penge Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg skal straks pusse opp soverommet i leiligheten min og vil gjerne høre fra noen som har erfaring med å lime mdf-plater på mur. Slik det ser ut nå, er det to lag med tapet på veggene. Det ytterste laget sitter veldig løst og er lett å få av, mens det andre er gjort grundigere arbeid på, er tynt og sitter godt fast.I hovedsak lurer jeg på om det er vits å legge ned mye arbeid i å fjerne hele det tynne laget med tapet, eller om jeg kan lime rett på det. Ytterste lag av muren består av gassbetong og jeg planlegger å bruke 6mm tykke plater. Hvis noen har tips om hvordan jeg burde gjøre det med festing/liming av platene for best mulig resultat, tar jeg gjerne i mot det. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg la også 6mm Huntonit-panel på soverommet som har betongvegg. Jeg gadd ikke lime så jeg forboret hull i platene og boret hull i betongen og plugget de fast. Funker som bare det. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 30. mars 2015 Del Skrevet 30. mars 2015 Jeg skal straks pusse opp soverommet i leiligheten min og vil gjerne høre fra noen som har erfaring med å lime mdf-plater på mur. Slik det ser ut nå, er det to lag med tapet på veggene. Det ytterste laget sitter veldig løst og er lett å få av, mens det andre er gjort grundigere arbeid på, er tynt og sitter godt fast. I hovedsak lurer jeg på om det er vits å legge ned mye arbeid i å fjerne hele det tynne laget med tapet, eller om jeg kan lime rett på det. Ytterste lag av muren består av gassbetong og jeg planlegger å bruke 6mm tykke plater. Hvis noen har tips om hvordan jeg burde gjøre det med festing/liming av platene for best mulig resultat, tar jeg gjerne i mot det. Jeg har gjort dette. Murvegg med noen lag tapet. Jeg fjernet det jeg fikk fjernet, noe rester satt igjen som jeg ikke tok bryet med å fjerne. Limte opp 6mm mdf-plater med superfix som de anbefalte på Maxbo (men regner med at det finnes mange lignende alternativer, f.eks tec7. Har holdt et år nå og holder nok til det evt rives ned igjen... Mai24_ 029 by awesnes, on Flickr Mai24_ 032 by awesnes, on Flickr Lenke til kommentar
War Skrevet 30. mars 2015 Del Skrevet 30. mars 2015 Gjorde det samme jeg, tok dog tapetkniven og kuttet der det var løst og bare rev av med fingrene. Lim funka fjell det, sitter som støpt. Hvis man skulle være i tvil etter å ha kjent litt på veggen så kan man jo bare bruke to skruer pr skjøt før neste plate. Det må da borres etter den er dunket på plass. Har gjort det en gang, brukte da skruer med plugg på tuppen hvor jeg bare borret for å så banke inn hele greia med hammer. 6mm var tynne saker da, valgte 12 jeg så jeg kan henge opp ting om det kreves uten å borre i muren bak. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 og husk at mdf alldri må brukes på murvegg under bakkenivå Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 hva bruker man på vegg under bakkenivå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 og husk at mdf alldri må brukes på murvegg under bakkenivå Hvorfor ikke? Kan ikke se problemet med det. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Dreneringa må være i orden, det er lite ønskelig å stenge fukten inne bak veggen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 joda, men slik er det jo med alt man putter på vegg under bakkenivå, samme om det er panel eller mdf, eller tapet for den saks skyld. Er det ikke tørt og har en fungerende drenering vil problemene komme forholdsvis kjapt. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 (endret) det er pga at mdf er helt tett,og du må bruke noe som puster,som f.eks vanlig panel,bruker man mdf så får man problem uansett,en murvegg under bakkenivå,må puste,mdf kan brukes på vanlige murvegger hvis den ikke er mot terreng under bakkenivå. samme gjelder om man skal male en murvegg mot terreng under bakkenivå også,da må man bruke diffisjonsåpen maling,eller slamming dreneringen må selvfølgelig være bra uansett om man skal male,eller kle inn en murvegg Endret 31. mars 2015 av Oter Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2015 Del Skrevet 31. mars 2015 Det er de lengste trådene på husbyggeforumene. Reisverk i kjeller for å så ha på hva og plast elller ikke-tråder Jeg ble anbefalt å bare flise veggen og gulvene av en byggmester i min kjeller. Om jeg ville ha en problemfri kjeller da over tid. Lenke til kommentar
DidrikLL Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Skrap av det øverste laget som er løst, det burde gå relativt kjapt med en sparkel skje eller lignende. lim platen med en S form nedover ca 20-30 cm mellom linjene. heft platene med 3-4 skruer nedover i skjøten for at platen skal holde seg på plass til limen tørker (slik gjør du: sett opp platen, merk av nedover med en blyant hvor platen ender, sett noen merker nedover på platen og på veggen hvor du skal skru, ta platen vegg forbor med en betong borr, sett inn en plukk, sett tilbake platen og skru igjennom merket på platen. på denne måten så har du panel vegger på 0, niks. dersom det er under bakkenivå og betongen trenger å puste, anbefaler jeg å lekte ut veggen med fks 1 toms lekter og skru platene rett i dem, dette er da forutsatt at veggen er ordentlig drenert på utsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå