Egil Dybdal Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Bygging av serverrom er godt i gang. Siste finish på grunnarbeider nå så begynner det å se mer ut som et rom får vi håpe. Store planer for rommet, med mange tekniske løsninger som skal inn:- Avansert brannalarmanlegg- Helautomatisk brannslukkeanlegg med Argonite-gass- Innbruddsalarmanlegg- Adgangskontrollanlegg- Kameraovervåkingsanlegg- Redundant UPS strømforsyningsanlegg- Helautomatisk nødstrømsaggregat- Kjøleanlegg med klimakontroll Rommet er bygget delvis under bakkenivå og separert vekk fra selve hovedbygget. Grunnkonstruksjonen til vegger, tak og gulv er av armert betong. For å unngå problemer med kondens og vanninntrenging er rommet dekket med isopor, deretter forseglet med vanntett murpuss. Rommet skal videre kles med flammehemmende spesial-isolasjon, deretter gipsplater vegg og gulvbelegg på gulv. Legger ved noen bilder slik rommet er pr. i dag. Skal forsøke å legge ut bilder fortløpende etter hvert som serverrommet begynner å ta form. Kom gjerne med gode innspill! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Superspennende tråd, følger denne!Hva er bakgrunnen for serverrommet? Er den hjemme hos deg? Skal du leie ut servere? Mtp. adgangskontroll osv? Fjernovervåking, også med f.eks kameraer? Endret 23. mars 2015 av Poopadoop Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Får du gjenbrukt varmen til delen av huset som benyttes? Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Superspennende tråd, følger denne! Hva er bakgrunnen for serverrommet? Er den hjemme hos deg? Skal du leie ut servere? Mtp. adgangskontroll osv? Fjernovervåking, også med f.eks kameraer? Et spennende prosjekt ja, gleder meg litt selv til det står ferdig. Bakgrunn for serverrommet: I utgangspunktet for å hoste servere til egne prosjekter. Det var i hvert fall slik det hele startet. Hvor: Hjemme hos meg ja. Leie ut servere: Tanken har slått meg, men vi får se etter hvert. Adgangskontroll: Her er og litt av tanken muligheter for utleie, eller i hvert fall at rommet skal kunne komme flere til gode. Fjernovervåking: En del utvendige kameraer er kommet opp allerede, hvor alt kan overvåkes via en App på mobilen. Praktisk. Får du gjenbrukt varmen til delen av huset som benyttes? Jeg har vært innom tanken flere ganger, men sliter litt med de tekniske løsningene der, samt spørsmålet om hva som er økonomisk forsvarlig. Nå skal det sies at jeg har brukt mye penger på andre tekniske løsninger som er langt fra økonomisk forsvarlig, så det er litt dust å ikke tenke energiøkonomisk når jeg først er i gang. Huset er varmt og godt, med minimalt varmebehov. Jeg ser derfor ingen mulighet for å gjenvinne varmen i huset i form av rom-oppvarming. Derimot har jeg tenkt tanken med varmegjenvinning mot varmtvannsbereder. Dette er dessverre ikke mitt sterkeste fagområde, hvor det mangler litt kunnskap hvordan man kan gjennomføre dette i praksis, uten at jeg har behov for å bygge et helt teknisk rom til for plassering av utstyr. Slik jeg har fått erfart varmeutviklingen fra mitt eget serverutstyr hittil, så kommer serverrommet til å produsere en enorm mengde varme. Dersom varmen fra serverrommet gjenvinnes mot varmtvannstank, vil jeg tro det fortsatt er et varmeoverskudd fra serverrommet. Jeg ser ikke helt den tekniske løsningen hvordan dette kunne vært løst i praksis med varmegjenvinning mot varmtvannstank, i kombinasjon med utslipp til friluft. Er det noen guruer her på kjøleteknikk, så er jeg absolutt åpen for faglige innspill her! Endret 23. mars 2015 av Egil Dybdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå