Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for borettslag angående søndagsvask.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå koker det altså snart over for meg.

Kjæresten min har kjøpt leilighet i et borettslag og jeg leier av henne.

Når vi flyttet inn fikk vi beskjed om at det var felles vaskerom i hver etasje, da hver leilighet har sin vaskedag i uken man-fre, og helgen er fritt frem.

Her står det altså ingen ting om at man ikke kan bruke rommet eller maskinene i det på søndager.

Søndagen er den perfekte dagen for klesvask for oss, da vi begge jobber hele uka inkl. lørdager.

Men den gang ei, det tok ikke lange tiden før vi fikk flere bemerkninger fra en spesifik nabo om at dette ikke var lov. Vi sjekket opp i reglene for borettslaget, og her står det ingen ting om det.

Vi kontaktet formann i borettslaget og han skulle undersøke dette.

Vi får tilbakemelding om at det vil bli tatt opp i samlingen ved neste anledning (om noen måneder), men inntil da gjelder nåværende "regler" om å ikke bruke rommet på søndager.

Er dette lov?

Det hele topper seg da vi i dag får mail fra formann om at det har kommet inn en klage på oss, da vi ikke har fulgt reglene. Dette er altså løgn. Vi vasket lørdag kveld , og riktig nok glemte å hente vasken, og hentet den heller søndag morgen. Problemet her er jo ikke at vi har glemt vasken, men at vi har tydeligvis vasket på søndag (mot naboens tydeligvis største irritasjon).

Dette er jo rett og slett trakassering etter min mening.

Finnes det noen lover eller regler jeg kan forsvare meg med? Dette føler jeg er helt galskap. Vi lever i 2015. At man ikke skal kunne vaske klær på en søndag? Virkelig?

Vaskerommet ligger ikke vegg-i-vegg med noen av leiligheten engang. Hverken over eller under!

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, send allerede nå inn forslag om vasketider til neste års generalforsamling..

Sørg for å få med noen forslag til når du først sender inn, da om ting som stilletider (en del borettslag har horrible regler for sånt, nærmest totalitære regimer er de..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi får tilbakemelding om at det vil bli tatt opp i samlingen ved neste anledning (om noen måneder), men inntil da gjelder nåværende "regler" om å ikke bruke rommet på søndager.

Er dette lov?

Borettslag har husordensregler som vedtas på generalforsamlingen (hvilket er det du kanskje mener med "samlingen"). Der kan alle andelseiere si sin mening samt stemme over innkommende forslag. Flertallet vil så avgjøre hva som skal, eller ikke skal, være med i reglene.

Engasjement før eller på generalforsamlingen kan få flere over på "din side", men andre kan jo også proklamere sin mening. Til syvende og sist blir dette politikk. Velkommen inn i de voksnes verden.

PS;

Dersom det ikke er oppsatte vasketider i husordensregler eller vedtekter har du egentlig ditt på det rene ovenfor styret. Du kan jo be om en henvisning til punktet de mener du bryter og dersom de ikke kan gi noe svar kan du/dere fortsette med vaskingen. De kan ikke kaste deg/dere ut dersom dere ikke bryter noen vedtatte regler, men det spørs jo hvor upopulær en ønsker å gjøre seg...

PS II;

Generalforsamlingen vil bare behandle innkommende forslag, så du/dere må sende inn forslag (vask på søndager) på forhånd. Skriftlig. Det å ta opp noe under møtet er som regel fåfengt. Styret er pliktig å ta opp alle forslag som kommer inn etter regelboka.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Burettslagslova § 5-11 åpner for at styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen, som er bindende for alle andelseiere. Vedtektene kan legge denne myndigheten til generalforsamlingen. 

Det kan være styret har truffet regler om "vaskedager", det kan være styret ikke har gjort det. Det vet vi ikke, alt vi vet er at vedtaket ikke er publisert eller på annen måte tatt inn i samlingen av ordensregler. For at dette skal få konsekvenser er det uansett et vilkår at man er gjort oppmerksom på reglene. 

I dette tilfellet er styret tydeligvis av den oppfatning at det 1) er vedtatt en slik regel, og 2) at styret ikke vil endre den, men legge den frem for generalforsamlingen (alternativt: styret vil ta opp saken på generalforsamling fordi de ikke kan endre den selv). 

Er dette lov? Forutsatt at det en eller annen gang er truffet et styre- eller generalforsamlingsvedtak om vasketider, så har styret lov til å håndheve dette vedtaket, også om vedtaket ikke er publisert i husordensreglene. 

Det avgjørende blir dermed om du tror styret har rett eller tar feil. Er det ikke truffet noe vedtak kan de ikke håndheve det. 

Lenke til kommentar

Sjølv om vi har komt til 2015 så er vell dette med å ikkje vaske på søndager ein heilt vanlig ordensregel?

I tillegg vil vasking på ein søndag fort kome i konflikt med bestemmelsane i lov om helligdagsfred dersom vasking og sentrifugering medfører støy.

I utgangspunktet virker det derfor rart å anta at slikt søndagsarbeid er greit også når ordensreglane ikkje gir eksplisitt tillatelse til slikt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...