Gå til innhold

Finnes en slik treningsapp?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i statistikker og loggføring av trening. Det er en enkel, men svært effektiv måte å finne motivasjon på.


 


Så for å finne en app som kan hjelpe meg har jeg noen krav.


 


- Bra oversikt over statistikker. Distanse, tid, hastighet, puls, gps og all annen praktisk informasjon.


- Skille mellom ulike treningsformer. Jogging utendørs, og roing, crosstrainer, jogging og styrke innendørs. Innendørs må en kunne få registrert puls, men også mulighet for å legge til distanse manuelt i ettertid for oppvarming, hovedøkt og nedtrapping. For styrke vil jeg bare ha økten registrert.


- Bra nettside


- Lagre en økt som "fast rute".


- Mulighet for tilbakemelding via stemme på gitt tidsintervall eller distanse og viktigst av alt,  sammenligning mot beste tid på en fast rute/distanse.  Løper jeg samme rute på 10 km vil jeg svært gjerne få vite hvordan jeg ligger an mot beste tid på samme rute underveis.


- Lage egne intervallprogram der jeg får beskjed om når intervallene skal starte/slutte.


- Koble til pulsbelte


- Høre musikk i fra spotify.


 


Vet der er mye, men dette er hva jeg vil tro mange treningsapper alt har. Men fremfor å prøve 10-15 ulike er det bedre å høre andres erfaringer.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på denne.

 

Selv trener jeg kun styrke og volum men synes det er tungvindt å logge slik jeg har gjort til nå, via tabeller i google-docs for progresjonssporing innen alle øvelser osv..

 

MyNetDiary gjør i det minste den viktigste jobben av dem alle - hjelper deg/meg å kontrollere at man får i seg nok mat :)

Fin app er det og :)

 

Edit: og ja, er veldig enig i at statistikker er motiverende. Gøy å plotte inn hva man har gjort på siste trening.

Det blir liksom ikke helt det samme slik man gjorde i gamledager, fløy rundt med en svær notatbok :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke svare kreps79 for jeg kjenner ikke appen så godt at jeg vet om den oppfyller alle kriteriene, men for Countryman sin del så kan jeg varmt anbefale JeFit. Evig mye bedre enn å logge i Google Docs hvert fall. Jeg kan faktisk ikke se for meg at man kan logge en ferdig oppsatt økt noe mer effektivt. Les sitatet mitt lenger ned (Fra en annen tråd):

 

Hiver meg på denne.

 

Selv trener jeg kun styrke og volum men synes det er tungvindt å logge slik jeg har gjort til nå, via tabeller i google-docs for progresjonssporing innen alle øvelser osv..

 

 

 

 

Jeg bruker en app som heter Jefit Pro (finnes en gratisversjon også, men husker ikke lenger forskjellen da det er evigheter siden jeg kjøpte pro). Jeg synes den er helt uunnværlig på trening. Den har en del anbefalte program ol, men jeg foretrekker å sette opp mitt eget.

 

Jeg har delt inn øvelsene mine i to forskjellige dager og trener disse annenhver gang. Jeg velger da det programmet jeg skal trene den aktuelle dagen og blir presentert for en liste over hva som skal utføres. Jeg har på forhånd lagt øvelsene i den foretrukne rekkefølge og lagt inn antall sett og repetisjoner. Etter å ha utført første sett ligger antall repetisjoner jeg har sett meg fore å klare (f. eks 5 om man er på et 5x5 program) og vekta jeg tok i siste sett forrige gang. Det er også en rullemeny som gjør det kjapt og enkelt å justere at man f. eks bare klarte 4 reps, men gikk opp 2.5kg. Når man så trykker "Save" så begynner en timer å gå for å indikere "hviletid". 

 

Fordelene med dette i mine øyne er:

 

  •  

     

  • Jeg føler meg lost på trening om jeg ikke logger. Jeg vet jo hvilke øvelser jeg skal ta, men det er ikke alltid like greit å huske om man klarte 5, 5, 5, 5 og 4 repetisjoner sist eller om man klarte 5 alle settene. 

     

     

  • Man slipper å drasse på papir og blyant.

     

     

  • Timeren gir meg en pause det er lett å holde kontroll på. Jeg gyver ikke løs for tidlig om jeg er litt rastløs med den følgen at jeg ikke har fått hvilt meg ordentlig ut og jeg venter heller ikke altfor lenge for jeg vet at hviletiden er over (slik at det ikke blir 3 min mellom hvert sett i stedet for 1,5).

     

     

 

 

Appen holder også kontroll på RM, maksløft ol og kan vise graf over progresjon over tid pluss en hel del annet, men dette har jeg ikke satt meg så veldig mye inn i. Jeg bruker den hovedsaklig til å logge løftene.

 
Lenke til kommentar

Takk @LtdEdFred

Har lastet den ned og skal sjekke den ut.

 

 

Har laget tabeller som ser slik ut i google docs (usikker på om dere får blåst opp bildet.?)

 

For den som er kjent med Myoreps vet at det blir en helt annen type loggføring enn ved standard 10x3 sett i hver øvelse osv..

Myoreps loggføres her med fargekoder for hvor mange reps jeg har i aktiviseringssettet, og om settet ble fullført eller ikke.

Denne loggføringen er fantastisk for å spore progresjon - også enkelt å planlegge progresjon for neste 4-ukers syklus etter deload.

Fint er det også at jeg kan sette opp kommentarer til meg selv - "øk alle vektene i neste syklus" osv...

 

Tror ingen app klarer å sette opp et tilsvarende loggsystem.

 

Jeg kjører riktignok et styrkeprogram ved siden av hvor jeg loggfører de 3 baseøvelsene.

Her kjører jeg standard 3x5 og det kan tenkes at jeg prøver å få dette inn i appen for å se hvordan det fungerer.

Det er jo grafene som er morsomme å følge med på

 

 

post-268618-0-36317900-1427272357.jpg

Lenke til kommentar

Jeg bruker http://www.trainingblog.com/ for loggføring av styrketrening. Den er helt fantastisk på alle måter for meg, men den er ikke veldig godt tilpasset de som ikke driver med styrketrening. 

Hmmm...lurer på om jeg skal teste den også. Kan se ut til at denne er mer egnet for meg, til ren styrketrening.

 

Har de en app (Android/WP) her også eller er det kun nettside?

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg bruker to apper til å holde styr på treningen, og tror de dekker de fleste av behovene.

 

Endomondo til løping, intervaller osv. Pulsbelte koblet til, og får hver km informasjon på øret hvordan jeg ligger an. Kan lagre faste ruter, men og  finne smarte ruter i nærmiljøet. Verdt å prøve (gratis), og om du liker den er pro versjonen og anbefalt å investere i. Får det lille ekstra da :)

(tror faktisk alle punktene dine dekkes i Endomondo...)

 

MEN,

FitBit - Fått meg en Fitbit Charge HR klokke i tillegg. Bruker den til å "Tracke" treningsøkter inne o.l. Får da det fint og oversiktlig både på web og på mobilen. Glemmer jeg pulsbelte en dag, eller mobilen er tom for strøm har jeg mulighet til å logge joggeøkten og.

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Ja jeg testet Endomondo i går, men fant ikke noen innstilling for å manuelt dele opp treningen. 

 

Når jeg vil loggføre ene turen jeg har så starter jeg hjemme og varmer opp i 15 min på vei til dit stigningen starter. Ønsker da å starte økten hjemme, men gi beskjed om at nå er oppvarming ferdig og neste del begynner. Gjør det enklere å sammenligne resultater for den strekningen jeg ønsker, men samtidig får loggført fra start til slutt.

 

Er der en slik funksjon som jeg ikke har funnet?

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker http://www.trainingblog.com/ for loggføring av styrketrening. Den er helt fantastisk på alle måter for meg, men den er ikke veldig godt tilpasset de som ikke driver med styrketrening. 

Hmmm...lurer på om jeg skal teste den også. Kan se ut til at denne er mer egnet for meg, til ren styrketrening.

 

Har de en app (Android/WP) her også eller er det kun nettside?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe app til denne siden. Jeg løser det med å notere hva jeg trener under treningen, så lett fylle det inn på nettsiden etterpå. Når man får farten på det tar det bare et par min etter hver trening og da har man alt man kan tenke seg av statestikk. Jeg kan f.eks. se at jeg har løftet 1186tonn fordelt på 19405reps i 4145 sett på 164 treninger. Dette er mindre enn 0.1% av det totale som har blitt loggført på siden. 

Det er også funksjoner for å se alle 1-3RM rekorder, og fremgang i hver enkelt øvelse.  :)

Lenke til kommentar

Ja jeg testet Endomondo i går, men fant ikke noen innstilling for å manuelt dele opp treningen. 

 

Når jeg vil loggføre ene turen jeg har så starter jeg hjemme og varmer opp i 15 min på vei til dit stigningen starter. Ønsker da å starte økten hjemme, men gi beskjed om at nå er oppvarming ferdig og neste del begynner. Gjør det enklere å sammenligne resultater for den strekningen jeg ønsker, men samtidig får loggført fra start til slutt.

 

Er der en slik funksjon som jeg ikke har funnet?

 

du vil loggføre oppvarmingen også? Hmm. Nei da tror jeg du må starte endomondo når du starter oppvarming, stoppe den når du kommer til der du skal begynne for så å starte den igjen.... (Du kan slå sammen treningsøkter, men ikke splitte såvidt meg bekjent).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker http://www.trainingblog.com/ for loggføring av styrketrening. Den er helt fantastisk på alle måter for meg, men den er ikke veldig godt tilpasset de som ikke driver med styrketrening. 

Hmmm...lurer på om jeg skal teste den også. Kan se ut til at denne er mer egnet for meg, til ren styrketrening.

 

Har de en app (Android/WP) her også eller er det kun nettside?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe app til denne siden. Jeg løser det med å notere hva jeg trener under treningen, så lett fylle det inn på nettsiden etterpå. Når man får farten på det tar det bare et par min etter hver trening og da har man alt man kan tenke seg av statestikk. Jeg kan f.eks. se at jeg har løftet 1186tonn fordelt på 19405reps i 4145 sett på 164 treninger. Dette er mindre enn 0.1% av det totale som har blitt loggført på siden. 

Det er også funksjoner for å se alle 1-3RM rekorder, og fremgang i hver enkelt øvelse.  :)

 

Ok, jeg har begynt å loggføre styrketreningen her - kun baseøvelsene, volumtreningen lar jeg være å loggføre enn så lenge.

Får se etterhvert om jeg synes det har noe vettig for seg.

 

 

Jeg har 10 uker med loggført styrketreningen jeg skulle ha lagt inn - Vet du hvordan jeg får lagt inn alt dette uten at hver økt blir publisert som "offentlig innlegg"? Det vil sikkert irritere de andre om jeg plutselig "tar over hele siden" :rofl:

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg bruker http://www.trainingblog.com/ for loggføring av styrketrening. Den er helt fantastisk på alle måter for meg, men den er ikke veldig godt tilpasset de som ikke driver med styrketrening. 

Hmmm...lurer på om jeg skal teste den også. Kan se ut til at denne er mer egnet for meg, til ren styrketrening.

 

Har de en app (Android/WP) her også eller er det kun nettside?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe app til denne siden. Jeg løser det med å notere hva jeg trener under treningen, så lett fylle det inn på nettsiden etterpå. Når man får farten på det tar det bare et par min etter hver trening og da har man alt man kan tenke seg av statestikk. Jeg kan f.eks. se at jeg har løftet 1186tonn fordelt på 19405reps i 4145 sett på 164 treninger. Dette er mindre enn 0.1% av det totale som har blitt loggført på siden. 

Det er også funksjoner for å se alle 1-3RM rekorder, og fremgang i hver enkelt øvelse.  :)

 

Ok, jeg har begynt å loggføre styrketreningen her - kun baseøvelsene, volumtreningen lar jeg være å loggføre enn så lenge.

Får se etterhvert om jeg synes det har noe vettig for seg.

 

 

Jeg har 10 uker med loggført styrketreningen jeg skulle ha lagt inn - Vet du hvordan jeg får lagt inn alt dette uten at hver økt blir publisert som "offentlig innlegg"? Det vil sikkert irritere de andre om jeg plutselig "tar over hele siden" :rofl:

 

Om du ikke har funnet det ut under mine timer med innaktivitet så er det å gå inn i innstillinger > personverninnstillinger > vis min blogg så huker du av på kun meg :) Men ellers tror jeg ikke det gjør noe om det kommer mange på rad heller, det skjer stadig vekk. Det er litt gøy å tenke på at andre går inn å ser hva du trener synes jeg, av og til kommer det noen kommentarer også

Lenke til kommentar

Bruker JeFit. Har brukt den i fleire år nå. Den kan kjøre x-platform (android, pc, iOS). 
Det jeg mangler (i alle fall i grattis versjon) er grafer for alle øvelser jeg gjør, slik at jeg kan se framgang.
Den er heller ikke med i "+" versjonen, kun premium som koster litt for mye, syns jeg.

Har tenkt å teste ut noen apper i nærmeste framtid og se om jeg finner en med denne funksjonen inkludert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg bruker http://www.trainingblog.com/ for loggføring av styrketrening. Den er helt fantastisk på alle måter for meg, men den er ikke veldig godt tilpasset de som ikke driver med styrketrening. 

Hmmm...lurer på om jeg skal teste den også. Kan se ut til at denne er mer egnet for meg, til ren styrketrening.

 

Har de en app (Android/WP) her også eller er det kun nettside?

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noe app til denne siden. Jeg løser det med å notere hva jeg trener under treningen, så lett fylle det inn på nettsiden etterpå. Når man får farten på det tar det bare et par min etter hver trening og da har man alt man kan tenke seg av statestikk. Jeg kan f.eks. se at jeg har løftet 1186tonn fordelt på 19405reps i 4145 sett på 164 treninger. Dette er mindre enn 0.1% av det totale som har blitt loggført på siden. 

Det er også funksjoner for å se alle 1-3RM rekorder, og fremgang i hver enkelt øvelse.  :)

 

Ok, jeg har begynt å loggføre styrketreningen her - kun baseøvelsene, volumtreningen lar jeg være å loggføre enn så lenge.

Får se etterhvert om jeg synes det har noe vettig for seg.

 

 

Jeg har 10 uker med loggført styrketreningen jeg skulle ha lagt inn - Vet du hvordan jeg får lagt inn alt dette uten at hver økt blir publisert som "offentlig innlegg"? Det vil sikkert irritere de andre om jeg plutselig "tar over hele siden" :rofl:

 

Om du ikke har funnet det ut under mine timer med innaktivitet så er det å gå inn i innstillinger > personverninnstillinger > vis min blogg så huker du av på kun meg :) Men ellers tror jeg ikke det gjør noe om det kommer mange på rad heller, det skjer stadig vekk. Det er litt gøy å tenke på at andre går inn å ser hva du trener synes jeg, av og til kommer det noen kommentarer også

 

yesyes, tusen takk skal du ha! Virker å være en suveren greie :)

 

Har kun trent styrke i 10 uker, har loggført nøye, nå lagt inn på "trainingblog"

 

Tror det holder med "de 3 store jeg", blir for mye greier å loggføre myoreps/volumprogrammet. Her fungerer systemet mitt med tabeller i google.docs. fint med fargekoder osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...