammen andre grånende rockere. Selvsagt har de fletta peiling på hva som finnes og trengs av utstyr til pcen. fra før av har de noen gamle mixere og diverse pa utstyr for å spille live. Hva slags lydkort må kjøpes her, og hvor mange spor får du for en rimlig penge? Hva koster 8/12 osv spor? (Har desverre ikke særlig peil selv på dette området selv) Hva slags kontakter/innganger får du, eller trenger du? Gitar jack? Han synes at det hadde vært veldig greit med en "break out box" til koblinger slik at man slapp å fikle bak på pcen hele tiden. Software, holder det bare å skaffe seg en versjon av f.eks Qbase, Cakewalk el lignende. hvilket av disse har lavest terskel med tanke på brukervennlighet? Folk på 50+ har ikke like lett for å lære seg slike ting Om noen kan "hjelpe meg å hjelp" blir jeg meget glad. Pål PS. Pcen er ikke noen super pc, p3 800 tror jeg og jeg tenkte jeg skulle smelle inn en rambrikke til så den fikk 512 mb ram. men det burde da holde. Bytte er uansett ikke aktuelt Hei, Denne pc'en blir nok i minste laget for harddisk-recording - men det er jo mulig man kan få til noe. Gå hit: Procom og evt ring de - så får du garantert all hjelp du trenger.. Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Takker for det, men det hadde vært greit om noen kunne komme med konkrete anbefalinger så jeg har "litt" peil før jeg skal snakke med selgere... Er det jeg beskriver i det hele tatt mulig innenfor et realistisk budsjett? Finnes det evnt noen simple og greie nødløsninger som også vil virke? går utifra at det er ganske mange hobby musikere der ute som har syslet med slike ting. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Nødløsning... 1. koble alle instrumentene til en mixer (du sa han hadde "gamle mixere"). 2. koble utgangen på mixer'n til line-in på lydkortet. 3. starte "Creative Wave Studio" eller "CoolEdit" eller liknende. 4. prøvespille litt og justere nivåene på instrumentene på mixer'n. 5. trykke "record" i "Creative Wave Studio" eller "CoolEdit" eller liknende og sette igang å spille. Dette gir selvsagt kun et vanlig tokanals (stereo) opptak, men som sagt, nødløsning. Både Yamaha og Terratec har gode multichannel recording kort, som ikke er blandt de ALLER dyreste på markedet, men for 8 kanaler så koster det jo uannsett noen kroner. Bl.a. er software'n til multichannel recording ganske dyr. Cakewalk er nok noe lettere å bruke enn Cubase, men det er smak og behag. Det finnes mange "light" utgaver, som f.eks. Cakewalk Plasma (light utgave av Sonar) som fungerer nesten like bra som storebrødrene, men som er enklere å bruke. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 P3 800 MHz er helt OK hvis du bare skal ta opp lyd. Med en gang du begynner å legge på effekter i "real time" trenger du noe kraftigere. Sjekk www.procom.no (som nevnt) for de billigste 8 inputs kortene. Jeg har et Inca88 (8 innganger/8 utganger, ultralav latency), men jeg tror ikke de selger det lenger. Hvis du vil ha et veldig bra kort for pengene med 8 innganger nå, tror jeg det beste blir M-Audio Delta 1010. Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Takker for inspill. nei tror ikke det er særlig aktuellt å legge på effekter "real-time". Da skal de jo spille gitar og synge Men hvis jeg forstår dere rett kan en mulig løsning være M-Audio Delta 1010. hva er prisen på det da, og hvordan kobles de 8 ingangene til? Sorry jeg er helt grønn på området. Den løsningen med mixeren->line-inn blir litt vel jalla, da tror jeg interessen blir liten med et så mediokert resultat, men da vet jeg hvor absoultt minimum ligger Har man i det hele tatt brukt for en mixer i slike sammenhenger, eller er det poenget, nemlig at man ikke bruker den, men gjør mixingen på pcen? Skal finne ut akkurat hva slags utstyr han sitter på idag, det vil vel gjøre valget noe enklere kanskje. Edit: ser at det m-audio kortet kostet 6890,- det er nok i overkant. Dessuten hadde det 10/10 utganger hva med ESI WaveTerminal 192M til 2195,- har kun fire inn, men hele 8 ut. Hva skal man med det. Er vel mer relevant med flere inn enn ut til min fars bruk eller hva? Ellers ser jeg det finnes en light versjon av det kortet til omtrent halv pris, hva med det tror du? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hva med et portastudio av no slag?? man får jo tak i dem til en rimelig penge. Ser det er en på www.procom.no, en rolandsak, som ikke koster allverden, med 8 inn. Det finnes sikkert noe på musikkweb.no også. Det er kanskje lettere for fattern å lære seg også ;-) (har far selv) Jacob Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Du må nesten ha ein mixer. Enten digital eller analog. Bare for å få tatt f.eks alle kanalane som blir brukt til slagverk ned til ein kanal. For så å sende det ut på ein av AUX kanalane. Det er også ein fordel å ta ein liten EQ-innstilling. Har ikkje erfaring med å ta det inn på pcen. Yamaha har nokon veldig fine digitale pulter med HD og cd-r.. men dei koster flesk.. =/ Så er det også ein fordel med lettere lyd-demping av rommet osv. Holder sjøl på med å lage eit studio på eit u.hus her i kommuna. Gleder meg til det blir ferdig. Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 He, jo de må nok ha en mixer, og grunnen er at trommer er det ingen av de faste gutta som egentlig spiller. Det er derfor de har hatt ulike trommemaskiner og mixere for å gjøre den jobben. Hmm, hva er så portastudio, noen eksempler på hva som er greit å kjøpe der? Så at det var endel ting til salgs på bruktsidene til procom så det kan jo hende det er mulig å gjøre et kupp der. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Portastudio er en portabel digital opptaker, gjerne med flere spor/innganger. Den tar opp lyd på en hardisk/minnekort, og har gjerne innebygde effekter, EQ og slikt. I tillegg kan man bruke flere virtuelle spor, slik at man lett kan bruke mer en åtte. Tror jeg har sett opptil 64 spor på noen. Det er som en avansert utgave av den gamle firesporsopptakeren. Et eksempel er Roland Boss BR-864 under hardiskrecordere på procom.no. Vet også at Korg lager slike, og sikkert mange andre også. De funker med en gang, istdenfor å måtte installere driver og slike ting på en pc, og sikkert litt enklere å forstå. Jacob Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Har fått litt mer infor om hva som er behovet og sitat: " Det som skal inn er gitar, bass og sangmikrofon, alle med jack-plugger + en midi rytme/ trommemaskin fra Roland (R-8?) også med jack" Okei da burde vel kanskje 4 spors lydkort holde fint da? Det får man vel ok kvalitet for ikke alt for mye penger. Noen som har noe å anbefale? Mer sitater om målet: "Målet er å kunne spille inn lag på lag med forskjellige stemmer/ instrumenter, mixe sammen, manipulere lyden og ta sluttresultatet ut på CD." Dette burde vel gå fint med et slikt lydkort og et av nevnte programmer tidligere i posten eller? Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Bruk nå iallefall stereospor til trommemaskina, ellers blir det temmelig dødt. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 oxo må du ha en stor harddisk... Lenke til kommentar
shahin Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 M-Audio Delta 44 m/ breakout boks. Mic's kobles til mikser pga mic preamps i mikser og deretter fra mikser til lydkort. Bass bør gå gjennom DI-boks (500kr), eller gjennom mikseren den også. Trommemaskin er eneste som med fordel kan kobles rett til lydkort input. Alt etter hvor bra mikser det er, så kan dette kobles opp mye ryddigere. F.eks. hvis mikseren har 4/8 busser kan man kjøre hver bus output til sin ch. på lydkortet. Med 1 klikk på mikseren sender man da gitar til input 1,2,3,4 på lydkortet etter eget valg. Pc'en du nevner er bra nok oppmot ca. 14-18 spor avspilling med 1-2 middels krevende effekter pr spor (reverb/compressor). PS: M-Audio Delta1010 vil ikke fungere bra på din pc (har brukt den på 3 ulike maskiner). Det kreves ganske god hardware for 8 spors opptak i max kvalitet. Det er egentlig bare vits å kjøpe 1010 hvis man trenger å recorde live trommer, ellers bør vel 4 spors holde for ditt bruksområde? Selv byttet jeg ut min Delta1010, med Delta44 og er kjempefornøyd Lykke til med kjøpet :O) Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Høh, takker for disse inspillene. Er ikke poenget at man skal kunne gjøre mixe jobben på pcen? De har altså ikke noen mixer så vidt jeg forstår, men kun en tromme/midi maskin fra Roland. Kan man da spille inn f.eks gitar på pcen. høre på gitar sporet og legge på bass og lignende operasjoner eller er ikke det mulig? Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Sjekk litt rundt på nettet og i musikkbutikker nær deg. Mixing kan gjøres på pc'en, og kan slå sammen flere spor om det blir nødvendig pga PC'ens kapasitet. Det som er utfordringa deres er å bestemme seg for grensesnitt. Skal de spille sammen - på forskjellige spor, så er en digital mixer, med f.eks ADAT eller optisk grensesnitt mot lydkortet en fordel. Du har mildt sagt et hav av muligheter, fra noen tusenlapper og opp til himmelen. Kan man da spille inn f.eks gitar på pcen. høre på gitar sporet og legge på bass og lignende operasjoner eller er ikke det mulig? Ja, du kan til og med spille inn litt av bassen, og så kopiere, lime, klippe, loope.... ...men disse gutta er et band, så jeg vil tro de spiller sammen for å ha det gøy. ...men ta en tur i butikken for å få demonstrert noe av det de har. ....lommeboka til karene tømmes fort når de får se og høre hva som finnes!! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Hvis man skal få noe skikk på dette (og samspill) så må man ha et lydkort med like mange innganger som det er instrumenter i bandet, og så må i det minste gitaren spilles gjennom en forsterker eller en effektprosessor. Det og spille en og en er ikke det samme, og krever helt andre kunnskaper som musiker enn det å spille sammen. Slike lydkort er det bare å handle, men de koster litt mer enn vanlige forbrukerlydkort, som typisk har stereo inngang. Så har man problemet med monitoring uten lekkasje mellom sporene.. Her er det mye å lære. Trommemaskinen kan styres fra MIDI, det er ikke nødvendig å "ta opp" audio fra den før man er ferdig med mixen og skal lage et audiospor. Det samme gjelder evt keyboard. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Husk ørepropper til eget bruk da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå