ronron25 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Alledere i overskriften s[ ser man hva som er mitt problem. Jeg bruker Ubuntu 14.04 LTS og f[r ikke norsk tastatur. Jeg m[ skrive inn f;lgende kommando for [ f[ norske bokstaver> sudosetxkbmap no Det har jeg nå gjort så da blir det norsk tastatur igjen. Problemet er at denne kommandoen må jeg skrive i terminalen etter hver ny oppstart. Det sies at det er en bugg og den har vart alt for lenge nå, så nå lurer jeg på om noen kjenner til en fix? Oppdateringer endrer ikke på det. 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Kan du prøve: dpkg-reconfigure locales dpkg-reconfigure keyboard-configuration Usikker på om Ubuntu har tuklet med dpkg-reconfigure. Endret 23. mars 2015 av Occi 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Kan du prøve: dpkg-reconfigure locales dpkg-reconfigure keyboard-configuration Usikker på om Ubuntu har tuklet med dpkg-reconfigure. Takk for forslaget, men nei, dessverre det funka ikke. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Har du prøvd "loadkeys no-latin1" Det vil gi deg norske taster frem til du rebooter. For og få det varig bør det være en innstilling for tastatur oppsett i system innstillinger Liten guide her. Bare velg norsk bokmål istedenfor finsk http://askubuntu.com/questions/363976/how-to-change-keyboard-layout-to-finnish-but-keep-language-in-english Edit: Glem innlegget mitt leste ikke første post, bare overskrift. Kom også på at "loadkeys" kun fungere i terminal og ikke under X Endret 23. mars 2015 av Handl3vogn 1 Lenke til kommentar
hansmariush Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 System Settings -> Keyboard -> Text entry. Det burde vel fungere om jeg ikke er helt på jordet. Skulle gå å legge til Norsk på Input source der? 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 System Settings -> Keyboard -> Text entry. Det burde vel fungere om jeg ikke er helt på jordet. Skulle gå å legge til Norsk på Input source der? Har prøvd det også but no luck. Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Jeg antar du ikke bare har skrudd på norsk tastatur, men også aktivert det (topplinjen). 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Fungerer det å bytte til andre språk? F.eks Dansk kan kanskje fungere som en nødløsning. 1 Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 (endret) Alt+Shift? Edit Glem det, skumma gjennom for fort og så ikke det var snakk om Linux. Endret 25. mars 2015 av nightzirch 1 Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Siden du har en kommando som virker kan du prøve med å legge den inn under /etc/rc.local. Denne blir kjørt mot slutten av oppstart. Eller ~/.profile. Som kjøres etter du har logget inn. 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Jeg antar du ikke bare har skrudd på norsk tastatur, men også aktivert det (topplinjen). Du satte meg på sporet og nå ser det ut til å funke. Jeg prøvde å veksle mellom English, Norwegian og Danish med musa, men det endra ikke på hva som står i topplinja. Det bare fortsatte å vise EN. Ingenting endra seg, men så prøvde jeg med shift+super+mellomrom og da endra det seg til NO og dermed fikk jeg norsk tastatur. supert, takk for hjelpa folkens. Etter en restart: åååååååååøøøøøææææææ slik det skal være. Endret 26. mars 2015 av ronron25 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 26. mars 2015 Del Skrevet 26. mars 2015 Ikke noe problem Husk å sette tråden som løst! Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 (endret) Ikke noe problem Husk å sette tråden som løst! Det er gjort ! Endret 26. mars 2015 av ronron25 Lenke til kommentar
Toolshed Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 One thing: Samme skjedde på min lap hvor jeg må skrive setxkbmap etter hver restart for å få den layouten jeg ønsker å ha. Skal prøve løsningen i denne tråden. setxkbmap - "set the keyboard using the X Keyboard Extension" Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) One thing: Samme skjedde på min lap hvor jeg må skrive setxkbmap etter hver restart for å få den layouten jeg ønsker å ha. Skal prøve løsningen i denne tråden. setxkbmap - "set the keyboard using the X Keyboard Extension" Uten å tukle med terminalen kan du enkelt fikse dette i System Settings. Åpne System Settings Åpne Text Entry Pass på at Norwegian står på toppen av lista Du kan eventuelt fjerne engelsk om du ikke pleier å bytte layouts Du kan fjerne ikonet fra topplinjen ved å hake vekk der det står "Show current input method in the menu bar" Valgfritt: Åpne Language Support i System Settings Her kan du få spørsmål om å installere ekstra pakker, det anbefales (norsk ordbok i LibreOffice osv.) Gå til fanen Regional Formats Velg "Norwegian Bokmål" i lista Klikk på "Apply System-Wide" Hvis du har systemspråket ditt satt til norsk, vil jo språket i instruksjonen være annerledes, men du finner nok fram :-) Endret 25. april 2015 av oj88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå