Kristoffer Møllevik Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Flyprodusenten Boeing vil lage et kraftfelt som stopper trykkbølger.Tar patent på «Star Wars-teknologi» Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Fleste militære kjøretøy som er tapt pga eksplosjoner er enten direkte skutt på eller sprengt. Av alle "myke" mål i slike, så er det mennesker som er sårbare, og det er nok et ubetydelig fåtall som døde av selve trykkbølgen, men heller fragmenter fra eksplosjoner eller sekundære fragmenter etc. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Er dere klar over hvilken energi kjøretøyet må drasse rundt på. Altså hvilken temperatur man behøver for å produsere plasma. Og her snakker vi ikke om en kubikkcentimeter (cm3) luft, men et helt skjold som skal dekke hele siden av en bil. Dette skal dessuten varmes opp på brøkdeler av sekunder.Jeg ser for meg en stor fiasko. Eller har noen andre gode argumenter for hvordan det skal gå an med lavere energi. Om ikke bilen veier ekstremt mye for å kunne drasse med seg kraftkilde, eller at den drasser på et mini atomkraftverk elns. Dette har jeg egentlig ikke helt greie på. Men, jeg forstår litt om hva plasma er for noe, om enn ikke alle detaljer omkring dets natur. Må for all del ikke forveksles med blodplasma, cytoplasma.. Even in a "cold" plasma, the electron temperature is still typically several thousand degrees Celsius. Plasmas utilized in "plasma technology" ("technological plasmas") are usually cold plasmas in the sense that only a small fraction of the gas molecules are ionized. EDIT: Kom på et annet kjempeargument. Tenk på lynnedslag og dets ettervirkninger. Mannskapet må bære hørselsvern, med slik plasmateknologi. For når trykket utlikner seg etter plasmaskapelsen, så får man - TORDEN ! Endret 23. mars 2015 av G Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Det... er vel litt for stor avstand mellom prior art og patentteksten :B Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 så ved å skape en boble med superhetet gass som så imploderer mellom eksplosjonen og kjøretøyet- nøytraliseres sjokkbølgen? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Kan det hende de har tenkt seg at gassen fra eksplosjonen fyller litt ut tomrommet som plasmaen har skapt, inntil plasmaen får så pass store "kuldegysninger" at det braker til med litt torden likevel? Samt at vibrasjonene fra den varme gassen som etterlates etter at plasmaen opphører, vil skape en del ekstra kollisjoner gassmolekylene seg i mellom (termofysikk). Altså både molekylene fra eksplosjonssjokkbølgen og de som dannes som en etterlatenskap av plasmaen vil selvfølgelig også kollidere med hverandre på sett og vis. Jeg ser også for meg at eksplosjonssjokkbølgen vil drive den varme etterlatenskapen fra plasmaen inn i ansiktene hos bilpassasjerene. Fønvin, eller en altfor varm vind? Gassmolekyler kolliderer elastisk med hverandre, det vil si at den energien som absorberes en stakket stund vil videreformidles i sin helhet. Man får diverse forskjellige bevegelser i gassmolekylene fra disse kollisjonene. Man kan få molekyler som spinner, molekyler som farer rett fram, eller molekyler som vibrerer som følge av varmen (som i seg selv er vibrasjoner så lenge det finnes molekyler å overføre til). Men, jeg skjønner ikke helt hvordan denne plasmaveggen skal kunne bremse særlig på granatfragmenter som kommer susende igjennom. Noe artikkelen har dekket inn at heller ikke kommer til å skje. http://no.wikipedia.org/wiki/Bevaringslov Endret 23. mars 2015 av G Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Kan det hende de har tenkt seg at gassen fra eksplosjonen fyller litt ut tomrommet som plasmaen har skapt, inntil plasmaen får så pass store "kuldegysninger" at det braker til med litt torden likevel? Samt at vibrasjonene fra den varme gassen som etterlates etter at plasmaen opphører, vil skape en del ekstra kollisjoner gassmolekylene seg i mellom (termofysikk). Altså både molekylene fra eksplosjonssjokkbølgen og de som dannes som en etterlatenskap av plasmaen vil selvfølgelig også kollidere med hverandre på sett og vis. Jeg ser også for meg at eksplosjonssjokkbølgen vil drive den varme etterlatenskapen fra plasmaen inn i ansiktene hos bilpassasjerene. Fønvin, eller en altfor varm vind? Gassmolekyler kolliderer elastisk med hverandre, det vil si at den energien som absorberes en stakket stund vil videreformidles i sin helhet. Man får diverse forskjellige bevegelser i gassmolekylene fra disse kollisjonene. Man kan få molekyler som spinner, molekyler som farer rett fram, eller molekyler som vibrerer som følge av varmen (som i seg selv er vibrasjoner så lenge det finnes molekyler å overføre til). Men, jeg skjønner ikke helt hvordan denne plasmaveggen skal kunne bremse særlig på granatfragmenter som kommer susende igjennom. Noe artikkelen har dekket inn at heller ikke kommer til å skje. http://no.wikipedia.org/wiki/Bevaringslov Jeg stussa over det samme. Videoen forklarer imidlertid at sjokkbølgen ikke bare skal reflekteres, men også splittes. Bevegelsesmengen til sjokkbølgen skal altså bli fordelt i flere retninger rundt kjøretøyet. Spennende å se om dette er noe Boeing faktisk får til. Ellers signaliserer det en viss styrke at de tar patent på "kraftfelt". Økt aksjekurs er aldri feil. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Fleste militære kjøretøy som er tapt pga eksplosjoner er enten direkte skutt på eller sprengt. Av alle "myke" mål i slike, så er det mennesker som er sårbare, og det er nok et ubetydelig fåtall som døde av selve trykkbølgen, men heller fragmenter fra eksplosjoner eller sekundære fragmenter etc. Her tar du nok feil. Kjøretøtøy kan relativt godt beskytte mot splinter fra utsiden. Garrantert nesten samtlige personer som noen gang er omkommet i et pansret kjøretøy har omkommet av trykket som oppstår innvendig når ammunisjon eksploderer i lukket rom. Splintskadene er sekundære. Personene vil nok omkommet likevel hvis de ikke hadde splintskader. Trykk er farlig. Raske trykkendringer er dødelig. Under 2. Verdenskrig var tyske håndgranater designet til å drepe ved trykk, ikke splinter. Ser man på bilder fra Ukraina og Kosovo ser man ofte mange små trekasser på panservognene. Dette kalles reaktivt panser og beskytter vognene mot hulladninger som er klassisk ammunisjon til bruk mot pansrede mål. Disse kassene inneholder eksplosiver som danner mottrykk mot hulladningen og gjør at panseret ikke får hull. For å motvirke reaktivt panser bruker man i dag noe som kalles APDS eller Sabot i USA. Det er en liten syl på ca 8 kg med wolframkarbid som skytes ut med ufattelige 7000 km/t. Den går tvers igjennom panservogner. Personellet i vognen og samtlige personer som befinner seg i prosjektilets bane dør av trykkforskjellen. Panservogner bruker APDS til å beskyte helikoptere bla. Selv om man bommer med flere meter vil trykket knekke rotorbladene og helikopteret er uskadeliggjort. Trykk er dødelig effektivt og har blitt brukt siden den amerikanske borgerkrigen til å ta liv. Først på 70 tallet ble reaktivt panser oppdaget ved et uhell og trykker brukt til beskyttelse. Dette nye er bare en ny måte å genere mottrykket på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå