Axxxy Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hei! Jeg er ny på feltet 3D modellering. Interessen begynte nå for noen dager siden. Tanken er å lære meg å bruke Unity3D. Ut ifra det jeg har sett, så er bruken av bump maps og textur populært for å skape en illusjon av dybde. (Under ligger et eksempel) Dette er et bilde av et panel(vegg) til et sci-fi tema. For meg som nybegynner med 3D, så er denne teknikken helt utmerket. Man bruker mesteparten av tiden i photoshop. Men jeg ønsker etterhvert å kunne lage slike panel i et 3D program. Jeg har nettopp skaffet meg Autocad Maya da Blender ble for rotete, det passet bare ikke meg. Det jeg lurer på, er om det er mulig å konvertere bump maps til 3D modeller, slik som bilde vist over. Finner man småting man vil pirke på 3D modellen i ettertid, virker det mye littere, enn å lage alt fra scratch, i alle fall så tidlig i læringsprosessen jeg har kommet. -Takk på forhånd Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Bump-maps brukes for å gi detaljer til en modell. Noen 3D-programmer gir mulighet til å "bake" displacement-map til geometri, men underliggende 3D-objekt må da ofte ha svært høyt polygon-antall for å fange opp de små detaljene i bump-map (og poenget med bump-map er jo å slippe nettopp det). Dvs i spillverdenen så er det et poeng å bruke så få polygoner som mulig for å lage objekter, for da krever spillet mindre av maskinvaren og man får et spill som kan ha mange 3D-objekter uten at det gjør spillet tregt/hakkete. Vanlig arbeidsflyt er da å lage en modell med mange polygoner og mye detaljer. Deretter forenkler man denne modellen ned til en enklere modell. (Via verktøy eller manuelt). Den forenklede modellen brukes så i spillet, men ikke uten videre, for spillet skal jo se best mulig ut. Dermed bruker man teksturer fra den detaljerte modellen pluss triks som bump- og displacement-maps. Dvs differansen mellom høyt detaljert og lavt detaljert modell kan trekkes ut i form av slike spesial-teksturer. Det finnes andre også som normal-map og curvature map osv. UV-mapping er også viktig i denne arbeidsflyten, så lær deg det. Søk på youtube så finner du mye. Substance Designer/Painter er også verktøy du kan ta en kikk på Endret 23. mars 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Takk for tipsene! Men hva med å bruke et slikt bilde (eventuelt mindre kompleks) til å (dele flaten opp?) og extrude ut derfra, bare slik at man får en faktisk dypte. Polygon antallet blir vel ikke så høyt da? Men igjen, krever det mye ressurser fra platformen, så virker det greiet å bruke bump map teknikken på det som er aktuelt. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Det er mulig. F.eks. https://www.youtube.com/watch?v=xYBjpI5X9tw og deretter zremesher for å få lav-poly modell og trekke ut bump-map av høy-poly modellen slik at lav-poly modellen ser nesten lik ut med høy-poly modellen. Men vanligst er det å bruke bump/displacement map direkte på en enkel modell som grovt tilsvarer omrisset til høy-poly modellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå