Gå til innhold

Kun to Broadwell-prosessorer vil kunne brukes med dagens hovedkort

Anbefalte innlegg

Hah, regna nesten med at det skulle bli noe slikt når de sa at Broadwell skulle komme til z97. Selv krysser jeg fingrene for at det snart skal komme en verdig etterfølger av Pentium G3258, gjerne med 4 tråder. Det er nok den beste CPUen jeg har hatt gjennom tidene! Billig pris, mye potensiale og lav effektforbruk. Perfekt for gaming.

Vil ikke anbefale de som venter på Skylake til å holde pusten akkurat..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det meste av desktop-bruk har socket 115x-CPUene siden Sandy-Bridge stort sett holdt et jevnt ytelsenivå med små forbedringer fra generasjon til generasjon. Broadwell ser ut til å bli nok en marginal forbedring, og det vil ikke overraske meg om Skylake blir lignende. Det sier seg selv at de som kjører noe slikt som i7-2700K ikke vil ha stor nytte av en oppgradering til en ny socket 115x-CPU ytelsemessig, med unntak av spesifikke programmer som bruker nye instruksjoner.

E-plattformen har derimot i samme tidsperiode hatt større oppgraderinger, og mens socket 115x stortset har stått stille ytelsemessig har socket 2011-x tatt store steg fremover. Hvis det generelle ytelsenivået forblir omtrent det samme for Skylake så burde E-plattformen blitt et selvsagt valg for alle arbeidsmaskiner (noe det omtrent er i dag allerede).

Lenke til kommentar

Vel vel. Jeg vil nå si at det finnes begge RAM-generasjoner på Skylake, i følge dette, men hvilke CPU-utgaver av Skylake som får det ene eller det andre er verdt å sette seg inn i for de som behøver å vite detaljene på det:

Support for both DDR3 SDRAM and DDR4 SDRAM in mainstream variants
.. with up to 64 GB of RAM on LGA 1151 variants

Vil det si 64 Gigabyte RAM per minnemodul?

Flere "lanes" er aldri feil.

Synes også dette høres positivt ut i ordlyden om ikke annet:

SATA Express og Thunderbolt er vel heller ikke å forakte. Selv om Thunderbolt kanskje er på vei ut?

Også er det noe som kalles PCI Express 4.0 for følgende modeller ((Skylake-E/EP/EX))

At bærbar-CPU'ene blir avspist på det ene og det andre er jo ikke et nytt fenomen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...