Aiven Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg har et polsk vennepar, som ønsker å jobbe i Norge i september og starten av oktober. De studerer på siste året på medisin for å bli leger begge to og er kort sagt svært oppegående og trivelige mennesker. Er det noen som har tips til hvordan de burde gå fram for å skaffe seg en jobb? De er villige til å jobbe med hva som helst. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Sikkert ikke politisk korrekt å si, men enkleste er å lære norsk. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2015 Det er åpenbart at norsk er den store barriæren her. Jeg håper ikke du er seriøs i ditt forslag at de skal lære seg norsk for å jobbe her én måned. Jeg tenkte litt på fruktplukking, noen som har erfaring? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Har ingen erfaring med fruktplukking men etter som eg har forstått er dette jobbar som det har blitt litt vanskelig å få då det vanligvis er dei same arbeidstakarane som kjem tilbake år etter år, og at fruktbonden helst prioriterer dei erfarne som dei veit er flinke. Men det er ikkje værre enn å ta kontakt med fruktbønder for å spørre om dei har behov for meir arbeidskraft. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Spørs hva langsiktig mål er - f.eks. bosetting i Norge, så kan språk være lønnsomt (les: de kan få jobb som det de er utdannet til) - men kan jo være en vanskelig kombo nå i innspurten av legestudie som krever 110% fokus. http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Polakker_lei_av_polske_jobber/1253984841445 Fruktplukking har jeg sett en "artig" trend siste årene i Lier (de store jordbæråkrene) - dvs at nå er det etterhvert blitt ganske mange vietnamesiske stråhatter å se. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sommer/tjener-en-aarsloenn-paa-tre-dager/a/544045/ Sept/Okt er for sent for jordbær uansett, så evt epler - kanskje høre med noen av gårdene som lager eplesider og slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå