Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Om noen vær så snill kunne hjulpet meg disse oppgavene, det er ikke de vanskeligste men vil og trenger mest mulig stoff og vil være sikker på at jeg gjør det riktig. Tusen takk på forhånd om noen kan hjelpe!! Så raskt som mulig er også kjempefint, trenger hjelp med å kunne forklare oppgaven best mulig og få med mest ting så oppgaven blir så lang som mulig. Så bare noen tips og forklaringer til hvordan jeg kan løse den og hva jeg burde ta med.

post-362312-0-67657000-1427136775_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er dette, jus? Jeg velger å ty til litt sunt bondevett:

 

1. Be barna finne frem testamentet så slipper du å regne ut selv.

2. Han burde ringt etter ambulanse istedet for å kjøre selv.

 

Lykke til :wee:

Haha ja, hadde det enda vært så enkelt!

Lenke til kommentar

1)

Lasse har rett på å ta ut arven med en gang, mens barna som er felles ikke har rett på noe før begge foreldrene er døde.

Arveloven § 1 sier at de nærmeste slektsarvingene er barna.

 

Hvis avdøde etterlater seg arvinger i første klasse (barn og deres avkom) skal ektefellen ha det beløpet som blir størst av brøkdelsarven på en fjerdedel (1/4) eller minstearven på fire ganger folketrygdens grunnbeløp (4 G). 1G=ca. 90 000kr. Se al. §1 jf. §6.

Gjenlevende ektefelle kan sitte i uskifte med alle felles avdødes arvinger (felles barn), se al. § 9. Avdødes særkullsbarn må samtykke i at lengstlevende skal få sitte i uskifte, se al. § 10 Om forhold til testament, se al. § 11

 

 

2)

  • Forsettelig drap strl §233
    • Skyldkravet: forsett, jf strl §40, gjerningspersonen ønsker å fremkalle det forbryterske resultat
    • Forsettet må også omfatte dødsfølgen (dersom det ikke er strl §§228 (2), 299 eller 231)
  • Uaktsomt drap strl §239
    • Gjerningsinnholdet: forvolder en annens død, herunder bruk av motorvogn.
    • Skyldkravet: uaktsomt strl §40 jf §239
    • Uforsvarlig opptreden. En atferd som ikke er ønskelig. en kan bebreide gjerningspersonen.
    • Bevisst/ubevisst uaktsomhet: hensynsløs og tankeløs atferd
    • Simpel/grov uaktsomhet: bebreidelser og sterke bebreidelser

Jens burde jo egentlig forstå at det kan ende katastrofalt, men det kommer fram av oppgaven at det hverken var til hensikt å skade eller drepe, og på grunnlag av dette ville jeg etter mitt skjønn dømt for uaktsomt drap. Jeg er ingen jurist da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...