Gå til innhold

Takket ja til jobb, fortsette å søke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en nyutdannet ingeniør nå til sommeren, relatert innenfor offshorebransjen. Da det har blitt litt trange tider i denne bransjen søkte jeg også på en annen jobb i kommunen som ikke er så lukrativ. Denne ble jeg nå tilbudt med oppstart til sommeren. Jeg lurer litt på hvordan det er å takke ja til denne for så å fortsette å søke på andre jobber? Har man noen muligheter til å si opp en stilling før man i det hele tatt begynner? Ja, jeg skjønner at dette er litt galt, men er det lov? Markedet er såpass dårlig at jeg ikke vet om jeg tørr å takke nei til jobben i kommunen.

Det har seg også slik at jeg har vært på intervju til en langt mer lukrativ jobb, men denne får jeg ikke svar på før svarfristen til den første jobben går ut. Jeg har heller ikke lyst å høre om jeg kan forlenge fristen grunnet avvente på en annen jobb, da de som intervjuet meg i kommunen flere ganger lurte på om jeg kun søkte fordi det var dårlig i offshore bransjen. Ved å da fortelle at jeg venter på en annen jobb viser jeg da at dette faktisk var årsaken.

Dette ble kanskje noe uryddig, men håper noen har noen tips eller svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Det er fullt lovlig.

Når det er sagt, så er det mulig at sjefen din i kommunen kommer til å bli forbanna på deg for at du sier opp før du begynner. Spesielt med tanke på at det høres ut som om du har sagt til dem at du ikke var på utkikk etter en annen jobb... Men så lenge det ikke er noen mulighet for at de to sjefene kjenner hverandre, så tror jeg det her vil gå bra. Det viktigste er at du ikke informerer kommunen om at du har takket ja til en annen jobb før alt av papirer osv er signert, for plutselig står du der uten en jobb overhode...

To ukers oppsigelsestid er det som pleier å være gjeldende de seks første månedene (prøvetid). Det er ikke alle som godkjenner/tar imot oppsigelser over e-post, men om du sender den rekommandert per post eller leverer personlig, så gjelder oppsigelsen fra datoen sjefen mottar oppsigelsesbrevet.

Edit: Oppsigelsestiden gjelder tydeligvis først etter tiltredelse, (selv om de fleste arbeidsgivere antakelig vil la deg gå før tiltredelse om du sier ifra i god tid (da det er ressurskrevende å gi opplæring til en ansatt som uansett skal slutte etter noen uker). Men det sentrale her er at du ikke setter deg i en situasjon der du ikke har muligheten overholde oppsigelsestiden i kommunen, da dette vil kunne føre til erstatningskrav. Les svarene under for mer info.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, fullt lovlig ville eg ikkje sagt at det er.

Ved å takke ja til stillinga inngår du ein forpliktande avtale som er regulert av avtalelova. Arbeidsmiljølova med prøvetid og oppsigelsestid trår ikkje i kraft før du faktisk starter i jobben.

Så du kan risikere å pådra deg eit erstattningsansvar etter avtalelova for å ikkje oppfylle din del av avtalen. Erstattninga det er snakk om vil vanligvis være kostnadane ved å lyse ut stillinga på nytt, og kan også strekke seg til erstattning for dei utgiftene som arbeidsgiver har hatt i form av f.eks. innleigd arbeidskraft til å gjere jobben fram til ein får ansatt ein anna arbeidstakar i stillinga.

Ofte vil nok arbeidsgiver ikkje orke å ta den rettsrunda som det er å kreve erstattning for avtalebrudd sjølv om ein har full rett til å gjere det, og vanligvis ordner dette seg greit med å avtale dette med arbeidsgiver. Men eg ville ikkje sagt at det er fullt lovlig å takke ja utan å ha intensjon om å oppfylle avtala.

Den mest korrekte framgangsmåten når du vil sikre deg best mulig er å takke ja til jobbtilbudet, og dersom du får eit anna jobbtilbud så møter du opp til avtalt tid og leverer oppsigelsen. Oppsigelsestida vil då vanligvis være 14 dagar dersom ein får prøvetid, alternativt 1 måned dersom ikkje anna er avtalt (jmf. arbeidsmiljølova).

Dersom du leverer oppsigelsen på din fyrste arbeidsdag så vil arbeidsgiver vanligvis frigi deg frå arbeidskontrakta (sidan det ikkje er verdt å bruke tid på å lære deg opp i ny jobb når du likevell skal slutte med ein gong).

Ellers så ville eg strengt tatt vurdert å ta kommunejobben. Som nyutdanna er det om å gjere å få seg mest mulig arbeidserfaring og arbeidserfaring frå det offentlige vil være ei god ballast når du seinare skal sitte på andre sida av bordet dersom du får deg jobb i det private næringsliv.

Dei fleste kommunane sliter også såpass mykje med å knytte til seg kvalifiserte ingeniørar så det burde være mulig å få ei konkurransedyktig lønn og goder også i kommuna.

Lenke til kommentar

Hmm, beklager. Var overbevist om at det var mulig å si opp jobben før man har tiltrådt (da jeg har gjort dette en gang tidligere). Kom over denne artikkelen på Hegnar.no, med svar på et tilsvarende spørsmål fra en Advokat, (sier i stor grad det samme som The Avatar):

- Jeg har mottatt jobbtilbud og sagt ja, men har ikke skrevet kontrakt. Angrer på at jeg sa ja muntlig. Kan jeg avlyse jobbtilbudet uten konsekvenser? spør en leser.

- Du er i utgangspunktet bundet 

Advokat Cecilie Wille Søvik i Arntzen de Besche understreker at inngåtte avtaler i utgangspunktet er bindende for begge parter - muntlig eller skriftlig.

- Utgangspunktet er altså at du er bundet av ditt tilsagn. At det kan reises bevismessige spørsmål knyttet til aksepten blir et annet spørsmål som ikke behandles her, sier hun til HegnarOnline.

- Ønsker du å komme deg ut av denne situasjonen, anbefaler jeg deg at du kontakter den som tilbød deg stillingen og forklarer situasjonen, for på den måten å komme frem til en minnelig løsning. Det er vel få arbeidsgivere som ønsker å ha lite motiverte medarbeidere, fortsetter Wille Søvik.

- Du kan få erstatningskrav 
Men ifølge advokaten kan det likevel tenkes situasjoner hvor arbeidsgiver vil kreve at du tiltrer likevel, for eksempel der arbeidsgiver har forpliktet seg til å levere på et stort prosjekt med en kort tidsramme.

- Nekter du å tiltre, og arbeidsgiver må leie inn ekstra personell i påvente av en ny utlysningsrunde/intervjuer, kan det tenkes at arbeidsgiver vil få økte kostnader i forbindelse med dette.

- Dersom de alminnelige vilkårene for erstatning er tilstede, vil arbeidsgiver kunne reise krav mot deg om erstatning for merkostnadene, sier Wille Søvik (bildet).

Men: Du kan si opp første dag 
På den andre siden kan arbeidsgiver ifølge advokaten ikke nekte deg å si opp stillingen din med en gang du tiltrer.

- Da vil du normalt sett ha mellom 14 dagers oppsigelsestid (prøvetid) opptil 1-3 måneder. De fleste arbeidsgivere ønsker da heller å bruke den tiden på å finne en kandidat som er mer interessert i jobben, sier Wille Søvik.

Uansett vil nok det beste ifølge advokaten være å kontakte arbeidsgiver for å forklare situasjonen.

- På ett eller annet tidspunkt må du uansett forholde arbeidsgiver med din beslutning, og det er bedre å orientere ham/henne så snart som mulig, avslutter Wille Søvik overfor HegnarOnline
Lenke til kommentar

Tja, fullt lovlig ville eg ikkje sagt at det er.

Ved å takke ja til stillinga inngår du ein forpliktande avtale som er regulert av avtalelova. Arbeidsmiljølova med prøvetid og oppsigelsestid trår ikkje i kraft før du faktisk starter i jobben.

Så du kan risikere å pådra deg eit erstattningsansvar etter avtalelova for å ikkje oppfylle din del av avtalen. Erstattninga det er snakk om vil vanligvis være kostnadane ved å lyse ut stillinga på nytt, og kan også strekke seg til erstattning for dei utgiftene som arbeidsgiver har hatt i form av f.eks. innleigd arbeidskraft til å gjere jobben fram til ein får ansatt ein anna arbeidstakar i stillinga.

Ofte vil nok arbeidsgiver ikkje orke å ta den rettsrunda som det er å kreve erstattning for avtalebrudd sjølv om ein har full rett til å gjere det, og vanligvis ordner dette seg greit med å avtale dette med arbeidsgiver. Men eg ville ikkje sagt at det er fullt lovlig å takke ja utan å ha intensjon om å oppfylle avtala.

Den mest korrekte framgangsmåten når du vil sikre deg best mulig er å takke ja til jobbtilbudet, og dersom du får eit anna jobbtilbud så møter du opp til avtalt tid og leverer oppsigelsen. Oppsigelsestida vil då vanligvis være 14 dagar dersom ein får prøvetid, alternativt 1 måned dersom ikkje anna er avtalt (jmf. arbeidsmiljølova).

Dersom du leverer oppsigelsen på din fyrste arbeidsdag så vil arbeidsgiver vanligvis frigi deg frå arbeidskontrakta (sidan det ikkje er verdt å bruke tid på å lære deg opp i ny jobb når du likevell skal slutte med ein gong).

Ellers så ville eg strengt tatt vurdert å ta kommunejobben. Som nyutdanna er det om å gjere å få seg mest mulig arbeidserfaring og arbeidserfaring frå det offentlige vil være ei god ballast når du seinare skal sitte på andre sida av bordet dersom du får deg jobb i det private næringsliv.

Dei fleste kommunane sliter også såpass mykje med å knytte til seg kvalifiserte ingeniørar så det burde være mulig å få ei konkurransedyktig lønn og goder også i kommuna.

Takk for bra og utfyllende svar!

Lønnen mellom disse jobbene skiller faktisk det dobbelte, da den ene nesten bikker en million, og den andre er i underkant av 500k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...