cbwoll Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Hei!Jeg er på jakt etter to små og billige høytalere jeg kan bruke i forbindelse med den stasjonære PC'en / miksepulten. Har dessverre ikke mye kunnskap på dette området og lurte på om noen erfarne her inne kunne hjulpet meg?Budsjett: ca 1500,- Har sett på følgende:1) Cerwin-Vega SL-5M (1496,-) : https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...in-vega-sl-5m/2) Argon 6340 (896,-) : https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...akt-hoyttaler/3) B&W DM 600 S3 (1200,-) : En bekjent som selger.Hvor får jeg mest lyd for pengene? Kom gjerne med andre forslag.På forhånd tusen takk :-) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Hva skal du bruke høyttaleren dine til? Dersom du skal mikse lyd, så er det svært viktig at høyttaleren er nøytral. Dersom de ikke er det (for eksempel for mye bass), så vil du mikse lyden deretter og resultatet blir lite bass. Lenke til kommentar
cbwoll Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Takk for svar, Ludvig! Det vil bli en blanding av DJ-utstyret mitt og til pc'en når jeg hører/mixer musikk på den. Noen av disse som duger til dette eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 B&W er jo et anerkjent merke som spiller nøytralt. Dette kan ikke bli feil. Cervin Vega har ikke noe ved siden av en miksepult å gjøre (men mange andre steder ) Bare til info, så er Genelec standarden på nærfeldts monitorer. Og så bruker man B&W 802 som tillegg. Selfølgelig utenfor ditt budsjett, men ikke for NRK. Lenke til kommentar
cbwoll Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Supert! Takker så mye. Men "nøytral lyd" er ikke ensbetydende med "daff" lyd? Det er greit trøkk i de likevel? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Nøytral lyd vil si at det du putter inn kommer ut nøytralt. Mixen blir ikke bedre av høytalere som farger lyden med trøkk. Faktisk har jeg hørt om studioer som bevisst tester musikk på daffe høytalere og interne høyttalere på TV siden det mange som bruker sånt hjemme. Og så prøvde de å få det til å låte bra på dette. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Kan du gå litt opp i pris? Da kan du sikre deg disse fra JBL. Virkelig mye skryt, mye for pengene, mye moro samtidig som de er analytiske nok for studiobruk. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. april 2015 Del Skrevet 4. april 2015 Du kan sjekke på surround.no, og deres Dynavoice høyttalere, de gir veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) Av de du lister opp har jeg bare hørt B&W 600 S3 og de burde absolutt duge. Argon kan godt være ok, men Cerwin Vega hører kun hjemme til fest på lokkalet, der lydkvalitet er uinteressant. Uansett, DM600 S3 til 1200 ville utvilsomt være mitt valg. Nøytral og "daff" har ellers ikke noe med hverandre å gjøre. Det betyr bare at høyttalerne ikke er tunet til å gi tre ganger så mye bass ut som inn, eller diskanten er a) så tilbakelent at du lurer på om ørene dine er 30 år eldre enn resten av deg, eller b) så skrikende at øregangene begynner å blø selv når du bare hører på Sissel Kyrkjebø. Nøytral betyr helt enkelt at de gjengir det de skal gjengi, og verken legger til eller trekker fra. Endret 30. april 2015 av Belfaborac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå