Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjulkontroll. Hjelp til tolking av skjema

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk tatt hjulkontroll på bilen min. Men de sa ingenting... Men jeg fikk et skjema, som ikke jeg skjønner noenting av.

Jeg mistenkte at hjulene var ganske ute av stilling.

1. Hvor ille var hjulene mine?

2. Evt hvor på dekket vil du tro at dekket blir slitt mest? (jeg vil tippe på yttersiden, bassert på hvordan dekket ser ut)

post-95660-0-75798500-1427145741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke svare på de konkrete spørsmålene dine men jeg ser at dette er toleranser, noe som jeg har jobbet mye med igjennom årene.

börvärde er det målet du burde ha (ideal).

+ og - tolerans er hvor mye slingringsmonn over eller under börvärde som er tillatt.

For eksempel:

linjen separat toe har en nominell verdi (det du bør måle) på -0,6mm med en toleranse på +/- 0,6mm

Høyeste tillatte verdi er da -0,6mm + 0,6mm = 0mm

Laveste tillatte verdi er -0,6mm - 0,6mm = -1,2mm

Før justering leste de av +1,3mm og +1,7mm

Etter justering viste samme målingene -0,6mm og -0,6mm

Disse ble da justert midt i den toleransen som var gitt.

De to siste kolonnene er FØR og ETTER justering tror jeg. Mulig jeg tar feil men det er slik jeg tolker dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du hadde for lite spissing; 2,0mm utover (toe-out), som er justert til 1,1mm innover (toe-in). Det samsvarer helt korrekt med skjev slitasje på utsiden av framhjulene.

Camber og Caster er fortsatt utenfor bør-verdiene, men har neppe stor betydning på dekkslitasjen, og lot seg kanskje ikke justere lenger. KPI-vinkelen (King Pin Inclination, kingboltens hellingsvinkel -har betydning for bilens selvopprettingsevne når man slipper rattet -oftest ikke justerbar) tror jeg de har målt på helt feil måte; et avvik på ca. 10 grader fra korrekt verdi står ikke til troende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...