Gå til innhold

Duger noen av disse billige høytalerne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter to små og billige høytalere jeg kan bruke i forbindelse med den stasjonære PC'en / miksepulten.

Har dessverre ikke mye kunnskap på dette området og lurte på om noen erfarne her inne kunne hjulpet meg?

Budsjett: ca 1500,-

Har sett på følgende:

1) Cerwin-Vega SL-5M (1496,-) : https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...in-vega-sl-5m/

2) Argon 6340 (896,-) : https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...akt-hoyttaler/

3) B&W DM 600 S3 (1200,-) : En bekjent som selger.

Hvor får jeg mest lyd for pengene? Kom gjerne med andre forslag.

På forhånd tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B&W er jo et anerkjent merke som spiller nøytralt. Dette kan ikke bli feil. Cervin Vega har ikke noe ved siden av en miksepult å gjøre (men mange andre steder  :idea: )

Bare til info, så er Genelec standarden på nærfeldts monitorer. Og så bruker man B&W 802 som tillegg. Selfølgelig utenfor ditt budsjett, men ikke for NRK.

Lenke til kommentar

Nøytral lyd vil si at det du putter inn kommer ut nøytralt.

Mixen blir ikke bedre av høytalere som farger lyden med trøkk.

Faktisk har jeg hørt om studioer som bevisst tester musikk på daffe høytalere og interne høyttalere på TV siden det mange som bruker sånt hjemme. Og så prøvde de å få det til å låte bra på dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Av de du lister opp har jeg bare hørt B&W 600 S3 og de burde absolutt duge.  Argon kan godt være ok, men Cerwin Vega hører kun hjemme til fest på lokkalet, der lydkvalitet er uinteressant.  Uansett, DM600 S3 til 1200 ville utvilsomt være mitt valg.

Nøytral og "daff" har ellers ikke noe med hverandre å gjøre.  Det betyr bare at høyttalerne ikke er tunet til å gi tre ganger så mye bass ut som inn, eller diskanten er a) så tilbakelent at du lurer på om ørene dine er 30 år eldre enn resten av deg, eller b) så skrikende at øregangene begynner å blø selv når du bare hører på Sissel Kyrkjebø.  Nøytral betyr helt enkelt at de gjengir det de skal gjengi, og verken legger til eller trekker fra.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...